Page 386 - 2021 Yıllık Rapor
P. 386
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
yürütmek, bunun için gerekli tesisleri kurmak, kurdurmak, işletmek veya işlettirmek,
deniz araçlarının atıklarını toplamak, toplatmak, arıtmak ve bununla ilgili gerekli
düzenlemeleri yapmak görev ve sorumluluklarının büyükşehir belediyelerine verildiği;
ilçe belediyelerinin görev ve yetkilerinin sayıldığı ikinci fıkrasının (b) bendinde ise
“büyükşehir katı atık yönetim plânına uygun olarak, katı atıkları toplamak ve aktarma
istasyonuna taşımak” düzenlemeleri bulunmaktadır.
Kurumumuza katı atık yönetimine ilişkin olarak 2021 yılında, boş tarlaya, arsaya
kimin döktüğü belli olmayan çöp ve molozların kaldırılması, 297 belediyenin çöpleri
düzenli olarak toplamaması, çöp konteynerlerinin kapaklarının açık bırakılması, çöp
konteynerlerinin yerinin değiştirilmesi, kaldırılması, konulması, 298 katı atık depolama
tesisi, katı atık transfer istasyonu gibi belirli bir yerden kaynaklanan çöp kokusunun
giderilmesi içerikli başvurular iletilmiştir.
Yaşamın devamı için arz ettiği önem dolayısıyla tüm canlıların ortak varlığı olan ancak
artan üretim ve tüketim döngüsü nedeniyle her geçen gün daha büyük zararlara maruz
kalan ve sürdürülebilir kalkınma hedefiyle gelecek nesillere aktarımı için uluslararası
ve ulusal düzeyde çaba gösterilen çevrenin korunması amacıyla son yıllarda ülkemizde
ayrıntılı hukuki düzenlemeler yapılmaktadır. Bu kapsamda nispeten yeni bir kavram
olan “katı atık aktarma istasyonları” da hukuk literatüründeki yerini almış olup her
şeyden önce kurulması ve işletilmesinin hâlihazırda yasal bir zorunluluk olmadığını,
çevresel ve ekonomik gerekçelerle, kirliliğe karşı gerekli tüm önlemlerin alınması
halinde hayata geçirilebileceğini belirtmek gerekmektedir.
Kurum, katı atık aktarma istasyonu/merkezi gibi katı atık tesislerinden kaynaklanan
kirliliğin neden olduğu mağduriyetlerin giderilmesine yönelik olarak ilgili büyükşehir
belediyesi ile belediyeye, çevre kirliliğinin önlenmesi konusunda yetkili kurumların
her zaman aktif olarak faaliyette bulunmasının hukuki bir sorumluluk olduğu
vurgusunu yaparak, yerinde gerçekleştirilen incelemelerle tespit edilen uyuşmazlık
konusu aktarma tesisindeki birtakım eksikliklerin süratle giderilerek tesisin standartlara
uygun hale getirilmesine yönelik çalışmaların ivedilikle tamamlanması ve katı atık
aktarımı esnasında azami dikkatin gösterilerek atıkların etrafa yayılmasının önlenmesi
hususlarında tavsiyede bulunmuştur. 299
7.14.8 Zabıta Hizmetleri, Çevre Düzenleme Hizmetleri, İtfaiye Hizmetleri,
Cenaze Defin ve Mezarlık Hizmetleri, Evlendirme Hizmetleri Gibi
Belediyelerce Yürütülen Diğer Hizmetler
5393 sayılı Kanun ile belediyelere zabıta, çevre düzenleme, itfaiye hizmeti, cenaze defin
ve mezarlık, nikâh (evlendirme) vb. pek çok alanda görevler verilmiştir.
297 09/07/2021 tarihli ve 2021/1862 Şikâyet No.lu Kısmen Tavsiye Kısmen Ret Kararı
298 11/02/2021 tarihli ve 2020/98565 Şikâyet No.lu, 21/09/2021 tarihli ve 2021/12773 Şikâyet No.lu
Dostane Çözüm Kararları, 16/06/2021 tarihli ve 2021/10685 Şikâyet No.lu, 31/08/2021 tarihli ve
2021/14063 Şikâyet No.lu Gönderme Kararları
299 2021/7951 numaralı başvuru hakkında verilen 06/10/2021 tarihli Tavsiye Kararı
2021 YILLIK RAPOR 385