Page 149 - 2021 Yıllık Rapor
P. 149
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
ödemeye zorunlu kılınan stajyerlerin etkinliklere katılıp katılmama konusunda tercih
haklarının engellendiği görülmektedir- yasal dayanaktan yoksun olduğu görülmüştür.
Söz konusu etkinliklerin getirdiği mali yükün, bu etkinliklere katılmak isteyen stajyer
avukatlardan alınması, staja başlayacak her stajyerden alınmaması hakkaniyete daha
uygun düşmektedir.
Sonuç olarak; ülkemizde mevcut barolar arasında stajyer avukat adaylarından staj
kaydiye bedeli talep edilmesi hususunda bir uygulama birliği olmadığı, staj kaydiye
bedeli adı altında kanunda açık bir düzenlenme de olmadığı görülmekle; Türkiye
Barolar Birliğinin bu konuda barolar arasında bir uygulama birliği sağlanması adına
ortak bir çalışma yürütmesi gerektiği değerlendirilmektedir. Bu açıdan, başvurandan
alınan 450 TL tutarındaki staj giriş ücretinin yasal dayanağının olmadığı, stajyer
avukatlardan staj eğitiminin temel ilke ve amaçlara uygun sürdürülebilmesinde zorunlu
bir kalem olmayan söz konusu ücretin başvurana iade edilmesi ve Barolar tarafından
staj kaydiye ücreti alınması hususunda bir uygulama birliği sağlanması adına TBB
tarafından bir çalışma yürütülmesi gerektiği kanaatine varılmıştır. Başvurandan alınan
450 TL tutarın iade edilmesi hususunda Ankara Barosu Başkanlığına ve staj kaydiye
ücretine ilişkin barolar arasında bir uygulama birliğinin sağlanması hususunda Türkiye
45
Barolar Birliği Başkanlığına tavsiyede bulunulmasına karar verilmiştir.
Engellilere Sağlanan Su Bedeli İndiriminden Yararlanma
Başvuran, % 41 sürekli engelli raporu olduğunu, engellilere sağlanan su bedeli
indiriminden 2 sene boyunca faydalandığını, ancak yakın zamanda kendisine uygulanan
bu indirimin kaldırıldığını, kendisinin ve eşinin çalışamaması nedeniyle engelli maaşıyla
geçinmeye çalıştıkları için yeni tarifenin kendileri için mağduriyet oluşturduğunu
iddia ederek, daha önce faydalandığı engellilere sağlanan su bedeli indiriminden tekrar
faydalanabilmesi için gerekli işlemlerin yapılmasını talep etmiştir.
İlgili İdare, başvuranın daha önce, hem 6360 sayılı Kanun'dan kaynaklanan %50
oranında su bedeli indirimden hem de SASKİ Genel Müdürlüğü Tarifeler ve
Abone Hizmetleri Yönetmelik'in 9'uncu maddesi gereğince engellilere sağlanan %50
oranındaki su bedeli indiriminden faydalandığı, 29.01.2020 tarihli Genel Kurur
Kararı ile Tarifeler ve Abone Hizmetleri Yönetmeliği'nde değişikliğe gidildiğini, söz
konusu Yönetmelik'in 9'uncu maddesinde; “Bir indirimden istifade eden abone
ikinci indirimden istifade edemez” hükmünün bulunduğunu, bu hükmün yürürlüğe
girmesinden sonra başvurana sağlanan iki indirimden birinin (engellilere sağlanan su
bedeli indiriminin) iptal edildiğini belirtmiştir.
İlgili Yönetmelik hükmü değerlendirildiğinde; başvurana, her ne kadar 6360 sayılı
Kanun kapsamında su bedeli indirimi yapılmış ise de; bu indirimin, bu Kanun hükmü
nedeniyle kendisine indirim sağlanan kişiler ile başvuranı eşit durumu getirmektedir.
Öte taraftan, başvuran, engellilik durumu mevcut olmasına rağmen SASKİ Tarifeler ve
Abone Hizmetleri Yönetmelik'in 9'uncu maddesi gereği, engelli su bedeli indiriminden
45 2021/1987 numaralı başvuru hakkında verilen 21.04.2021 tarihli Tavsiye Kararı
148 2021 YILLIK RAPOR