Page 149 - 2021 Yıllık Rapor
P. 149

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 ödemeye zorunlu kılınan stajyerlerin etkinliklere katılıp katılmama konusunda tercih
                 haklarının engellendiği görülmektedir- yasal dayanaktan yoksun olduğu görülmüştür.
                 Söz konusu etkinliklerin getirdiği mali yükün, bu etkinliklere katılmak isteyen stajyer
                 avukatlardan alınması,  staja başlayacak her  stajyerden alınmaması hakkaniyete daha
                 uygun düşmektedir.
                 Sonuç olarak; ülkemizde mevcut barolar arasında stajyer avukat adaylarından staj
                 kaydiye bedeli talep edilmesi hususunda bir uygulama birliği olmadığı, staj kaydiye
                 bedeli  adı  altında  kanunda  açık  bir  düzenlenme  de  olmadığı  görülmekle;  Türkiye
                 Barolar Birliğinin bu konuda barolar arasında bir uygulama birliği sağlanması adına
                 ortak bir çalışma yürütmesi gerektiği değerlendirilmektedir. Bu açıdan, başvurandan
                 alınan  450  TL  tutarındaki  staj  giriş  ücretinin  yasal  dayanağının  olmadığı,  stajyer
                 avukatlardan staj eğitiminin temel ilke ve amaçlara uygun sürdürülebilmesinde zorunlu
                 bir kalem olmayan söz konusu ücretin başvurana iade edilmesi ve Barolar tarafından
                 staj  kaydiye  ücreti  alınması  hususunda  bir  uygulama  birliği  sağlanması  adına  TBB
                 tarafından bir çalışma yürütülmesi gerektiği kanaatine varılmıştır. Başvurandan alınan
                 450 TL tutarın iade edilmesi hususunda Ankara Barosu Başkanlığına ve staj kaydiye
                 ücretine ilişkin barolar arasında bir uygulama birliğinin sağlanması hususunda Türkiye
                                                              45
                 Barolar Birliği Başkanlığına tavsiyede bulunulmasına  karar verilmiştir.
                 Engellilere Sağlanan Su Bedeli İndiriminden Yararlanma
                 Başvuran,  % 41 sürekli engelli raporu olduğunu,  engellilere sağlanan su  bedeli
                 indiriminden 2 sene boyunca faydalandığını, ancak yakın zamanda kendisine uygulanan
                 bu indirimin kaldırıldığını, kendisinin ve eşinin çalışamaması nedeniyle engelli maaşıyla
                 geçinmeye  çalıştıkları  için  yeni  tarifenin  kendileri  için  mağduriyet  oluşturduğunu
                 iddia ederek, daha önce faydalandığı engellilere sağlanan su bedeli indiriminden tekrar
                 faydalanabilmesi için gerekli işlemlerin yapılmasını talep etmiştir.

                 İlgili  İdare,  başvuranın  daha  önce,  hem  6360  sayılı  Kanun'dan  kaynaklanan  %50
                 oranında  su  bedeli  indirimden  hem  de  SASKİ  Genel  Müdürlüğü  Tarifeler  ve
                 Abone Hizmetleri Yönetmelik'in 9'uncu maddesi gereğince engellilere sağlanan %50
                 oranındaki  su  bedeli  indiriminden  faydalandığı,  29.01.2020  tarihli  Genel  Kurur
                 Kararı  ile Tarifeler  ve  Abone  Hizmetleri  Yönetmeliği'nde  değişikliğe  gidildiğini,  söz
                 konusu  Yönetmelik'in  9'uncu  maddesinde;  “Bir  indirimden  istifade  eden  abone
                 ikinci indirimden istifade edemez” hükmünün bulunduğunu, bu hükmün yürürlüğe
                 girmesinden sonra başvurana sağlanan iki indirimden birinin (engellilere sağlanan su
                 bedeli indiriminin) iptal edildiğini belirtmiştir.
                 İlgili  Yönetmelik  hükmü  değerlendirildiğinde;  başvurana,  her  ne  kadar  6360  sayılı
                 Kanun kapsamında su bedeli indirimi yapılmış ise de; bu indirimin, bu Kanun hükmü
                 nedeniyle kendisine indirim sağlanan kişiler ile başvuranı eşit durumu getirmektedir.
                 Öte taraftan, başvuran, engellilik durumu mevcut olmasına rağmen SASKİ Tarifeler ve
                 Abone Hizmetleri Yönetmelik'in 9'uncu maddesi gereği, engelli su bedeli indiriminden

                 45   2021/1987 numaralı başvuru hakkında verilen 21.04.2021 tarihli Tavsiye Kararı


             148 2021 YILLIK RAPOR
   144   145   146   147   148   149   150   151   152   153   154