Page 454 - KDK
P. 454

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               dosyanın işleme alınarak sigortalı hakkında 22.04.2020 tarihli ve 32-6984 sayılı “başka
               birinin sürekli bakımına muhtaç olduğuna” karar verildiği bildirilmiştir.

               Engelli Çocuğunun Mahalli İdareye Bağlı Aile  Yaşam Merkezindeki  Yüzme
               Havuzundan Ücretsiz Yararlandırılması

               Başvuran, %90 (ÖKGV) oranında otizm ve epilepsi rahatsızlığı bulunan 5,5 yaşında
               engelli bir oğlu olduğunu, Etimesgut Belediyesi bünyesinde faaliyet gösteren aile yaşam
               merkezlerinden ortopedik, işitsel ve görme engellilerin refakatçileriyle birlikte ücretsiz
               faydalanmasına rağmen oğlu ve oğlu gibi zihinsel engeli bulunanların bu imkânlardan
               faydalanamadığını belirterek söz konusu ayrımcılığın sona erdirilmesini talep etmiştir.

               Kurumumuzca yapılan inceleme neticesinde, başvuranın çocuğunu daha önce havuza
               götürdüğü  ve  bu  süre  zarfında  sıkıntı  yaşamadıklarını  ifade  ettiği  ve  çocuğunun
               spor faaliyetlerine katılmasında sağlık açısından sakınca olmadığını belirten uzman
               hekim  raporunu  sunduğu,  başvuranın  çocuğu  5,5  yaşında  olduğu  göz  önünde
               bulundurulduğunda diğer üyeleri rahatsız edebilecek herhangi olumsuz bir eylem
               girişiminde  bulunsa dahi refakatçisi tarafından  rahatlıkla kontrol altına alınabileceği
               ve ortamdan uzaklaştırılabileceği, diğer yandan havuzda altına kaçırma olasılığının
               ise havuzu kullanan diğer  küçük yaştaki çocuklar  için de muhtemel olduğu, somut
               olayımız açısından başvuranın çocuğunun fazladan bir risk teşkil etmediğinin göz
               önünde  bulundurulması  gerektiği,  somut olay  açısından başvuranın  çocuğu  ile
               diğer çocuklar arasında idare tarafından ileri sürülen gerekçeler yönünden idarenin
               ret  işlemini  haklı  gösterecek  bir  fark  görülemediği,  bu  kapsamda  zihinsel  engelli
               bireylerin idare yönetimi altında bulunan tesislerden haklı bir gerekçeye dayanmaksızın
               ücretsiz yararlanamamalarının doğrudan ayrımcılık tanımı kapsamında olduğu
               değerlendirilmiştir.

               Öte yandan  her ne  kadar İdare tarafından  “tesislerinin  tüm ilçe  vatandaşlarının
               yararlanabilmesi için genel amaçlı tesisler olduğu, özel amaçlı ve rehabilitasyon amaçlı
               vb. tesislerden olmadığı”  belirtilmiş  ise de idarenin tüm politika ve programlarında
               engellilerin insan haklarının korunmasını ve güçlendirilmesini dikkate alması gerektiği,
               nitekim yürürlükteki mevzuatta “Kamusal hizmet ve tesisler engellilere diğer bireylerle
               eşit şekilde açık olmalı ve onların ihtiyaçlarına yanıt verebilmelidir.” hükmünün yer
               aldığı, zihinsel engelli çocukların genel amaçlı tesislerin dışında bırakılması, sadece
               özel amaçlı veya rehabilitasyon amaçlı tesislerden yararlandırılması düşüncesinin
               engelli bireyin topluma dahil olma hakkını zedelediği, ülkemizde idarenin tüm
               politika ve programlarının engelli bireylerin ayrımcılığa uğramaksızın ve engellilik
               halinin gerektirdiği özel önlemler alınarak ve çocuğun üstün yararı gözetilerek
               sunulması gerekliliği ile engelli bireyin gelişimi ve toplum hayatıyla uyumlu biçimde
               yaşama eksiksiz katılımının amaçlandığı, bu bağlamda zihinsel engelli bireylerin
               genel amaçlı tesislerinden somut olaya ilişkin haklı bir gerekçe sunulmadan ücretsiz
               faydalandırılması talebinin reddi işleminin başta Anayasa olmak üzere, kanunlarımıza




                                                                        2020 YILLIK RAPOR  453
   449   450   451   452   453   454   455   456   457   458   459