Page 403 - KDK
P. 403

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 Üniversitelerinde çalışan öğretim elamanları ile Üniversite arasındaki uyuşmazlıkların
                 idari yargı yerinde görülmesi gerektiğine…” karar vermiştir.

                 Bu çerçevede, üçüncü derece ve üstü kadrolarda çalışan devlet yükseköğretim
                 kurumları öğretim elemanlarına hususi damgalı pasaport verilirken vakıf yükseköğretim
                 kurumlarında benzer seviyede çalışan öğretim elemanlarına verilmemesinin nedeni
                 emekli keseneklerinin T.C. Emekli Sandığı ile ilişkilendirme şartına haiz olmaması ve
                 hizmet akdiyle 4857 sayılı İş Kanunu’na tabi olarak çalışmaları şeklinde ifade edilmekte
                 olup, her ne kadar bu haklı bir neden olarak görünse de söz konusu Pasaport Kanunu’na
                 yapılan eklemelerle belli koşulları sağlamaları halinde ihracatçılara ve avukatlara
                 sonradan bu hakkın verilmesi karşısında bu haklılığın sarsıldığı; daha önemlisi ise kamu
                 yararı açısından bakıldığında her ne kadar dolaşımdaki hususi damgalı pasaportların
                 sayısında  yaşanacak  artış  sonucunda  hususi  damgalı  pasaportlara  uygulanan  vize
                 muafiyetinin kaldırılması yönünde karar alınabileceğinden bahisle hususi damgalı
                 pasaportun kapsamının genişletilmesinin uygun olmayacağı idare tarafından bir gerekçe
                 olarak sunulsa da başvuranın Anayasa’nın 130’uncu maddesine atıfla üzerine düşen
                 görevlerini yerine getirmek, yani bilimsel çalışma yapmak, araştırma ve toplantılara
                 katılmak amacıyla yurtdışına gidişlerinde zorluk yaşamamak adına bu taleplerini ortaya
                 koyması karşısında idarenin çekincelerine kıyasla başvuranın talebinin kamu yararı
                 açısından baskın olduğu değerlendirilmiştir.

                 Sonuç olarak, başvuranın iddiaları, idarelerin açıklamaları, ilgili mevzuat, ilgili yargı
                 kararları ve günümüze kadar yapılan kanun teklifleri birlikte değerlendirildiğinde; kamu
                 tüzel kişiliğine sahip bir vakıf yükseköğretim kurumu olan İstanbul Sabahattin Zaim
                 Üniversitesi öğretim üyesi olan başvuranın Pasaport Kanunu’nun 14’üncü maddesine
                 göre “hususi damgalı pasaport” alma imkânına sahip olmadığı ve bu durumun
                 Anayasa’nın eşitlik ilkesine aykırı olarak ayrımcılığa ve mağduriyete neden olduğu
                 iddiasının yerinde olduğu ve vakıf yükseköğretim kurumlarında görev yapan akademik
                 personelin de  devlet yükseköğretim kurumlarında  görev yapan akademik  personel
                 gibi “hususi pasaport” alma konusunda sahip oldukları haklardan yararlandırılması
                 için gereken yasal düzenlemelerin yapılması talebinin karşılanması gerektiği kanaatine
                 varılmış olup, belli koşullar çerçevesinde bu haktan yararlandırılmalarını teminen
                 çalışma yapılarak kanun değişikliğine gidilmesinin hukuka ve hakkaniyete uygun
                 olacağı sonucuna varılarak Tavsiye Kararı 232  verilmiştir.
                 7.14.1.2. Türk Vatandaşıyla Evlenme Sebebiyle Yapılan Vatandaşlık
                 Başvurusunun Kabul Edilmesi

                 Başvuran,  2004 yılında Filistin uyruklu biri ile evlendiğini; bu evlilikten 10 ve 12
                 yaşlarında iki çocuklarının bulunduğunu; eşinin 2007 yılında yaptığı Türk vatandaşlığı
                 müracaatının, “milli güvenlik ve kamu düzeni” şartını taşımaması gerekçe gösterilerek
                 reddedildiğini; son olarak 02.03.2017 tarihinde, 5901 sayılı  Türk  Vatandaşlığı
                 232  2019/15074 numaralı başvuru hakkında verilen 27.02.2020 tarihli ve 2019/15236 nolu başvuru için
                 verilen 03.03.2020 tarihli Tavsiye Kararları

             402 2020 YILLIK RAPOR
   398   399   400   401   402   403   404   405   406   407   408