Page 385 - 2021 Yıllık Rapor
P. 385

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 Katı atık yönetimi ise, evsel, tıbbi, tehlikeli ve tehlikesiz atıkların en aza indirgenmesi,
                 kaynağında  ayrı  ayrı  toplanması,  taşınması,  ortadan  kaldırılması  ile geri kazanılması
                 ile geri dönüşüm ve bertaraf tesislerinin işletilmesi süreçlerini içermektedir. Böylelikle
                 atıkların düzenli (sürdürülebilir) bir şekilde toplanması ve bertaraf edilmesi ile atıkların
                 toplum sağlığına, çevreye, şehir ve ülke ekonomisine etkilerinin en aza indirgenmesi
                 hedeflenmektedir.

                 Çevre hakkı, ister Anayasa’nın 56 ncı maddesinde yer alan sağlıklı ve dengeli bir
                 çevrede yaşama hakkı şeklinde sosyal bir hak olarak ele alınsın, isterse bireysel başvuru
                 korumasına dahil edilmek amacıyla yaşam hakkı, mülkiyet hakkı yahut Anayasa’nın 17
                 nci maddesindeki kişinin maddi ve manevi varlığını geliştirme hakkı kapsamında temel
                 haklar çerçevesinde yorumlansın, mutlaka hukuki koruma sağlanması gereken çok
                 önemli ve ihlali halinde telafisi imkansız zararlara sebebiyet verebilecek bir hak olduğu
                 konusunda tereddüt bulunmamaktadır.

                 AİHS’de  yer  alan  diğer  haklarla  ilişkilendirilmek  suretiyle  koruma  sağlanan  çevre
                 hakkını  ilgilendirir  AİHM  kararlarında  ise,  endüstriyel yahut çöp istasyonlarından
                 kaynaklanan kirlilik, genellikle kişinin özel ve aile hayatını tehdit eden bir hak ihlali
                 olarak kabul edilmiştir. 295  Yine AİHM, bazen de kirliliğin hayati tehlike oluşturduğu
                 durumlarda yaşam hakkı ihlali bulunduğu yönünde de karar almıştır. 296
                 Ülkemizde yürürlükte olan mevzuata göre, katı atık hizmetleri genel olarak yerel
                 yönetimler içerisinde yer alan belediyeler tarafından gerçekleştirilmektedir.
                 5393 sayılı Kanun’un “Belediyenin görev ve sorumlulukları” başlıklı 14 üncü maddesinin
                 birinci fıkrasının (a) bendinde, belediyenin, mahallî müşterek nitelikte olmak şartıyla;
                 çevre ve çevre sağlığı, temizlik ve katı atık hizmetlerini yapacağı veya yaptıracağı; 5216
                 sayılı  Kanun’un  “Büyükşehir ve ilçe belediyelerinin görev ve sorumlulukları” başlıklı
                 7  nci  maddesinin  birinci  fıkrasının  (i)  bendinde,  sürdürülebilir  kalkınma  ilkesine
                 uygun olarak çevrenin, tarım alanlarının ve su havzalarının korunmasını sağlamak,
                 ağaçlandırma yapmak, gayrisıhhî iş yerlerini, eğlence yerlerini, halk sağlığına ve çevreye
                 etkisi olan diğer iş yerlerini kentin belirli yerlerinde toplamak, inşaat malzemeleri,
                 hurda depolama alanları ve satış yerlerini, hafriyat toprağı, moloz, kum ve çakıl
                 depolama alanlarını, odun ve kömür satış ve depolama sahalarını belirlemek, bunların
                 taşınmasında çevre kirliliğine meydan vermeyecek tedbirler almak, büyükşehir katı atık
                 yönetim plânını yapmak, yaptırmak, katı atıkların kaynakta toplanması ve aktarma
                 istasyonuna kadar taşınması hariç katı atıkların ve hafriyatın yeniden değerlendirilmesi,
                 depolanması ve bertaraf edilmesine ilişkin hizmetleri yerine getirmek, bu amaçla tesisler
                 kurmak, kurdurmak, işletmek veya işlettirmek, sanayi ve tıbbî atıklara ilişkin hizmetleri
                 295   Konuyla ilgili olarak AİHM tarafından verilen kararlar için bkz. Guerra ve Diğerleri v. İtalya, B. No:
                 116/1996/735/932, 19/02/1998, Giocornelli v. İtalya, B. No: 59909/00, 26/03/2007, Fadeyeva v. Rusya,
                 B. No: 55723/00, 09/06/2005, Tatar v. Romanya, B. No: 67021/01, 06/07/2009, Dubetska ve Diğerleri v.
                 Ukrayna, B. No: 30499/03, 10/05/2011, Apanesewicz v. Polonya, B. No: 6854/07, 03/05/2011 (https://
                 hudoc.echr.coe.int/)
                 296    AİHM    tarafından  bu  konuda  verilmiş  karar  için  bkz.  Öneryıldız  v. Türkiye,  B.  No:
                 48939/99, 30/11/2004 (https://hudoc.echr.coe.int/)


             384 2021 YILLIK RAPOR
   380   381   382   383   384   385   386   387   388   389   390