Page 421 - 2021 Yıllık Rapor
P. 421
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
8. İDARELERİN KARARLARIMIZA VE BİLGİ, BELGE
TALEPLERİMİZE YAKLAŞIMLARI
8.1 İDARELERİN KARARLARIMIZA YAKLAŞIMLARI
Kamu Denetçiliği Kurumunun kuruluşu, ülkemizde insan haklarının korunması
ve kamu idaresinin iyileştirilmesi alanında hayata geçirilen uygulamaların başında
gelmektedir. Bu kapsamda, Kurumumuz idarenin insan hak ve özgürlüklerine saygılı bir
şekilde görev yapmasına, kamu hizmetlerinin etkin ve verimli bir şekilde yürütülmesine,
kamu yönetiminde iyi yönetişim ilkelerinin hayata geçirilmesine, bu kapsamda birey
ve idare arasındaki sorunların önüne geçilmesine ve toplumda hak arama kültürünün
benimsenmesine ve güçlenmesine önemli katkılarda bulunmaktadır.
Etkin bir şikâyet mekanizmasıyla idarelerin hukuka ve hakkaniyete aykırı uygulamalarına
karşı vatandaşı korumak ve kamu hizmetlerinin insan hakları ile iyi yönetim ilkeleri
çerçevesinde yürütülmesine katkı sağlamak misyonunu üstlenen Kurumumuz, uzun
vadede hak arama kültürünün yaygın olduğu bir toplum ve hizmet standartlarının yüksek
olduğu bir kamu yönetiminin oluşmasında etkin bir rol oynamayı hedeflemektedir.
Tüm bu hedefleri gerçekleştirebilmek için Kurumumuzun geniş kitleler tarafından
tanınması ve benimsenmesi son derece önem taşımaktadır.
Ombudsmanın başarısının bir yönünü kuşkusuz, kararlarının idareler tarafından
uygulanması oluşturmaktadır. Bu anlamda dünyadaki örneklerine bakıldığında,
demokrasinin güçlü olduğu, kamusal faaliyetlere halkın katılımının desteklendiği,
kamunun halkın şikâyetlerine duyarlı olduğu, toplumsal değerler olarak temel insan
haklarının korunmasını ve güçlendirilmesini benimseyen, Ombudsmanlığın bir
kültür haline geldiği ve güçlü yetkilerle donatılmış olduğu ülkelerde kararlara uyum
oranlarının % 80-90 civarında olduğu görülmektedir.
Kamu Denetçiliği Kurumu tarafından verilen kararların idareler tarafından
uygulanmasının ilk aşamasını esasen Kurumun kamuoyunda ve vatandaşlar nezdinde
daha çok tanınması ve etkin bir farkındalığın ortaya konulması oluşturmaktadır.
Gerçekten Kurum kararlarına uyulmasının yerleşik bir uygulama haline dönüşmesinin
birden çok basamaklı bir merdiven olduğu düşünülecek olursa, Kuruma ilişkin
farkındalığın artırılmasına yönelik çalışmalar kuşkusuz merdivenin ilk basamağını
oluşturacaktır. Bu kapsamda, Kurumun teşkilat yapısına ilişkin yönergesinde değişiklik
yapılarak,
➢ Kurumumuzun “Kamuoyu nezdindeki farkındalığının artırılması hedefi”
doğrultusunda Kurumun basınla ilişkilerinin olumlu şekilde yürütülmesinde ve
tanıtılmasında etkin rol oynayacak Basın Danışmanlığı,
➢ Kurumsal iletişimin gerek kamuoyunda, gerek kamu kurumlarında, ve gerekse
Sivil Toplum Örgütleri ve diğer kuruluşlarda daha sistematik ve profesyonel bir
420 2021 YILLIK RAPOR