Page 414 - 2021 Yıllık Rapor
P. 414
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
ve para cezasının işletmeci şirketler tarafından bildirim yükümlülüğü içermeyen genel
hükümlere göre tahsil usulünün gecikme faizi, icra giderleri ve avukat ücreti gibi diğer
ödeme kalemlerini de içermesi ve Kurumumuza yapılan başvurulardan icra takiplerinin
çok sayıda geçiş ihlali meydana geldikten sonra başlatılması nedeniyle para cezasının
öngörülemez tutarlara ulaşmasının Kanun koyucunun öngördüğü 4 kat tutarında
para cezası uygulanması kuralına uygun düşmediğinden hukuki güvenlik ilkesiyle
de bağdaşmadığı değerlendirilmesinde bulunularak Karayolları Genel Müdürlüğüne
işletmeci şirketlere teknolojik imkânlardan da faydalanılması suretiyle geçiş ihlali
yapan kişilere takdir edilecek makul bir sürede uygun görülen usullerle bilgilendirmede
bulunma yükümlülüğü getirilmesine yönelik çalışma yürütmesi gerektiği tavsiyesinde
bulunulmuştur.
Her iki kararda da KGM ile özel şirketler, para cezası tesis edilmesi ile ilgili işlemlerde
iyi yönetim ilkelerinden olan “makul sürede karar verme” ve “kararın geciktirilmeksizin
bildirilmesi” ilkelerine uygun hareket etmediği gerekçesiyle eleştirilmiştir.
Öte yandan, alandaki şikâyetlere yönelik olarak Kurumumuz tarafından sadece
tavsiyelerde bulunulmamakta, idareyi mümkünse gerek bilgi-belge talep etme yoluyla
gerekse de idareyle doğrudan sözlü iletişim kurarak şikâyete konusu hususun çözümü
için dostane çözüme de davet edilmektedir.
Örneğin, araç plakasına cezai işlem uygulandığı tarihte başka bir yerde bulunduğunu
resmi belgelerle ispatlayabilecek olan bir şikâyetçinin Kuruma yaptığı başvuru
sonrasında, idare ile iletişime geçilmiştir. İdareyle yapılan görüşme sonucunda, idare
şikâyete konu hususu kendi kayıtlarından da incelemiş ve işlemin hatalı olduğunu kabul
ederek şikâyetçinin idarelerine yazılı bir dilekçe ile başvurmasını ve dilekçe ekinde araç
ruhsat fotokopisine de yer vererek dosyayı inceleyen kişinin dikkatine sunacak şekilde
idarelerine iletmesini istemiştir. İdare ile yapılan bu görüşme sonrasında, şikâyetçi
ile iletişime geçilerek idare tarafından yapılan değerlendirmeler kendisine anlatılmış
ve kendisinden istenen dilekçe ve belgeleri idareye ivedilikle iletmesi istenmiştir.
Sonrasında şikâyetçi, sorununun çözüme kavuştuğunu beyan etmesi üzerine başvuru
hakkında dostane çözüm kararı verilmiştir. 356 Aynı şekilde plaka yanlış okunduğu için
hatalı tesis edilen ya da aracın devri öncesi veya aracın devri sonrası gelen hatalı cezalara
ilişkin başvurular yapılmakta olup Kurumumuzca hatalı işlemlerin düzeltilmesi için
gerekli işlemler tesis edilmektedir.
7.19.2 Basın
Kitle iletişim araçları, birtakım kaynaklardan elde edilen bilgi ve haberlerin geniş halk
topluluklarına yaygın olarak duyurulması amacıyla kullanılan araçlardır. Bu araçlar
gazete, dergi, kitap gibi basılı yayınlar; radyo ve televizyon, sinema filmleri, plak, ses
ve görüntü bantları, ses ve görüntü diskleri, bilgisayar ve internet gibi iletişim sağlayan
tüm araçlardır. Modern sanayi toplumunda kitle iletişim araçları, halka yönetim ve
siyaset hakkında bilgi aktarmak, yönetimi denetlemek, kriz anlarında kitleleri süratle
356 2021/11501 numaralı başvuru hakkında verilen 25/10/2021 tarihli Dostane Çözüm Kararı
2021 YILLIK RAPOR 413