Page 317 - 2021 Yıllık Rapor
P. 317

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 müdahalenin yasayla öngörülmüş ve demokratik bir toplumda ulusal güvenlik, kamu
                 güvenliği,  ülkenin ekonomik refahı, düzenin korunması, suç işlenmesinin önlenmesi,
                 sağlığın veya ahlakın veya başkalarının hak ve özgürlüklerinin korunması için gerekli bir
                 tedbir olması durumunda söz konusu olabilir” düzenlemesi yer almaktadır.

                 Ayrıca Avrupa Konseyi Siber Suç Sözleşmesi ile Kişisel Verilerin Otomatik İşleme Tabi
                 Tutulması Karşısında Bireylerin Korunması Sözleşmesi de kişisel verilerin korunması
                 hususunda ülkemizin taraf olduğu uluslararası sözleşmeler arasındadır.
                 Kişisel  verilerin  korunması  hususunda  Avrupa  İnsan  Hakları  Mahkemesi  tarafından
                 verilen  kararlar  da  yol  gösterici  niteliktedir.  Mahkeme,  devletlerin  millî  güvenliğin
                 korunması amacını gerçekleştirmede sahip oldukları takdir yetkisinin geniş olduğunu
                 kabul  etmektedir.  AİHM,  Sözleşmeye  taraf  devletlerin  millî  güvenliği  korumak  için
                 yetkili ulusal makamlarına ilk olarak kişiler hakkında bilgi toplama ve halka açık
                 olmayan siciller tutma, ikinci olarak millî güvenlik bakımından önemli kadrolarda
                 çalışmak isteyen adayların bu işe uygunluğunu takdir ederken bu bilgiyi kullanma
                 yetkisi veren kurallara sahip olmaları gerektiğinde kuşku bulunmadığını belirtmektedir
                 (Leander/İsveç, B. No: 9248/81, 26/03/1987, § 59). Bununla birlikte, AİHM içtihadına
                 göre kamu mercilerinin bir bireyin özel hayatıyla ilgili bilgileri toplaması, kaydetmesi,
                 saklaması özel hayata saygı hakkına müdahale oluşturur (Leander/İsveç,  §  48;  Kopp/
                 İsviçre, B. No: 23224/94, 25/03/1998, § 53; Amann/İsviçre [BD], B. No: 27798/95,
                 16/02/2000, § 69; Rotaru/Romanya [BD], B. No: 28341/95, 04/05/2000, § 43, 44,
                 46). Bu müdahalenin tespiti için kaydedilen bilgilerin daha sonra kullanılmış olması
                 gibi bir koşul da aranmamaktadır. Kamu makamları tarafından muhafaza edilen
                 kişisel verilerin Sözleşme’nin 8 inci maddesinde öngörülen unsurlardan birini devreye
                 sokup sokmadığını tespit etmek için bu bilgilerin hangi çerçevede alındığının ve
                 muhafaza edildiğinin, verilerin türünün, kullanıldıkları ve işlendikleri şeklin, bunlardan
                 çıkarılabilecek sonuçların dikkate alınması zaruridir (S. ve Marper/Birleşik Krallık [BD],
                 B. No: 30562/04, 30566/04, 04/12/2008, § 67). İç hukuk kişisel verilerin bu maddede
                 öngörülen güvencelere uygun olmayan şekilde kullanımını engellemek için gerekli
                 güvenceleri  sağlamalıdır.  Bu  tür  güvencelerin  bulunmasının  gerekliliği,  otomatik
                 işleme tabi tutulan kişisel verilerin korunması söz konusu olduğunda, özellikle de bu
                 verilerin polis tarafından kullanılması hâlinde daha fazla hissedilmektedir. İç hukuk, bu
                 verilerin saklanma amaçlarına uygun ve aşırılıktan uzak olmalarını sağlamalı ve verilerin
                 kaydedilme amaçlarını gerçekleştirmek için gerekli olan süreyi aşmayacak şekilde
                 muhafaza edilmesini temin etmelidir. İç hukuk aynı zamanda kişisel verilerin uygun
                 olmayan şekilde, keyfî ve yetki aşımı yapılarak kullanılmasına karşı uygun güvenceler
                 de içermelidir  (S. ve Marper/Birleşik Krallık,  §  103;  M.M./Birleşik Krallık,  B.  No:
                 24029/07, 13/11/2012, § 195).

                 Ulusal hukukumuzda da özel hayatın gizliliği güçlü bir şekilde güvence altına alınmıştır.
                 Anayasa’nın 20 nci maddesinde, “Herkes, kendisiyle ilgili kişisel verilerin korunmasını
                 isteme hakkına  sahiptir.  Bu  hak;  kişinin  kendisiyle  ilgili  kişisel  veriler  hakkında
                 bilgilendirilme, bu verilere erişme, bunların düzeltilmesini veya silinmesini talep etme ve



             316 2021 YILLIK RAPOR
   312   313   314   315   316   317   318   319   320   321   322