Page 379 - 2021 Yıllık Rapor
P. 379

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 7.14.5.3 Dolmuş Hattı Sahiplerinin Talepleri

                 6360 sayılı Kanun ile belediyeye ilişkin yetkilerin büyükşehir belediyelerine devrolması
                 nedeniyle büyükşehir belediyelerince mevcut hatlara ilişkin olarak sözleşme süresinin
                 dolmasını beklemeden yeniden ihaleye çıkılması, meclis kararı ile dolmuş hatlarına
                 ilişkin sözleşmelerin (kazanılmış haklar dikkate alınmaksızın) iptal edilmesi ile hatlardaki
                 hizmet kalitesinin artırılması amacıyla plakalara tahdit getirilmesi (plaka değişikliğinin
                 zorunlu  hale  getirilmesi)  gibi  uygulamaların  neden  olduğu  mağduriyetlere  yönelik
                 olarak Kurumumuza geçmiş yıllardan bu yana başvurular yapılmaktadır. 280
                 7.14.5.4 Otopark Hizmetleri
                 Otopark hizmetlerinin yürütülmesi noktasında da ilgili mevzuat belediyelere, karayolu,
                 yol, cadde, sokak, meydan ve benzeri yerler üzerinde araç park yerlerini tespit etmek
                 ve işletmek, işlettirmek veya kiraya vermek ve trafik düzenlemesinin gerektirdiği bütün
                 işleri yapma görevi vermiştir.
                 Günümüzde kentlerin önemli sorunlarından birisi de artan araç sahipliği ile birlikte
                 ortaya çıkan park sorunudur. Zira kent içindeki hatalı veya yanlış park uygulamaları
                 yolların kapasitesini daraltarak şehir içi trafik akışını yavaşlatmakta ya da durma
                 noktasına getirmekte, bu da şehir içerisinde bir yerden bir yere ulaşımı daha zor hale
                 getirmektedir.
                 Otoparkları, yol üstü otoparklar ve yol dışı otoparklar olmak üzere ikiye ayırmak
                 mümkündür. Yol üstü otoparklar, taşıt yolundaki veya buna bitişik alanlardaki park
                 yeridir. Yol dışı otoparklar ise, karayolu sınır çizgisi dışında olan ve bir geçiş yolu veya
                 servis yolu ile taşıt yoluna bağlanan park yeridir. Yol üstü otoparkların temini kolay,
                 hızlı ve ucuz olduğundan otopark ihtiyacının karşılanması için öncelikle başvurulan
                 yöntemlerden biridir.

                 İşte bu noktada belediyeler, şehrin otopark ihtiyacını karşılamak için gerekli çalışmaları
                 yaparken yol, cadde, sokak, meydan ve benzeri yerler üzerinde araç park yerlerinin
                 tespiti ve işletilmesi konusunda hukuka, kamu yararına ve hizmet gereklerine
                 uygun bir şekilde hareket ederek, belirlenen cadde ve sokakların belirli kısımlarının
                 otopark olarak işletilmesinin, yolların asıl kullanım amacını engelleyip engellemediği,
                 ulaşımı  güçleştirip  güçleştirmediği,  trafik  güvenliği  açısından  sakıncasının  bulunup
                 bulunmadığı, planlama ve şehircilik ilkeleri açısından yapılan uygulama ile yolların
                 imar planlarında öngörüldüğü şekilde kamuya hizmet vermesine imkân verip vermediği
                 hususlarında dikkatli davranmalıdır.

                 Otopark hizmetlerine ilişkin olarak 2021 yılında, yol ve cadde kenarlarında yol üstü
                 park olarak kullanılan yerlerden ve daha önce ücretsiz olarak araçların park edildiği
                 boş alanlardan otopark ücreti alınmaması, park yasağı olan yere, kaldırıma araçların
                 park etmesinin engellenmesi, otopark fiyatlarının TÜİK’in açıkladığı yıllık enflasyon
                 oranından daha fazla artırılmaması, binada bulunan otoparkın girişine kaldırım
                 rampası konulmaması, belediyeden kiraladığı otopark işletmesinde, diğer otopark
                 280   2021/6191 numaralı başvuru hakkında verilen 28/03/2021 tarihli İncelenemezlik Kararı


             378 2021 YILLIK RAPOR
   374   375   376   377   378   379   380   381   382   383   384