Page 385 - KDK
P. 385

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 özellikle, 1319 sayılı Emlak Vergisi Kanunu'nun 8’inci maddesi uyarınca gelirinin farklı
                                                                     2
                 değerlendirilmesi, ikamet etmekte oldukları konutun 200 m ’yi geçmemesi sebebiyle
                 vergi muafiyeti söz konusu olmasına rağmen belediye tarafından konutun alanının
                 farklı değerlendirilmesi, arazi kapsamındaki taşınmazın arsa kabul edilerek yüksek
                 oranda vergilendirilmesi, imar planında okul, yol,  meydan, park, otopark, çocuk
                 bahçesi, yeşil alan, ibadet yeri, karakol ve mezarlık alanı gibi alanlara ayrılan ancak
                 yıllardır ilgili idarelerce kamulaştırma yapılmaması ya da aynı nitelikte (trampa) parsel
                 gösterilmemesi  nedenleriyle  parselleri  üzerinde  tasarrufta  bulunamayan  parsellerden
                 alınan emlak vergilerinin alınmaması, köy statüsünden çıkarılıp mahalleye dönüştürülen
                 yerde bulunan taşınmazlardan emlak vergisi alınmamasına ödemiş olduğu emlak
                 vergisinin halen borç olarak gözükmesi konularında alınmıştır.
                 7.12.5.1.1. Eğitim Kurumlarının Hizmetine Tahsis Edilen Taşınmaz İçin
                 Geçmişe Dönük Olarak İstenen Emlak Vergisi

                 Başvuran, Malatya’nın Yeşilyurt ilçesine 2000 senesinde hayır amaçlı bir yurt binası
                 yaptırdığını, bu binanın ruhsatını 01.02.2000 senesinde “yurt binası” kullanım
                 amacıyla  Yeşilyurt Belediyesinden aldığını ve aynı amaç doğrultusunda bedelsiz ve
                 kirasız olarak eğitim kurumlarının hizmetine tahsis ettiğini, yaklaşık iki ay önce binayı
                 kullanan eğitim kurumunun yetkilileri tarafından aranarak; “Yeşilyurt Belediyesinin
                 2001 senesinin başından itibaren emlak vergisi talebinde bulunduğunu” söylediklerini,
                 01.02.2020 tarihinde ise Malatya  Yeşilyurt Belediyesinden bir mektup aldığını, bu
                 mektupta özetle: “Bu güne kadar emlak vergisi beyannamesi verilmediğinden ve
                 taşınmazın şahıs adına kayıtlı olduğundan bahisle Emlak Vergisi Kanunu’nda herhangi
                 bir muafiyet söz konusu olamayacağının belirtildiğini; 2001 senesinden itibaren emlak
                 vergisini, gecikme zammını ve vergi zıyaı cezasını ödemesi gerektiğinin” ifade edildiğini,
                 Yeşilyurt Belediyesinin 01.02.2000 tarihinde verdiği “yurt binası ruhsatı” ile bahse konu
                 yurt binasından ve kullanım amacından haberdar olduğunun açık olduğu, Yeşilyurt
                 Belediyesinin 20 sene sonra emlak vergisini, gecikme zammını ve zıyaı cezasını talep
                 etmesinin hukuki olarak doğru olmadığını iddia ve ifade ederek 2001 senesinden bu
                 zamana kadar geçen süre için talep edilen emlak vergisinin, gecikme zammının ve vergi
                 zıyaı cezasının iptalini talep etmiştir.
                 Kurumumuzca yapılan inceleme ve araştırma neticesinde, Gelir İdaresi Başkanlığından
                 alınan cevabi yazıdaki,“… söz konusu taşınmazın kiraya verilmemiş olması ve kazanç
                 gayesi olmaması şartıyla öğrenci yurdu olarak işletilmesi halinde bina vergisinden
                 daimi olarak muaf tutulması mümkün bulunmaktadır. Dolayısıyla anılan muafiyet
                 şartlarının sağlanması halinde vergi zıyaına sebebiyet verilmeyeceğinden, vergi zıyaı
                 cezası kesilmemesi gerekmektedir. Ancak, 1319 sayılı Kanun’un 23’üncü maddesi
                 gereği, inşaatın sona erdiği bütçe yılı içerisinde, bina bütçe yılının son üç ayı içinde
                 tamamlanmış ise olayın vuku bulduğu tarihten itibaren üç ay içinde verilmesi gereken
                 beyannamenin süresinde verilmemesi nedeniyle birinci derece usulsüzlük cezası
                 kesilmesi gerektiği tabiidir.” yönündeki açıklaması ile birlikte yapılan diğer açıklamalar



             384 2020 YILLIK RAPOR
   380   381   382   383   384   385   386   387   388   389   390