Page 386 - 2021 Yıllık Rapor
P. 386

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               yürütmek, bunun için gerekli tesisleri kurmak, kurdurmak, işletmek veya işlettirmek,
               deniz araçlarının atıklarını toplamak, toplatmak, arıtmak ve bununla ilgili gerekli
               düzenlemeleri yapmak görev ve sorumluluklarının büyükşehir belediyelerine verildiği;
               ilçe  belediyelerinin  görev  ve  yetkilerinin  sayıldığı  ikinci  fıkrasının  (b)  bendinde  ise
               “büyükşehir katı atık yönetim plânına uygun olarak, katı atıkları toplamak ve aktarma
               istasyonuna taşımak” düzenlemeleri bulunmaktadır.

               Kurumumuza katı atık yönetimine ilişkin olarak 2021 yılında, boş tarlaya, arsaya
               kimin döktüğü belli olmayan çöp ve molozların kaldırılması, 297  belediyenin çöpleri
               düzenli olarak toplamaması, çöp konteynerlerinin kapaklarının açık bırakılması, çöp
               konteynerlerinin yerinin değiştirilmesi, kaldırılması, konulması, 298  katı atık depolama
               tesisi, katı atık transfer istasyonu gibi belirli bir yerden kaynaklanan çöp kokusunun
               giderilmesi içerikli başvurular iletilmiştir.
               Yaşamın devamı için arz ettiği önem dolayısıyla tüm canlıların ortak varlığı olan ancak
               artan üretim ve tüketim döngüsü nedeniyle her geçen gün daha büyük zararlara maruz
               kalan ve sürdürülebilir kalkınma hedefiyle gelecek nesillere aktarımı için uluslararası
               ve ulusal düzeyde çaba gösterilen çevrenin korunması amacıyla son yıllarda ülkemizde
               ayrıntılı hukuki düzenlemeler yapılmaktadır. Bu kapsamda nispeten yeni bir kavram
               olan  “katı atık aktarma istasyonları” da hukuk literatüründeki yerini almış olup her
               şeyden önce kurulması ve işletilmesinin hâlihazırda yasal bir zorunluluk olmadığını,
               çevresel ve ekonomik gerekçelerle, kirliliğe karşı gerekli tüm önlemlerin alınması
               halinde hayata geçirilebileceğini belirtmek gerekmektedir.
               Kurum, katı atık aktarma istasyonu/merkezi gibi katı atık tesislerinden kaynaklanan
               kirliliğin neden olduğu mağduriyetlerin giderilmesine yönelik olarak ilgili büyükşehir
               belediyesi ile belediyeye, çevre kirliliğinin  önlenmesi konusunda yetkili kurumların
               her zaman aktif olarak faaliyette bulunmasının hukuki bir sorumluluk olduğu
               vurgusunu  yaparak,  yerinde  gerçekleştirilen  incelemelerle  tespit edilen uyuşmazlık
               konusu aktarma tesisindeki birtakım eksikliklerin süratle giderilerek tesisin standartlara
               uygun hale getirilmesine yönelik çalışmaların  ivedilikle tamamlanması ve katı atık
               aktarımı esnasında azami dikkatin gösterilerek atıkların etrafa yayılmasının önlenmesi
               hususlarında tavsiyede bulunmuştur. 299
               7.14.8 Zabıta Hizmetleri, Çevre Düzenleme Hizmetleri, İtfaiye Hizmetleri,
               Cenaze Defin ve Mezarlık Hizmetleri, Evlendirme Hizmetleri Gibi
               Belediyelerce Yürütülen Diğer Hizmetler
               5393 sayılı Kanun ile belediyelere zabıta, çevre düzenleme, itfaiye hizmeti, cenaze defin
               ve mezarlık, nikâh (evlendirme) vb. pek çok alanda görevler verilmiştir.


               297   09/07/2021 tarihli ve 2021/1862 Şikâyet No.lu Kısmen Tavsiye Kısmen Ret Kararı
               298   11/02/2021 tarihli ve 2020/98565 Şikâyet No.lu, 21/09/2021 tarihli ve 2021/12773 Şikâyet No.lu
               Dostane Çözüm Kararları, 16/06/2021 tarihli ve 2021/10685 Şikâyet No.lu, 31/08/2021 tarihli ve
               2021/14063 Şikâyet No.lu Gönderme Kararları
               299   2021/7951 numaralı başvuru hakkında verilen 06/10/2021 tarihli Tavsiye Kararı


                                                                        2021 YILLIK RAPOR  385
   381   382   383   384   385   386   387   388   389   390   391