Page 376 - 2021 Yıllık Rapor
P. 376
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
konusu edilen vergi, harç, katılma payları ve bedeller için dostane çözüm kararları
verilmiş ve gönderme kararları ile de başvurular olumlu sonuçlandırılmıştır. 272
7.14.4.3 Türkiye Belediyeler Birliği ile İmzalanan Protokol
Emlak vergisi düzenlemelerindeki muafiyet ve istisna ile ilgili olarak belediyelerin
farklı yorumlama yoluyla aynı durumda olan kişilere yönelik olarak farklı uygulama
yaptıkları, ülke genelindeki belediyelerin emlak vergisi mevzuatını uygulama noktasında
bir uygulama birliği içinde olmadığı görülmektedir.
Bu noktada Kamu Denetçiliği Kurumu, “belediyelerce alınan vergi, resim, harç ve
benzeri mali yükümlülükler”, “toplu taşıma hizmetleri”, “imar uygulamaları”
gibi sıklıkla şikâyet konusu yapılan belediyelerin görev ve sorumluluğundaki alanlarda
(örneğin, emlak vergisi muafiyet ve istisna uygulamalarında, ülkemizdeki tüm il
ve ilçelerdeki belediyelerin toplu taşıma hizmetlerinde geçerli olacak tek bir kart
uygulamasının hayata geçirilmesi, yine öğretmen, sağlık çalışanları gibi belirli meslek
gruplarına tüm Türkiye’de indirim uygulanması vb.) belediyeler arasında uygulama
birliği gerçekleştirilmesine katkı vermek ve Kamu Denetçiliği Kurumunun belediyeler
ve kişiler nezdinde bilinirliğinin daha da artmasını sağlamak için karar desteği, eğitim
verme gibi hususlarda 17/11/2021 tarihinde ülkemizde belediyelerimizin çağdaş
belediyecilik hizmeti vermeleri yönünde giderek artan ve karmaşıklaşan görev ve
sorumluluklarını etkin ve verimli şekilde yerine getirmeleri için gerekli olan eğitim,
danışmanlık, bilgi ve deneyim paylaşımı, teknik destek gibi ihtiyaçlarını karşılamak,
merkezi yönetim kurumları ile ulusal ve uluslararası platformlarda onları temsil etmek,
hak ve çıkarlarını korumak amacıyla kurulan Türkiye Belediyeler Birliği ile protokol
imzalanmıştır.
7.14.5 Belediyelerin Toplu Taşıma, Otopark ile Trafik Düzeni ve
Güvenliğinin Sağlanmasına Yönelik Hizmetleri
Şehir içi (kent içi) ulaşım, yürümeden bisiklet-motosiklet ve özel araç kullanımına,
taksiden otobüse, tramvaydan metroya ve feribota kadar bireysel ulaşım ve toplu taşıma
ulaşımı olmak üzere tüm ulaşım yöntemlerini kapsamaktadır.
Kişiler için kent içi ulaşımın hızlı, konforlu, ekonomik, kolay ve özellikle engelliler,
yaşlılar ve çocuklar için erişilebilir olması kadar nüfus ve araç sayısındaki artış nedeniyle
şehirde artan park sorununun otopark hizmetleri ile giderilmesi ve trafik düzeni ve
güvenliğinin sağlanması da gün geçtikçe daha da önem kazanmaktadır.
Nitekim hem 5393 sayılı Kanun’un 15 inci maddesinde hem de 5216 sayılı Kanun’un
7 nci maddesinde, büyükşehir ve ilçe belediyelerinin görev ve sorumluluklarının
belirlendiği, 5216 sayılı Kanun’un anılan maddesinin birinci fıkrasının (f) bendinde,
“Büyükşehir ulaşım ana plânını yapmak veya yaptırmak ve uygulamak ulaşım ve toplu
taşıma hizmetlerini plânlamak ve koordinasyonu sağlamak kara, deniz, su ve demiryolu
272 2020/99874 numaralı başvuru hakkında verilen 23/03/2021 tarihli, 2021/1492 numaralı başvuru
hakkında verilen 16/04/2021 tarihli, 2020/101307 numaralı başvuru hakkında verilen 30/04/2021 tarihli
Dostane Çözüm Kararları
2021 YILLIK RAPOR 375