Page 403 - KDK
P. 403
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Üniversitelerinde çalışan öğretim elamanları ile Üniversite arasındaki uyuşmazlıkların
idari yargı yerinde görülmesi gerektiğine…” karar vermiştir.
Bu çerçevede, üçüncü derece ve üstü kadrolarda çalışan devlet yükseköğretim
kurumları öğretim elemanlarına hususi damgalı pasaport verilirken vakıf yükseköğretim
kurumlarında benzer seviyede çalışan öğretim elemanlarına verilmemesinin nedeni
emekli keseneklerinin T.C. Emekli Sandığı ile ilişkilendirme şartına haiz olmaması ve
hizmet akdiyle 4857 sayılı İş Kanunu’na tabi olarak çalışmaları şeklinde ifade edilmekte
olup, her ne kadar bu haklı bir neden olarak görünse de söz konusu Pasaport Kanunu’na
yapılan eklemelerle belli koşulları sağlamaları halinde ihracatçılara ve avukatlara
sonradan bu hakkın verilmesi karşısında bu haklılığın sarsıldığı; daha önemlisi ise kamu
yararı açısından bakıldığında her ne kadar dolaşımdaki hususi damgalı pasaportların
sayısında yaşanacak artış sonucunda hususi damgalı pasaportlara uygulanan vize
muafiyetinin kaldırılması yönünde karar alınabileceğinden bahisle hususi damgalı
pasaportun kapsamının genişletilmesinin uygun olmayacağı idare tarafından bir gerekçe
olarak sunulsa da başvuranın Anayasa’nın 130’uncu maddesine atıfla üzerine düşen
görevlerini yerine getirmek, yani bilimsel çalışma yapmak, araştırma ve toplantılara
katılmak amacıyla yurtdışına gidişlerinde zorluk yaşamamak adına bu taleplerini ortaya
koyması karşısında idarenin çekincelerine kıyasla başvuranın talebinin kamu yararı
açısından baskın olduğu değerlendirilmiştir.
Sonuç olarak, başvuranın iddiaları, idarelerin açıklamaları, ilgili mevzuat, ilgili yargı
kararları ve günümüze kadar yapılan kanun teklifleri birlikte değerlendirildiğinde; kamu
tüzel kişiliğine sahip bir vakıf yükseköğretim kurumu olan İstanbul Sabahattin Zaim
Üniversitesi öğretim üyesi olan başvuranın Pasaport Kanunu’nun 14’üncü maddesine
göre “hususi damgalı pasaport” alma imkânına sahip olmadığı ve bu durumun
Anayasa’nın eşitlik ilkesine aykırı olarak ayrımcılığa ve mağduriyete neden olduğu
iddiasının yerinde olduğu ve vakıf yükseköğretim kurumlarında görev yapan akademik
personelin de devlet yükseköğretim kurumlarında görev yapan akademik personel
gibi “hususi pasaport” alma konusunda sahip oldukları haklardan yararlandırılması
için gereken yasal düzenlemelerin yapılması talebinin karşılanması gerektiği kanaatine
varılmış olup, belli koşullar çerçevesinde bu haktan yararlandırılmalarını teminen
çalışma yapılarak kanun değişikliğine gidilmesinin hukuka ve hakkaniyete uygun
olacağı sonucuna varılarak Tavsiye Kararı 232 verilmiştir.
7.14.1.2. Türk Vatandaşıyla Evlenme Sebebiyle Yapılan Vatandaşlık
Başvurusunun Kabul Edilmesi
Başvuran, 2004 yılında Filistin uyruklu biri ile evlendiğini; bu evlilikten 10 ve 12
yaşlarında iki çocuklarının bulunduğunu; eşinin 2007 yılında yaptığı Türk vatandaşlığı
müracaatının, “milli güvenlik ve kamu düzeni” şartını taşımaması gerekçe gösterilerek
reddedildiğini; son olarak 02.03.2017 tarihinde, 5901 sayılı Türk Vatandaşlığı
232 2019/15074 numaralı başvuru hakkında verilen 27.02.2020 tarihli ve 2019/15236 nolu başvuru için
verilen 03.03.2020 tarihli Tavsiye Kararları
402 2020 YILLIK RAPOR