Page 216 - 2021 Yıllık Rapor
P. 216

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               İşte bu durumun tespiti için işverenin bilgisine başvurulmasının, nakdi ücret desteği
               talep edilen döneme ilişkin işyerinde kısa çalışma uygulamasına gidilip gidilmediğinin
               ve bu kapsamda işçi hakkında kısa çalışma ödeneği başvurusu yapılıp yapılmadığının
               sorgulanmasının, aynı işyerinden nakdi ücret desteği alan işçi bulunup bulunmadığı
               gibi hususların araştırılmasının nakdi ücret desteğine ilişkin yasal düzenlemenin özel
               amacının gerçeklemesine uygun bir işleyiş olacağı değerlendirilmektedir. Aksi yönde
               bir uygulama ise işçilerin, fiilen Covid-19 salgını nedeniyle işvereni tarafından ücretsiz
               izne ayrıldıkları halde bu dönemde uğrayacakları gelir kaybının telafi edilmesine yönelik
               yasal düzenlemeden yararlanamamalarına ve hak kaybı yaşamalarına neden olacaktır.

               Tüm bu değerlendirmeler sonucunda başvuranın nakdi ücret desteği ödenmesi talebinin,
               sadece işveren tarafından eksik gün nedeninin uygun kod ile yapılmaması ve ödemeye
               ilişkin bir başvurunun bulunmadığı gerekçesiyle  reddedilmesine yönelik  Kurum
                                                                                  78
               işleminin hukuka ve hakkaniyete aykırı olduğu yönünde öneride bulunmuştur .
               7.4.2.2 İşsizlik Ödeneği Taleplerinin Değerlendirilmesi
               İşsizlik ödeneğine hak kazanabilmek için prim ödemiş olma yanında, iş sözleşmesinin
               de kendi kusuru olmaksızın sigortalının iradesi dışında sona ermiş veya sigortalının
               haklı bir nedene dayalı olarak, yani objektif açıdan o işyerinde daha fazla çalışmasının
               beklenemeyeceği  olaylar  neticesinde  sigortalı  tarafından  sona  erdirilmiş  olması  şartı
               aranmaktadır. İşsizlik sigortası Sosyal Güvenliğin Asgari Normlarına İlişkin 102 sayılı
               Uluslararası Çalışma Sözleşmesi ile kabul edilen dokuz sosyal sigorta dalından birisidir.

               1948 tarihli Birleşmiş Milletler İnsan Hakları Evrensel Bildirgesinin 25’inci maddesinde
               herkes işsizlik, hastalık, sakatlık, dulluk, yaşlılık ve kendi iradesi dışındaki koşullardan
               doğan geçim sıkıntısı durumunda güvenlik hakkına sahip olduğu, 1950 tarihli Avrupa
               Sosyal Şartı’nın 12’nci maddesinde, taraf ülkeler, sosyal güvenlik sistemlerini 102 sayılı
               ILO  sözleşmesinin  getirdiği  düzeyden  daha  düşük  düzeyde  tutmamakla  yükümlü
               tutulmuştur. Bütün bu uluslararası düzenlemeler işsizlik sigortasının kurulmasının ve
               düzgün işlemesinin önemini ortaya koymaktadır.

               Genel olarak fesih, iş sözleşmesinin tek taraflı bir irade beyanıyla sona erdirilmesidir.
               Haklı nedenle fesih hakkı, dürüstlük kuralları gereği iş ilişkisini sürdürmesi kendisinden
               beklenemeyecek tarafa belirli veya belirsiz süreli iş akdini derhal feshetme yetkisi veren
               bir  bozucu  yenilik  doğuran  haktır.  Haklı  nedenle  fesih,  fesih  hakkı  bulunan  tarafa
               belirli süreli iş sözleşmelerinde süreninin dolmasını beklemeksizin, belirsiz süreli iş
               sözleşmelerinde bildirim süresi söz konusu olmaksızın sözleşmeyi derhal sona erdirme
               imkânı vermektedir.
               İşsizlik  sigortası  4447  sayılı  Kanun’da  tanımlanmış  olup  işsizlik  ödeneğinin  hangi
               şartlarda kimlere ödeneceği mezkûr yasanın ilgili hükümlerinde belirtilmiştir. İşsizlik
               sigortasına hak kazanılmasında yasada belirtilen şartlarla birlikte kişilerin işten
               ayrılmalarının işsizlik sigortasını hak edecek şekilde gerçekleşmesi önem arz etmektedir.
               Ayrıca,  4447  sayılı  Kanun’un  Ek  2’nci  maddesinde,  genel  ekonomik,  sektörel  veya

               78   2020/97893, 2020/102132, 2021/6817 numaralı başvurular hakkında verilen Tavsiye Kararları


                                                                        2021 YILLIK RAPOR  215
   211   212   213   214   215   216   217   218   219   220   221