Page 385 - KDK
P. 385
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
özellikle, 1319 sayılı Emlak Vergisi Kanunu'nun 8’inci maddesi uyarınca gelirinin farklı
2
değerlendirilmesi, ikamet etmekte oldukları konutun 200 m ’yi geçmemesi sebebiyle
vergi muafiyeti söz konusu olmasına rağmen belediye tarafından konutun alanının
farklı değerlendirilmesi, arazi kapsamındaki taşınmazın arsa kabul edilerek yüksek
oranda vergilendirilmesi, imar planında okul, yol, meydan, park, otopark, çocuk
bahçesi, yeşil alan, ibadet yeri, karakol ve mezarlık alanı gibi alanlara ayrılan ancak
yıllardır ilgili idarelerce kamulaştırma yapılmaması ya da aynı nitelikte (trampa) parsel
gösterilmemesi nedenleriyle parselleri üzerinde tasarrufta bulunamayan parsellerden
alınan emlak vergilerinin alınmaması, köy statüsünden çıkarılıp mahalleye dönüştürülen
yerde bulunan taşınmazlardan emlak vergisi alınmamasına ödemiş olduğu emlak
vergisinin halen borç olarak gözükmesi konularında alınmıştır.
7.12.5.1.1. Eğitim Kurumlarının Hizmetine Tahsis Edilen Taşınmaz İçin
Geçmişe Dönük Olarak İstenen Emlak Vergisi
Başvuran, Malatya’nın Yeşilyurt ilçesine 2000 senesinde hayır amaçlı bir yurt binası
yaptırdığını, bu binanın ruhsatını 01.02.2000 senesinde “yurt binası” kullanım
amacıyla Yeşilyurt Belediyesinden aldığını ve aynı amaç doğrultusunda bedelsiz ve
kirasız olarak eğitim kurumlarının hizmetine tahsis ettiğini, yaklaşık iki ay önce binayı
kullanan eğitim kurumunun yetkilileri tarafından aranarak; “Yeşilyurt Belediyesinin
2001 senesinin başından itibaren emlak vergisi talebinde bulunduğunu” söylediklerini,
01.02.2020 tarihinde ise Malatya Yeşilyurt Belediyesinden bir mektup aldığını, bu
mektupta özetle: “Bu güne kadar emlak vergisi beyannamesi verilmediğinden ve
taşınmazın şahıs adına kayıtlı olduğundan bahisle Emlak Vergisi Kanunu’nda herhangi
bir muafiyet söz konusu olamayacağının belirtildiğini; 2001 senesinden itibaren emlak
vergisini, gecikme zammını ve vergi zıyaı cezasını ödemesi gerektiğinin” ifade edildiğini,
Yeşilyurt Belediyesinin 01.02.2000 tarihinde verdiği “yurt binası ruhsatı” ile bahse konu
yurt binasından ve kullanım amacından haberdar olduğunun açık olduğu, Yeşilyurt
Belediyesinin 20 sene sonra emlak vergisini, gecikme zammını ve zıyaı cezasını talep
etmesinin hukuki olarak doğru olmadığını iddia ve ifade ederek 2001 senesinden bu
zamana kadar geçen süre için talep edilen emlak vergisinin, gecikme zammının ve vergi
zıyaı cezasının iptalini talep etmiştir.
Kurumumuzca yapılan inceleme ve araştırma neticesinde, Gelir İdaresi Başkanlığından
alınan cevabi yazıdaki,“… söz konusu taşınmazın kiraya verilmemiş olması ve kazanç
gayesi olmaması şartıyla öğrenci yurdu olarak işletilmesi halinde bina vergisinden
daimi olarak muaf tutulması mümkün bulunmaktadır. Dolayısıyla anılan muafiyet
şartlarının sağlanması halinde vergi zıyaına sebebiyet verilmeyeceğinden, vergi zıyaı
cezası kesilmemesi gerekmektedir. Ancak, 1319 sayılı Kanun’un 23’üncü maddesi
gereği, inşaatın sona erdiği bütçe yılı içerisinde, bina bütçe yılının son üç ayı içinde
tamamlanmış ise olayın vuku bulduğu tarihten itibaren üç ay içinde verilmesi gereken
beyannamenin süresinde verilmemesi nedeniyle birinci derece usulsüzlük cezası
kesilmesi gerektiği tabiidir.” yönündeki açıklaması ile birlikte yapılan diğer açıklamalar
384 2020 YILLIK RAPOR