Page 414 - 2021 Yıllık Rapor
P. 414

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               ve para cezasının işletmeci şirketler tarafından bildirim yükümlülüğü içermeyen genel
               hükümlere göre tahsil usulünün gecikme faizi, icra giderleri ve avukat ücreti gibi diğer
               ödeme kalemlerini de içermesi ve Kurumumuza yapılan başvurulardan icra takiplerinin
               çok sayıda geçiş ihlali meydana geldikten sonra başlatılması nedeniyle para cezasının
               öngörülemez tutarlara ulaşmasının Kanun koyucunun öngördüğü 4 kat tutarında
               para cezası uygulanması  kuralına uygun düşmediğinden hukuki güvenlik ilkesiyle
               de  bağdaşmadığı  değerlendirilmesinde  bulunularak  Karayolları  Genel  Müdürlüğüne
               işletmeci şirketlere teknolojik imkânlardan da faydalanılması suretiyle geçiş ihlali
               yapan kişilere takdir edilecek makul bir sürede uygun görülen usullerle bilgilendirmede
               bulunma yükümlülüğü getirilmesine yönelik çalışma yürütmesi gerektiği tavsiyesinde
               bulunulmuştur.
               Her iki kararda da KGM ile özel şirketler, para cezası tesis edilmesi ile ilgili işlemlerde
               iyi yönetim ilkelerinden olan “makul sürede karar verme” ve “kararın geciktirilmeksizin
               bildirilmesi” ilkelerine uygun hareket etmediği gerekçesiyle eleştirilmiştir.

               Öte  yandan,  alandaki  şikâyetlere  yönelik  olarak  Kurumumuz  tarafından  sadece
               tavsiyelerde bulunulmamakta, idareyi mümkünse gerek bilgi-belge talep etme yoluyla
               gerekse de idareyle doğrudan sözlü iletişim kurarak şikâyete konusu hususun çözümü
               için dostane çözüme de davet edilmektedir.

               Örneğin, araç plakasına cezai işlem uygulandığı tarihte başka bir yerde bulunduğunu
               resmi belgelerle ispatlayabilecek olan bir şikâyetçinin Kuruma yaptığı başvuru
               sonrasında, idare ile iletişime geçilmiştir. İdareyle yapılan görüşme sonucunda, idare
               şikâyete konu hususu kendi kayıtlarından da incelemiş ve işlemin hatalı olduğunu kabul
               ederek şikâyetçinin idarelerine yazılı bir dilekçe ile başvurmasını ve dilekçe ekinde araç
               ruhsat fotokopisine de yer vererek dosyayı inceleyen kişinin dikkatine sunacak şekilde
               idarelerine  iletmesini  istemiştir.  İdare  ile  yapılan  bu  görüşme  sonrasında,  şikâyetçi
               ile iletişime geçilerek idare tarafından yapılan değerlendirmeler kendisine anlatılmış
               ve kendisinden istenen dilekçe ve belgeleri idareye ivedilikle iletmesi istenmiştir.
               Sonrasında şikâyetçi, sorununun çözüme kavuştuğunu beyan etmesi üzerine başvuru
               hakkında dostane çözüm kararı verilmiştir. 356  Aynı şekilde plaka yanlış okunduğu için
               hatalı tesis edilen ya da aracın devri öncesi veya aracın devri sonrası gelen hatalı cezalara
               ilişkin  başvurular  yapılmakta  olup  Kurumumuzca  hatalı  işlemlerin  düzeltilmesi  için
               gerekli işlemler tesis edilmektedir.
               7.19.2 Basın

               Kitle iletişim araçları, birtakım kaynaklardan elde edilen bilgi ve haberlerin geniş halk
               topluluklarına  yaygın  olarak  duyurulması  amacıyla  kullanılan  araçlardır.  Bu  araçlar
               gazete, dergi, kitap gibi basılı yayınlar; radyo ve televizyon, sinema filmleri, plak, ses
               ve görüntü bantları, ses ve görüntü diskleri, bilgisayar ve internet gibi iletişim sağlayan
               tüm  araçlardır.  Modern  sanayi  toplumunda  kitle  iletişim  araçları,  halka  yönetim  ve
               siyaset hakkında bilgi aktarmak, yönetimi denetlemek, kriz anlarında kitleleri süratle

               356   2021/11501 numaralı başvuru hakkında verilen 25/10/2021 tarihli Dostane Çözüm Kararı


                                                                        2021 YILLIK RAPOR  413
   409   410   411   412   413   414   415   416   417   418   419