Page 402 - KDK
P. 402

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               7.14. NÜFUS, VATANDAŞLIK, MÜLTECİ VE SIĞINMACI HAKLARI

               Nüfus ve vatandaşlık alanındaki başvurular; Ekim 2019’da yapılan son yasal düzenleme
               (7188 sayılı Kanun ile 5682 sayılı Pasaport Kanunu’na eklenen ek 7’inci madde)
               kapsamında pasaport almayı engelleyen şerhlerin (idari kayıt) kaldırılması talepleri,
               adli makamlarca haklarında yurtdışı çıkış yasağı verilen kişilerin yasağın kaldırılmasına
               ilişkin talepleri, üst soyu Türk vatandaşlığına geçmiş olan kişilerin, üst soylarının Türk
               vatandaşlığına geçmeden önceki isimlerini gösteren isim denklik belgesi talepleri ile
               Türk vatandaşlığına geçme taleplerinde yoğunlaşmaktadır.
               7.14.1. Türk Vatandaşlığına Kabul ile Nüfus ve Vatandaşlık Hizmetlerinin
               Sunumunda Yaşanan Sorunlar
               7.14.1.1. Vakıf Yükseköğretim Kurumlarında Görev Yapan Akademik
               Personele Pasaport Kanunu’nun 14’üncü Maddesine Göre “Hususi Damgalı
               Pasaport” Alma İmkânı Sağlanması

               Kurumumuza farklı çalışan gruplarından taraflarına hususi damgalı pasaport verilmesi
               talepleriyle ilgili başvurular yapılmakta olup vakıf yükseköğretim kurumlarında görev
               yapan akademik personelin Pasaport Kanunu’nun 14’üncü maddesine göre “hususi
               damgalı pasaport” alma imkânına sahip olmadığı, “Kamu tüzel kişiliğine” sahip olan
               vakıf üniversitelerinde çalışanların böyle bir haktan yararlanamamasının Anayasa’nın
               eşitlik ilkesine aykırı olarak ayrımcılığa ve mağduriyete neden olduğu iddiasıyla yapılan
               başvurularda vakıf yükseköğretim kurumlarında görev yapan akademik personelin
               diğer devlet memurları ve devlet yükseköğretim kurumlarında görev yapan personel
               gibi “hususi pasaport” alma konusunda sahip olduğu haklardan yararlandırılması için
               gereken yasal düzenlemelerin yapılması talep edilmiştir.

               Konuyla ilgili yargı kararları incelendiğinde, Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulunun
               12.3.2010 tarihli ve 2010/5E. sayılı kararında; “Devlet ve vakıf üniversitelerindeki
               akademik personel mesleki güvenceleri yönünden idare hukukuna tabidir ve Anayasa'nın
               130. maddesinde vakıf yükseköğretim kurumlarının mali ve idari konular yönünden farklı
               hükümlere tabi kılınması buralarda çalışan akademisyenlerin mesleki güvenceden yoksun
               kılınmasına neden olmaz; Anayasa koyucunun vakıf üniversitesi ve devlet üniversitesi
               arasında mesleki güvenceler bakımından bir ayrım amaçladığı düşünülemeyeceğinden
               vakıf üniversitelerindeki akademik personelin mesleki güvenceleri yönünden özel hukuk
               hükümlerine tabi olmaları Anayasa’ya aykırı olacaktır.” Danıştay’ın yukarıda yer verilen
               kararlarını destekleyecek şekilde Yargıtay 9. Hukuk Dairesi’nin 28.11.2018 tarihli ve E:
               2018/2777 ve K: 2018/21762 sayılı kararında; “Anayasa’nın 131. maddesi düzenlemesi
               ve 2547 sayılı  Yükseköğretim Kanunu hükümleri dikkate alındığında, özellikle
               kadroların akademik yönden belirlenmesi, sözleşmelerin onaya tabi tutulması dikkate
               alındığında, vakıf üniversitelerinde çalışan öğretim elemanlarının idari sözleşmelerle
               çalıştığının kabulü gerekmektedir. Zira Uyuşmazlık Mahkemesi birçok kararında Vakıf



                                                                        2020 YILLIK RAPOR  401
   397   398   399   400   401   402   403   404   405   406   407