Page 151 - KDK
P. 151

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 diğer taraftan bunların sınırlarını da belirlemek suretiyle kişilerin hak ve özgürlüklerinin
                 güvencesi olmaktadır. Bu bakımdan, hem kişiler arasındaki ilişkileri düzenlemekte, hem
                 devlet mekanizmasının varlığını, görev-yetkilerini belirlemekte, hem de kişilerin temel
                 hak ve hürriyetlerine yer vererek kamusal güvenceyi tahkim etmektedir.

                 Mevzuat düzenlemeleri arasında idari merciler tarafından yürürlüğe konulanların
                 ayrıca değerlendirilmesine  ihtiyaç bulunmaktadır. Zira yasama organı, herhangi bir
                 düzenleme yapmak istediğinde sadece Anayasa ile bağlı olup ona aykırı olmamak
                 kaydıyla her konuyu dilediği ayrıntıda ele alma yetkisine sahiptir. Yürütme ve idare
                 ise, kural olarak, tali nitelikte bir yetki kullanarak Anayasa ve kanuna aykırı olmayan
                 düzenleyici işlemler ihdas edebilmektedir. Bu yönüyle, yürütme organı ve idarenin
                 yaptığı genel ve soyut işlemlerin üst normlara dayanıp dayanmadığı ve onlara aykırı
                 olup olmadığının değerlendirilmesi gerekmektedir. Özellikle temel hak ve hürriyetlerin
                 sınırlanması açısından idari nitelikteki düzenleyici işlemlerin denetlenmesi hakkın
                 özüne müdahalenin önlenmesinde önem taşımaktadır.

                 Söz  konusu  denetim  esas  olarak  anayasa  yargısı  ve  idari  yargı  tarafından  yerine
                 getirilmektedir. Bununla birlikte, Anayasa’nın 74’üncü maddesinde düzenlendiği
                 şekliyle “idarenin işleyişiyle ilgili şikâyetleri” incelemekle görevlendirilen Kamu Denetçiliği
                 Kurumu da mevzuattaki hukuka ve hakkaniyete aykırılıkları denetlemektedir. Bu
                 denetim, şikâyet üzerine olmakta olup ilgilisini etkileyen bir düzenleyici işlemin
                 hukuka ve hakkaniyete uygun olup olmadığını değerlendirmektedir. Yapılan inceleme
                 ve araştırma sonucunda, hukuka ve hakkaniyete aykırı olduğu kanaatine varılması
                 halinde, ilgili mevzuat düzenlemesinin değiştirilmesi veya kaldırılması yönünde öneride
                 bulunulmaktadır.
                 Ayrıca hukuk sisteminde ortaya çıkan uyuşmazlıkların, her zaman bireysel nitelik
                 göstermediği de bilinen bir gerçektir. Yani ihtilafın asıl sebebi, genel nitelikteki kuralları
                 içinde barındıran mevzuattaki düzenlemeler olabilmektedir. Hatta kimi zaman, herhangi
                 bir  düzenleme  bulunmayışı  da  sorunlar  doğurabilmektedir. Özellikle mevzuattan
                 kaynaklı  bu  durumlar, toplumun  geniş kesimlerini  etkileyerek  genele  sirayet  eden
                 problemlere neden olmaktadır. İşte tam bu noktada, her bir tekil işlem veya eylem için
                 çözüm üretmek yerine genele matuf kararlar almak ve uygulamanın tüm muhataplarına
                 yönelik yeniden yapılandırılmasını  sağlamak kalıcı sonuçlar üretebilecektir. Nitekim
                 Kamu Denetçiliği Kurumu, şikâyet başvurusunu ilgilendiren mevzuattaki eksiklikleri
                 tespit etmekte, aksaklığa sebep olabilecek düzenlemelerin iyileştirilmesi için yol
                 göstermekte ve hiçbir düzenleme olmaması halinde boşluğu dolduracak önerilerde
                 bulunmaktadır. Yargı organlarının düzenleyici işlemler bakımından icra ettiği negatif
                 faaliyete (yani sadece ilgili düzenlemenin iptal edilmesi)  karşılık Kamu Denetçiliği
                 Kurumu  pozitif bir rol üstlenerek idarenin çalışmalarına katkı sunmaktadır. Bu
                 bakımdan, hukuk sistemimizin hukuka, hakkaniyete, insan haklarına ve iyi yönetim
                 ilkelerine olan uyumunu bir kat daha artırmaktadır.

                 Aşağıda Kamu Denetçiliği Kurumunun 2020 yılında mevzuat değişikliği önerilerini
                 içeren tavsiye karar örneklerine yer verilmiştir.



             150 2020 YILLIK RAPOR
   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155   156