Page 314 - 2021 Yıllık Rapor
P. 314

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               2911 sayılı Kanun’un şekil şartları bunlarla da sınırlı değildir. Kanun’un “Düzenleme
               Kurulu” başlıklı 9 uncu maddesi uyarınca, etkinlik için fiil ehliyetine sahip ve on sekiz
               yaşını doldurmuş, en az yedi kişiden oluşan bir düzenleme kurulu teşkil etmenin zorunlu
               olduğu; yine Kanun’un “Bildirim verilmesi” başlıklı 10 uncu maddesi hükmü uyarınca,
               düzenleme kurulu üyelerinin tamamının imzalayacakları bir bildirimin, toplantının
               yapılmasından en az kırk sekiz saat önce ve çalışma saatleri içinde, toplantının yapılacağı
               yerin bağlı bulunduğu valilik veya kaymakamlığa verilmesinin zorunlu olduğu kural altına
               alınmıştır.
               Yukarıda da ifade edildiği gibi “Kanuna aykırı toplantı ve gösteri yürüyüşleri” başlıklı 23
               üncü madde gereğince, Kanun’un mezkûr 6, 9 ve 10 uncu maddelerinde kayıtlı şartları
               taşımayan  (ayrıca  23  üncü  maddede  yer  alan  diğer  gerekçelerle)  her  bir  toplantı  ve
               gösteri yürüyüşü, barışçıl olsa ve kamu düzenini aksatmasa dahi “kanuna aykırı”
               olarak ilan edilebilmektedir. Bundan sonrasında ise Kanun’un “Direnme” başlıklı 32 nci
               maddesinde yer alan “Kanuna aykırı toplantı veya gösteri yürüyüşlerine katılanlar, ihtara
               ve zor kullanmaya rağmen dağılmamakta ısrar ederlerse, altı aydan üç yıla kadar hapis
               cezası ile cezalandırılır. Bu suçu, toplantı ve gösteri yürüyüşünü tertip edenlerin işlemesi
               halinde,  bu  fıkra  hükmüne  göre  verilecek  ceza  yarı  oranında  artırılarak  hükmolunur.
               İhtara ve zor kullanmaya rağmen kolluk görevlilerine karşı cebir veya tehdit kullanılarak
               direnilmesi halinde, ayrıca 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı  Türk Ceza Kanununun
               265 inci maddesinde tanımlanan suçtan dolayı da cezaya hükmolunur…”  hükmünün
               devreye girdiği, sonrasında ise 2559 sayılı Polis Vazife ve Salahiyet Kanunu’nun “Zor ve
               silah kullanma” başlıklı 16 ncı maddesinde yer alan, “Polis, görevini yaparken direnişle
               karşılaşması halinde, bu direnişi kırmak amacıyla ve kıracak ölçüde zor kullanmaya
               yetkilidir…” hükmü uyarınca polis müdahalesi ile karşı karşıya gelinmektedir.
               Daha somut anlatım ile barışçıl olan, şiddet içermeyen ve kamu düzenini hayati
               oranda aksatmayan gösterilere 2911 ve 2559 sayılı Kanunlara uygun ve hatta bunların
               gereği olarak gerçekleştirilen kolluk müdahalesi,  yasal sınırlar  içerisinde gerçekleşen
               ancak AİHM içtihadı uyarınca hukuka aykırı bir müdahaleye dönüşebilmektedir.
               Dolayısıyla  barışçıl ve kamu düzenini aksatmayan toplantı ve düşünceyi açıklama
               özgürlüğünün,  Avrupa  İnsan  Hakları  Mahkemesi  içtihadına  uygun  şekilde  önünün
               açılması, polis müdahalesi ile karşı karşıya gelinmemesi amacıyla yasal, idari ve kurumsal
               tedbirlerin  alınması gerekliliğine  dikkat çekmek  gerekmektedir. Zira insan hakları
               konusunda gerçekleştirilmiş olan diğer idari ve kurumsal tedbirlere ilave olarak 2911
               sayılı Kanun’un, “Birinci Bölüm”, “Genel Hükümler” kısmı altında, “şiddet içermeyen
               barışçıl toplanma ve ifadeyi açıklama özgürlüklerine kamu düzeninin bozulduğuna ilişkin
               somut bir gerekçe olmaksızın müdahalede bulunulmaz” şeklinde bir hüküm eklenmesi, bu
               alanda yaşanan sorunları asgariye indirecektir.
               Kurumumuza, toplantı ve ifadeyi açıklama hürriyetinin kullanımından kaynaklanan
               ihlal iddialarını muhtevi şikâyet başvuruları iletilmeye devam etmiştir. Örnek olarak,
               Ankara’da mukim yerel bir gazeteci adına iletilen bir başvuruda, toplantı ve gösteri
               yürüyüşü  hakkının  kullanımına  dair  gazetecilik  görevinin  icrası  esnasında,  kolluk



                                                                        2021 YILLIK RAPOR  313
   309   310   311   312   313   314   315   316   317   318   319