Page 416 - 2021 Yıllık Rapor
P. 416
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Günümüzde teknolojik alandaki gelişmeler ile kişilerin birbirleriyle özgürce
haberleşmelerini (iletişim kurmalarını) sağlayan iletişim araçlarının giderek çeşitlenmesi
ve kişiler tarafından yoğun bir şekilde kullanılmasının da etkisiyle elektronik haberleşme
sektörü kişiler ile toplumların hayatında ve ülke ekonomilerinde büyük ve önemli bir
yer edinmiştir.
Bunun sonucu olarak tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de bu alanda pek çok
düzenleme yapılmış, yapılmaya da devam edilmektedir.
2813 sayılı Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumunun Kuruluşuna İlişkin Kanun, 5809
sayılı Elektronik Haberleşme Kanunu, 5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu, 5651 sayılı
İnternet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi ve Bu Yayınlar Yoluyla İşlenen
Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında Kanun, 6475 sayılı Posta Hizmetleri Kanunu,
6553 sayılı Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun bu alanda ülkemizde
yürürlükte olan ve bu alanla ilgili yapılmış başlıca kanuni düzenlemelerdir.
2021 yılında iletişim alanında başvurular ağırlıklı olarak, telekomünikasyon alanında
faaliyet gösteren işletmeler tarafından sunulan sabit ve mobil telefon ile internet
hizmetlerine, internet altyapı sorunlarına, Kablo TV (TÜRKSAT) yayıncılığı
hizmetlerinde yaşanan mağduriyetlere, Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumunun
(BTK) alanda denetim ve gözetim görevini layıkıyla yerine getirmediği iddiasına
yönelik başvurulara, baz istasyonun kaldırılması veya konulması, sosyal medya
hesabının ya da e-postasının başkaları tarafından ele geçirilmesi, adına açılan usulsüz
hatlara ilişkin mağduriyetlerin giderilmesi, e-Devlet ve elektronik kamu bilgi yönetim
sistemi (Kaysis) hizmetlerine, mobil telefonlara SMS yoluyla gönderilen reklam içerikli
mesajların engellenmesinin sağlanması, 0 850 li hatlardan sürekli aranılması, iletişim ve
posta hizmetlerinde kişisel verilerinin izni olmadan paylaşılması, yurt dışından getirilen
cihazların kayıt edilmesine yönelik işlemler, fatura borcuna yönelik olarak hukuk
bürolarının başlattığı icra takipleri hakkında alınmıştır.
7.19.3.1.Elektronik Haberleşme ve İletişim Sektöründe Sunulan Hizmetlerde
Yaşanan Tüketici Mağduriyetleri
Elektronik haberleşme sektörüne ilişkin düzenleme, denetleme ve yetkilendirme
faaliyetlerini ülkemizde BTK yürütmektedir. BTK tarafından tüketici haklarının
korunması amacıyla da çok sayıda düzenleme hayata geçirilmekte ve aynı zamanda
elektronik ortamda (Tüketici Şikâyet Bildirim Sistemi) ya da telefon (Alo 120) aracılığı
ile tüketicilerin bu alandaki şikâyetlerinin değerlendirilmesi sağlanmaktadır.
Elektronik haberleşme sektöründe tüketici haklarının korunmasına yönelik düzenleme
yapılması kadar tüketicinin bu alanda hak arama bilincinin artırılması ve tüketicilerin
bilgilendirilmesinin sağlanması da önemlidir. Nitekim özellikle tüketicilerden gelen
şikâyet konuları ve şikâyetlerin yoğunlaştığı alanlarda yapılan düzenlemeler ile bu
alanda işletmecilere getirilen yükümlülükler ve hak arama yolları hakkında tüketicilerin
bilgi sahibi olması, tüketici mağduriyetlerinin azaltılmasına önemli katkı sağlayacaktır.
2021 YILLIK RAPOR 415