Page 381 - 2021 Yıllık Rapor
P. 381

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 koruma ve geliştirme hakkının da güvencesidir. Anayasa’nın 56 ncı maddesinde ise,
                 herkesin, sağlıklı ve dengeli bir çevrede yaşama hakkına sahip olduğu öngörülmektedir.
                 Ancak insan ve çevre sağlığı için suyun taşıdığı yaşamsal önem dikkate alındığında,
                 kişilerin olabildiğince uygun koşullarla suya ulaşımları sağlanamadıkça yukarıda
                 vurgulanan Anayasa kurallarının uygulamaya geçirilmesi olanaklı olmayacaktır.
                 Suyun önemi sebebiyle uluslararası metinlerde su hakkı ile ilgili pek çok belge
                 hazırlanmıştır. Bu alandaki en önemli belgelerden biri, Birleşmiş Milletler Ekonomik,
                 Sosyal ve Kültürel Haklar Sözleşmesi’nin 11 ve 12 nci maddelerinde yer alan yaşam ve
                 sağlık koşullarının yorumlandığı BM Ekonomik, Sosyal ve Kültürel Haklar Komitesinin
                 15 No’lu Genel Yorumu’dur.
                 Anılan 15 No’lu Genel Yorum’da su ile ilgili taraf devletlere genel ve özel yükümlülükler
                 yüklenmiştir. Söz konusu yükümlülükler kapsamında, taraf devletlere, suyun
                 kullanımını  kolaylaştırıcı,  geliştirici  ve  sağlayıcı  tedbirler  alma  hususunda  “yerine
                 getirme yükümlülüğü” gibi yükümlülükler getirilmiştir. Ayrıca taraf devletlerin suyu
                 ambargo veya ekonomik ve siyasi baskı aracı olarak kullanmama gibi uluslararası
                 sorumluluklarına  da değinilerek, suyun yeterlilik,  kalite ve erişebilirlik unsurları
                 üzerinde durulmuştur.

                 Türkiye’de su kaynaklarının kullanımı konusunda ön plana çıkan kurumlar arasında
                 yerel yönetimler (özellikle belediyeler) bulunmakta olup kişilerin ihtiyaç duyduğu suya
                 erişim hakkını sağlamada belediyelerin ilgili birimlerine/su ve kanalizasyon idarelerine
                 büyük bir görev ve sorumluluk düşmektedir.

                 Ülkemizde şebeke suyunun idaresi, tedariki  ve tahliyesi hizmeti ile fiyatlandırılması
                 büyük oranda, belediyeler ve belediyelere ait kuruluşlar tarafından yerine getirilmektedir.
                 Belediyeler  söz  konusu  hizmetin  sunumu  karşılığında,  maliyetlerin  karşılanması,
                 hizmetin devamlılığı ve yeni yatırımların gerçekleştirilmesi için su abonelerinin tükettiği
                 su miktarı üzerinden su tüketim bedeli ile çeşitli isimler altında bedeller almaktadır.
                 2021 yılında belediyelerin su hizmetlerine ilişkin olarak su aboneliklerinde, sayaç
                 sahiplerine tercih hakkı verilmeksizin kartlı su sayacı kullanımının zorunlu tutulması
                 ve  bu  kapsamda  tahsil  edilmiş  olan  sayaç  bedelinin  iadesi,  sumatiklerden  (kiosk)
                 yapılan su yüklemelerinden çeşitli adlar altında yüksek miktarda kesinti yapılması,
                 arızalı  su  sayacının  değiştirilmesi/tamir  edilmesi,  depozitonun  (güvence  bedelinin)
                 iade edilmemesi, 283  mahallelerine veya köylerine su getirilmesinin sağlanması ya da
                 yetersiz su sorununun giderilmesi, 284  patlamış su borularının tamir edilmesi, indirimli
                 su tarifesinden yararlanması gerekirken normal su tarifesinden yararlandırılması, 285  su
                 faturasında engellilik indiriminin dikkate alınmaması, 286  ikamet edilen konuta (imar
                 barışı kapsamında “yapı kayıt belgesi” alınmış binalar ve riskli bina kapsamında olanlar

                 283   2021/3874 numaralı başvuru hakkında verilen 23/03/2021 tarihli Dostane Çözüm Kararı

                 284    2021/10480 numaralı başvuru hakkında verilen 16/07/2021 tarihli Gönderme Kararı
                 285    2021/8776 numaralı başvuru hakkında verilen 12/11/2021 tarihli Tavsiye Kararı, 27/05/2021 tarihli
                 ve 2021/8997 numaralı başvuru hakkında verilen 27/05/2021 tarihli Gönderme Kararı
                 286    2020/102886 numaralı başvuru hakkında verilen 31/05/2021 tarihli Tavsiye Kararı

             380 2021 YILLIK RAPOR
   376   377   378   379   380   381   382   383   384   385   386