Page 217 - 2021 Yıllık Rapor
P. 217
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
bölgesel kriz ile zorlayıcı sebeplerle işyerindeki haftalık çalışma sürelerinin geçici olarak
önemli ölçüde azaltılması veya işyerinde faaliyetin tamamen veya kısmen geçici olarak
durdurulması hallerinde, işyerinde üç ayı aşmamak üzere kısa çalışma yapılabileceği
öngörülmekte olup kısa çalışma halinde İşsizlik Sigortası Fonundan kısa çalışma
ödeneği ödeneceği, işçinin kısa çalışma ödeneğine hak kazanabilmesi için, hizmet
akdinin feshi hariç işsizlik sigortası hak etme koşullarını yerine getirmesi gerektiği
kurala bağlanmaktadır.
Kurumumuza yapılan bir başvuruda, başvuranın vatani görevinden erken terhis olduğu,
İŞKUR’a işsizlik maaşı başvurusunda bulunduğu, gerekli terhis belgesi ve başvuru
evrakını verdiği, 1024 gün sigorta süresinin mevcut olduğu ve çalıştığı işyerinden
askerlik sebebi ile çıkışının verilmesine rağmen İŞKUR’un işsizlik ödeneğine olumsuz
cevap verdiği, iddiasıyla işsizlik ödeneğinin ödenmesi talep edilmiştir. Türkiye İş
Kurumu tarafından 4447 sayılı İşsizlik Sigortası Kanun’un 50’nci maddesinin ikinci
fıkrasında yer verilen hükme istinaden fesih tarihinden önceki son 3 yıl içinde 845 gun
sureyle işsizine sigortası prim bildirimi yapıldığı, dolayısıyla 180 gün süre ile işsizlik
ödeneği hak sahipliğinin belirlendiği, ödeme planının terhis tarihinden sonraki dönem
79
için oluşturulduğu şeklinde açıklama getirilerek başvuru çözüme kavuşturulmuştur .
7.4.2.3 İşçilik Alacaklarının Ödenmemesi
Avrupa Sosyal Şartının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun’da herkesin
özgürce edinebildiği bir işle yaşamını sağlama fırsatına sahip olduğu, tüm çalışanların
adil çalışma koşullarına ve güvenli ve sağlıklı çalışma koşullarına sahip olma haklarının
bulunduğu, herkesin sosyal refah hizmetlerinden yararlanma hakkına ve iş akdinin sona
erdiği durumlarda korunma hakkına sahip olduğu belirtilmiş, İş Akdinin Sona Erdiği
Durumlarda Korunma Hakkı başlıklı 24 üncü maddesinde Akit taraflar, çalışanların
iş akdinin sona erdiği durumlarda korunma hakkının etkili bir biçimde kullanılmasını
sağlamak amacıyla iş akitleri geçerli bir neden olmaksızın sona erdirilen çalışanların
yeterli tazminat ya da diğer uygun yardımlar alma hakkını tanımayı taahhüt edeceği
belirtilmiştir.
Kurumumuza iş akdi feshedilen kamu sektöründe çalışan başvurucuların iş akdi
feshedilmesi sebebiyle alamadıkları işçilik alacaklarının kendilerine ödenmesi için
yapılan başvurular çalışma hayatı konu başlığı altında değerlendirilmektedir.
Kurumumuza yapılan bir başvuruda başvuran özetle, iş akdinin haksız yere feshedildiğini,
kendisine ödenmeyen ücretin firmanın hak edişinden kesilerek tarafına ödenmesini
talep etmiş, çalıştığı firma tarafından Kamu Denetçiliği Kurumuna gönderilen bilgi ve
belgelerden başvurucuya Haziran, Temmuz ve Ağustos ayı ücretlerinin çalıştığı kurum
tarafından ödendiğine dair herhangi bir bilgi/belge sunulamadığı anlaşılmıştır.
Yargıtay 9. Hukuk Dairesi’nin E: 2015/5758, K:2016/21819 sayılı ve 08.12.2016 tarihli
kararının; “… İhale makamı olan kamu kurumunun, her hak ediş dönemine ilişkin
son üç aylık ücretten sorumluluğu, Yasadan doğan bir sorumluluktur. İşverenle ihale
79 2021/1145 numaralı başvuru hakkında verilen 27.01.2021 tarihli Gönderme Kararı
216 2021 YILLIK RAPOR