Page 417 - 2021 Yıllık Rapor
P. 417
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
2021 yılında da geçmiş yıllarda olduğu gibi Kurumumuza, elektronik haberleşme ve
iletişim alanında faaliyet gösteren işletmeler tarafından sunulan hizmetlerde özellikle
cayma bedeli, abonelik sözleşmesinin feshi, sözleşmedeki taahhütlerin yerine getirilmesi
gibi abonelik sözleşmelerinden kaynaklı olarak tüketici hak ve menfaatlerinin zarar
gördüğü, bulunduğu yerde internet altyapısının bulunmadığı ve bu hususlarda BTK
tarafından gereken denetimin ve cezai işlemlerin uygulanmadığı içerikli başvurular
yoğun şekilde gelmektedir.
Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumunu muhatap kabul eden ve Kurumun yetkilerine
yönelik yapılan, 360 sabit telefon ve internet altyapısı kurulması 361 ile internet altyapısı
olmaması nedeniyle ödenmiş faturaların iadesi 362 ve iptal edilen abonelik işlemlerinden
cayma bedeli alınması, başvuranların bilgisi dışında açılan abonelikler ve usulsüz hatlar,
yurt dışından getirilen cihazların kayıt edilmesi işlemleri ve bir yıldan uzun taahhütlü
aboneliklerde cayma bedeli alınmasının yürürlükte olan mevzuata aykırılık teşkil
etmesi nedeniyle gereken mevzuat düzenlemesinin yapılması içerikli 363 başvurular
Kurumumuzca incelenmektedir. 364
Buna karşın telekomünikasyon alanında faaliyet gösteren işletmeler tarafından sunulan
sabit ve mobil telefonlar ile internet hizmetlerinde “doğrudan abonelik sözleşmesinden
kaynaklı” olan abonelik sözleşmesinin fesih işlemlerinin tamamlanması, tarife değişikliği
talepleri, fatura bedellerine yönelik itiraz ve iade talepleri, 365 cayma bedeli alınmaksızın
aboneliğin fesih işlemlerinin yapılması, internet hızının taahhüt edildiği şekilde
sağlanması, borç nedeniyle uygulanan icra işlemleri ve fatura borcunun taksitlendirilmesi
gibi taleplere yönelik yapılan başvurular, ilgili işletmelerin/şirketlerin “idare” tanımı
içinde yer almaması ve söz konusu taleplerin “özel hukuk hükümlerine göre çözüme
kavuşturulması gereken” ve “başvurucu ile şikâyet edilen şirket arasında tesis edilen
abonelik sözleşmesi hükümlerinden kaynaklanan” uyuşmazlıklara ilişkin olması
nedeniyle mevzuat gereği incelenmemektedir.
Mevzuat nedeniyle incelenemeyen başvurular, şikâyete konu husus ve alanda gereken
değerlendirilmenin yapılması amacıyla BTK’ya ve ilgili işletmeciye de iletilebilmektedir.
İletme kararı verilen başvurular Kurumumuz tarafından gönderildiğinde, ilgili firma
tarafından incelenmekte ve hata varsa düzeltilerek Kurumumuza bilgi verilmektedir.
Ayrıca özel şirketlere ilişkin olduğu için Kurumumuz yetki alanında bulunmayan
başvurular konularına göre tespit edilerek BTK yetkilileri ile yapılan toplantılarda
aktarılmaktadır. Bu suretle, BTK kanalı ile sorunlara genel olarak politika üretilmesine
katkıda bulunulmaktadır.
360 2021/10945 numaralı başvuru hakkında verilen 02/07/2021 tarihli Dostane Çözüm Kararı,
2021/11144 numaralı başvuru hakkında verilen 02/07/2021 tarihli Gönderme Kararı
361 2021/9764 numaralı başvuru hakkında verilen 15/10/2021 tarihli Dostane Çözüm Kararı
362 2020/103745 numaralı başvuru hakkında verilen 14/01/2021 tarihli Gönderme Kararı
363 2021/14587 numaralı başvuru hakkında verilen 25/10/2021 tarihli Dostane Çözüm Kararı,
2021/2387 numaralı başvuru hakkında verilen 19/02/2021 tarihli, 2021/10454 numaralı başvuru hak-
kında verilen 29/06/2021 tarihli Gönderme Kararları
364 2021/9403 numaralı başvuru hakkında verilen 27/09/2021 tarihli Tavsiye Kararı
365 2021/8946 numaralı başvuru hakkında verilen 17/06/2021 tarihli İncelenemezlik Kararı
416 2021 YILLIK RAPOR