Page 150 - KDK
P. 150
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
olmayan 8108 Sokaktan belediye otobüslerinin geçmesinin yasal mevzuata aykırılık
teşkil ettiğini, sokakta bulunan otobüs durağının işlevsiz olduğunu ve ihtiyaç dâhilinde
olmadığını, bu duraktan otobüse binen veya otobüsten inen kişi sayısının çok az
olduğunu, bunun sebebinin Anadolu Caddesinde bulunan ve “İtfaiye Durağı” olarak
bilinen bir önceki durağa çok yakın olması olduğunu, ilgili sokakta bulunan durağı
kullanan kişi yoğunluğunu öğrenmek amacıyla ilgili makamlara başvuru yaptığını
ancak tarafına bilgi verilmediğini, belediye otobüslerinin sokaktan her geçişinde deprem
şiddetinde sarsıntı hissettiklerini, bu sarsıntının maddi ve manevi tahribat yarattığını
iddia edip 8108. Sokakta bulunan otobüs durağının kaldırılarak bu sokaktan otobüs
geçişlerinin iptal edilmesini talep etmektedir.
Kurumumuzca yapılan inceleme neticesinde, kamu hizmetlerinin vatandaşlar için
yaşamsal bir önemi bulunduğu, dolayısıyla kamu hizmetinin, halkın beklentileri
doğrultusunda sunulması ve hizmet alıcılarının maddi ve manevi bakımdan tatmin
edilmelerine, kamu idarelerinin hızlı hareket edebilmelerine ve isabetli kararlar
alabilmelerine bağlı olduğu, mevzuatta toplu taşıma işini yapma veya yaptırma görevinin
belediyelere ait olduğu, ilgili muhtarlıkla yapılan görüşmelerde de vatandaşların otobüs
seferlerine ilişkin taleplerinin bulunduğu, bu bağlamda söz konusu taleplerin de
dikkate alınması ile hem başvuranın hem de diğer vatandaşların ulaşım sorunlarına
katkı sağlanacağı, .dolayısıyla İzmir Büyükşehir Belediye Başkanlığı ESHOT Genel
Müdürlüğü yetkilileri tarafından güzergâhın geçmesi muhtemel muhtarlıklarla ve
mahalle sakinleri ile yapılacak fikir alışverişinin de dikkatte alınarak otobüs seferleri
hakkında yönetmelik hükümlerine uygun şekilde yetkili organlarınca yapılacak işlemler
sonucunda yeniden değerlendirilebileceği anlaşılmaktadır.
Açıklanan gerekçelerle, başvuruya konu otobüs güzergâhı hakkında başvuranın,
ilgili mahalle sakinlerinin ve muhtarlığın da görüş, öneri ve talepleri de dikkate
alınarak yetkili organlarda değerlendirilmesi ve bu hususta yeni işlem gerektiriyorsa
gerekli işlemlerin tesis edilmesi, yeni işlem gerekmiyorsa nedenleri hakkında gerekli
bilgilendirmenin yapılması hususunda İzmir Büyükşehir Belediye Başkanlığına
56
Tavsiyede Bulunulmasına karar verilmiştir.
6.2.3 MEVZUAT DEĞİŞİKLİĞİ ÖNERİLERİMİZLE GERÇEKLEŞEN KATKI
Hukuk düzeninin temel esasları genel ve soyut nitelikteki normlarda kendine yer
bulmaktadır. Bu normlar, hiyerarşik olarak birbirine dayanmakta ve bir üstteki
normun çizdiği çerçevede kurallar getirebilmektedir. Anayasa düzeyindeki normlardan
başlayarak kanun, kanun hükmünde kararname, Cumhurbaşkanlığı kararnamesi,
tüzük, yönetmelik, genelge ve adsız düzenleyici işlemlerde görünür şekle bürünen
normlar, pozitif hukuk bakımından mevzuatı meydana getirmektedir.
Mevzuat, hukuk sisteminde ortaya çıkan tüm işlem ve eylemlerin temel dayanağı
konumundadır. Bir taraftan ilgili işlem veya eyleme hukuki dayanak sağlayan mevzuat,
56 2020/5908 numaralı başvuru hakkında verilen 08.09.2020 tarihli Tavsiye Kararı
2020 YILLIK RAPOR 149