Page 262 - 2021 Yıllık Rapor
P. 262
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
iddiaları 128 konusunda gerçekleştirilmiştir. Kurumumuzca dosyalarla ilgili yapılan
kapsamlı incelemelerin ardından söz konusu başvuruların tamamı Tavsiye Kararı ile
sonuçlanmıştır.
Ancak, Kurumumuz tarafından başvuruların incelenme sürecinde TFF’den talep
edilen bilgi ve belgeler “TFF’nin Anayasa’nın 59’uncu maddesi uyarınca futbol
faaliyetlerinin yönetimine ve disiplinine ilişkin kararlarına karşı ancak zorunlu tahkim
yoluna başvurulabileceği, tahkim kurulu kararlarının ise kesin olduğu ve bu kararlara
karşı yargı yoluna başvurulamayacağı, bunun yanı sıra TFF’nin KDK Kanunu’nun 3’üncü
maddesinin birinci fıkrasının (e) bendinde tanımlanan idare kavramı ve kamu hizmeti
kavramı içine dâhil edilemeyeceği, Kamu Denetçiliği Kurumunca TFF hakkında inceleme
ve araştırma yapma cihetine gidilmesi durumunda ise TFF’nin UEFA ve FIFA tarafından
uluslararası futbol hukukunun ihlal edilmesi şeklinde değerlendirilebileceği belirtilerek
istenen bilgi ve belgelerin temin edilemeyeceği 129 ” şeklindeki olumsuz yanıtlarla karşılıksız
bırakılmış olup mevcut durumda TFF’nin aynı tutumunun devam ettiği görülmektedir.
Dünyanın herhangi bir ülkesinde spora ilişkin yönetim ve disiplin konularının idari
veya yargı denetimine kapatılması gibi bir uygulama yoktur. Hâlihazırda, Almanya,
Fransa, İngiltere, Portekiz ve özellikle İsviçre’de spor insanlarının mahkemeye başvuru
hakkı saklıdır. Bu futbol sporu için de geçerlidir. CAS’ın (Uluslararası Spor Tahkimi)
kararları İsviçre Federal Mahkemesi nezdinde temyiz edilebilmektedir. FIFA, UEFA
veya herhangi bir kuruluşun - ki bunlar İsviçre’de kurulu dernek statüsüne sahip
oluşumlardır - Türkiye’ye yaptırım uygulama gibi bir güçleri yoktur. Yaptırımlar
tamamen sporun kendisi, oyunun kuralları, müsabakaların düzenlenmesi, transfer
sistemi gibi spora ilişkin konulardadır. Ancak, son yıllarda insan hakları konuları da
gündeme gelmektedir.
Spor yargılamasına ilişkin konularda FIFA, ulusal Tahkim Kurullarının tarafsız
ve bağımsız olması gerektiğini Statüsünde ifade etmiştir. FIFA ya da herhangi bir
Kuruluşun ülkelerin iç meselelerine karışma, yargıya başvuruyu sınırlama gibi en
ufak bir yetkisi bulunmamaktadır. Kaldı ki, FIFA ve UEFA kuralları karşısında ulusal
federasyonların ve bu bağlamda TFF’nin birçok konuda takdir yetkisi bulunmaktadır.
Türkiye ve UEFA, FIFA arasında uluslararası sözleşme yoktur. Türkiye Avrupa İnsan
Hakları Sözleşmesine taraftır. Bu bağlamda, mevcut uygulama gerek AİHS gerekse
Anayasa’nın 9’uncu ve 36’ncı maddelerine aykırılık teşkil etmektedir. Nitekim
hâlihazırda, AİHM’de TFF aleyhine 7, SGM aleyhine bir başvuru bulunmaktadır.
Bunlardan TFF’ye ilişkin olanların tamamında AİHM tarafından 2017 yılının
sonundan itibaren Türkiye’ye sorular yöneltilmeye başlanmış ve 2020 yılı başında
konuyla ilgili ilk karar verilmiştir.
128 2017/14328 numaralı başvurusu hakkında verilen 01/08/2018 tarihli Tavsiye Kararı; 2017/14323
numaralı başvurusu hakkında verilen 07/08/2018 tarihli Tavsiye Kararı; 2017/14251 numaralı başvurusu
hakkında verilen 05/09/2018 tarihli Tavsiye Kararı
129 Türkiye Futbol Federasyonunun 02/05/2018 tarihli ve 27-7342 sayılı; 10/08/2018 tarihli ve 27-
13315 sayılı cevabi yazıları vb. gibi
2021 YILLIK RAPOR 261