Page 413 - 2021 Yıllık Rapor
P. 413
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
ilgili olarak Karayolları Genel Müdürlüğüne şikâyete konu hususların çözümü için
tavsiyelerde bulunmuştur.
KGM tarafından işletilen otoyol ve köprülerle 352 özel şirketler tarafından işletilen 353
otoyollar, köprüler ve tünellerde yapılan ihlalli geçişler ve bunlara istinaden kesilen
cezaların tahsili farklı mevzuata göre gerçekleştirildiğinden,
Devlet eliyle işletilen otoyollar ve köprülerde ihlalli geçiş sonucunda kesilen cezaların
ihlalli geçiş yapan kişilere ve şirketlere geç tebliğ edilmesine yönelik olarak, 5326
sayılı Kabahatler Kanunu’nun 20 nci maddesinin ikinci fıkrasında yer verilen
düzenlemenin, 354 idareye, idari yaptırım kararlarının tebliğ edilmesi için bir yılın
üzerinde bir süre tanıdığı, şikâyete konu cezalara ilişkin tebligatlarda bu süre şartına
riayet edildiği, ancak tebligatların ortalama bir yılı aşan sürelerde ilgilisine ancak tebliğ
edilebildiğinin tespit edildiği, tebliğ süresinin uzamasının, teknolojik gelişmelerin
çok ilerlediği günümüzde e-posta ya da mesaj yoluyla bilgilendirme yapılmamasının
etkisiyle sürekli ihlalin gerçekleşmesi ve dört kat bedeli olan cezaların aşırı yüksek
rakamlara ulaşması ile sonuçlanabildiği, her ne kadar geç tebliğ Kanun’a uygun da
olsa, tanınan yetkinin geniş zaman aralıklarında ve bazı durumlarda süre sonuna
kadar kullanılmasının iyi yönetim ilkelerinden “makul sürede karar verme” ve “kararın
geciktirilmeksizin bildirilmesi” ilkelerine uygun düşmeyeceği değerlendirilmesinde
bulunularak idarenin, idari yaptırım kararlarını mümkün olan en kısa sürede tebliğ
etmesi ve takdire göre mesaj/bildirim/yazı/ihtar gönderilerek kişinin bilgilendirilmesine
yönelik tedbirler almasının iyi yönetim ilkelerine uygun bir yaklaşım olacağı,
Özel şirketler tarafından işletilen otoyollar, köprüler ve tünellerde yapılan ihlalli geçiş
sonucunda kesilen cezaların ihlalli geçiş yapan kişilere ve şirketlere genel usuller gereğince
icra takibi başlatılmasına yönelik olarak ise, otoyol, köprü ve tünellerde gerçekleşen
geçiş ihlallerinden kaynaklanan para cezalarını işletmeci şirketlerin ihlalli geçiş yapan
kişilere veya şirketlere bildirme veya tebliğ etme yükümlülüğü bulunmadığından, 355
işletmesi özel şirket tarafından yürütülen otoyol, köprü ve tünellerde geçiş ihlali
yapılması ve geçiş ihlali yapılmasına bağlı olarak para cezası uygulanması ve icra takibi
başlatılması işlemlerinde mevzuat düzenlemelerine aykırı bir husus tespiti yapılamadığı
için ilgilinin geçiş ihlaline bağlı anapara dışındaki ceza, faiz ve icra masraflarının
iptaline ilişkin iddiaları bakımından başvuru reddedilmekte, buna karşın geçiş ücreti
352 KGM tarafından işletilen otoyollarda yapılan ihlalli geçişlerin ve bunlara istinaden kesilmiş olan
cezaların üzerinden çok zaman geçtikten sonra tebliğine yönelik olarak verilen karar için bkz. 2021/9143
numaralı başvuru hakkında verilen 25/08/2021 tarihli Kısmen Tavsiye Kısmen Ret Kararı
353 Özel şirketler tarafından işletilen Avrasya Tünelinde yapılan 62 ihlalli geçiş ve bunlara istinaden
kesilmiş olan cezaların üzerinden çok zaman geçtikten sonra tebliğine yönelik olarak verilen karar için bkz.
2021/4400 numaralı başvuru hakkında verilen 25/08/2021 tarihli Kısmen Tavsiye Kısmen Ret Kararı
354 5326 sayılı Kabahatler Kanunu’nun 20 nci maddesinin ikinci fıkrasında, 6001 sayılı Karayolları Genel
Müdürlüğünün Hizmetleri Hakkında Kanun’da belirtilen ve idari para cezasını gerektiren fiilin işlendiği ta-
rihi takip eden takvim yılının son günü bitimine kadar idari para cezası verilerek tebliğ edilmediği takdirde
idari yaptırım kararı verilemeyeceği, eğer verilmiş ise düşeceği düzenlenmiştir.
355 Bu durumda 6001 sayılı Kanun’un “Geçiş ücretini ödememe ve güvenliğin ihlali” başlıklı 30 uncu
maddesinin beşinci ve yedinci fıkraları uygulanmaktadır.
412 2021 YILLIK RAPOR