Page 416 - 2021 Yıllık Rapor
P. 416

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               Günümüzde  teknolojik  alandaki  gelişmeler  ile  kişilerin  birbirleriyle  özgürce
               haberleşmelerini (iletişim kurmalarını) sağlayan iletişim araçlarının giderek çeşitlenmesi
               ve kişiler tarafından yoğun bir şekilde kullanılmasının da etkisiyle elektronik haberleşme
               sektörü kişiler ile toplumların hayatında ve ülke ekonomilerinde büyük ve önemli bir
               yer edinmiştir.
               Bunun  sonucu  olarak  tüm  dünyada  olduğu  gibi  ülkemizde  de  bu  alanda  pek  çok
               düzenleme yapılmış, yapılmaya da devam edilmektedir.
               2813 sayılı Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumunun Kuruluşuna İlişkin Kanun, 5809
               sayılı Elektronik Haberleşme Kanunu, 5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu, 5651 sayılı
               İnternet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi ve Bu Yayınlar Yoluyla İşlenen
               Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında Kanun, 6475 sayılı Posta Hizmetleri Kanunu,
               6553 sayılı Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun bu alanda ülkemizde
               yürürlükte olan ve bu alanla ilgili yapılmış başlıca kanuni düzenlemelerdir.

               2021 yılında iletişim alanında başvurular ağırlıklı olarak, telekomünikasyon alanında
               faaliyet gösteren işletmeler tarafından sunulan sabit ve mobil telefon ile internet
               hizmetlerine,  internet  altyapı  sorunlarına,  Kablo  TV  (TÜRKSAT)  yayıncılığı
               hizmetlerinde  yaşanan  mağduriyetlere,  Bilgi  Teknolojileri  ve  İletişim  Kurumunun
               (BTK)  alanda  denetim  ve  gözetim  görevini  layıkıyla  yerine  getirmediği  iddiasına
               yönelik başvurulara, baz istasyonun kaldırılması veya konulması, sosyal medya
               hesabının ya da e-postasının başkaları tarafından ele geçirilmesi, adına açılan usulsüz
               hatlara ilişkin mağduriyetlerin giderilmesi,  e-Devlet ve elektronik kamu bilgi yönetim
               sistemi (Kaysis) hizmetlerine, mobil telefonlara SMS yoluyla gönderilen reklam içerikli
               mesajların engellenmesinin sağlanması, 0 850 li hatlardan sürekli aranılması, iletişim ve
               posta hizmetlerinde kişisel verilerinin izni olmadan paylaşılması, yurt dışından getirilen
               cihazların kayıt edilmesine yönelik işlemler,  fatura borcuna yönelik olarak hukuk
               bürolarının başlattığı icra takipleri hakkında alınmıştır.
               7.19.3.1.Elektronik Haberleşme ve İletişim Sektöründe Sunulan Hizmetlerde
               Yaşanan Tüketici Mağduriyetleri
               Elektronik  haberleşme  sektörüne  ilişkin  düzenleme,  denetleme  ve  yetkilendirme
               faaliyetlerini  ülkemizde  BTK  yürütmektedir.  BTK  tarafından  tüketici  haklarının
               korunması  amacıyla  da çok sayıda  düzenleme hayata  geçirilmekte ve aynı zamanda
               elektronik ortamda (Tüketici Şikâyet Bildirim Sistemi) ya da telefon (Alo 120) aracılığı
               ile tüketicilerin bu alandaki şikâyetlerinin değerlendirilmesi sağlanmaktadır.
               Elektronik haberleşme sektöründe tüketici haklarının korunmasına yönelik düzenleme
               yapılması kadar tüketicinin bu alanda hak arama bilincinin artırılması ve tüketicilerin
               bilgilendirilmesinin  sağlanması da önemlidir. Nitekim özellikle tüketicilerden gelen
               şikâyet konuları ve şikâyetlerin yoğunlaştığı alanlarda yapılan düzenlemeler ile bu
               alanda işletmecilere getirilen yükümlülükler ve hak arama yolları hakkında tüketicilerin
               bilgi sahibi olması, tüketici mağduriyetlerinin azaltılmasına önemli katkı sağlayacaktır.





                                                                        2021 YILLIK RAPOR  415
   411   412   413   414   415   416   417   418   419   420   421