Page 188 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 188
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
var ise velayetin değişen durumlara göre yeniden değerlendirilmesi yönündeki talepler
konusunda yukarıda yer alan hükümler uyarınca yargı organları yetkili olduğundan
başvurunun bu yönüyle de Kurumun görev alanına girmediği değerlendirildiğinden
Kurumumuzca incelenmesine imkân bulunmamaktadır.
“Yargı yetkisinin kullanılmasına ilişkin kararlar” ve “Kurumun görev alanına girmeyen”
başvurunun 6328 sayılı Kanun’un 17’nci maddesi ve anılan Yönetmelik’in 20’nci
maddesinin birinci fıkrası gereğince İncelenemezlik Kararı verilmiştir. 41
7.2.1.1 Süresiz Nafakanın Kaldırılması Talepli Başvurulara İlişkin Kurum
Kararlarımız
Süresiz nafakanın kaldırılması talepleri konusunda aşağıda sıralanan hususlar gözetilerek
inceleme ve araştırma yapılmaktadır.
4721 sayılı Türk Medeni Kanunu’nun “Tazminat ve nafakanın ödenme biçimi” başlıklı
176’ncı maddesinde: Maddî tazminat ve yoksulluk nafakasının toptan veya durumun
gereklerine göre irat biçiminde ödenmesine karar verilebilir.
Manevî tazminatın irat biçiminde ödenmesine karar verilemez.
İrat biçiminde ödenmesine karar verilen maddî tazminat veya nafaka, alacaklı tarafın
yeniden evlenmesi ya da taraflardan birinin ölümü hâlinde kendiliğinden kalkar;
alacaklı tarafın evlenme olmaksızın fiilen evliymiş gibi yaşaması, yoksulluğunun ortadan
kalkması ya da haysiyetsiz hayat sürmesi hâlinde mahkeme kararıyla kaldırılır.
Tarafların malî durumlarının değişmesi veya hakkaniyetin gerektirdiği hâllerde iradın
artırılması veya azaltılmasına karar verilebilir.
Hâkim, istem hâlinde, irat biçiminde ödenmesine karar verilen maddî tazminat veya
nafakanın gelecek yıllarda tarafların sosyal ve ekonomik durumlarına göre ne miktarda
ödeneceğini karara bağlayabilir.
Hâkimler ve Savcılar Kanunu’nun “Bağımsızlık, teminat ve ödevler” başlıklı 4’üncü
maddesinin birinci fıkrasında; “Hâkimler mahkemelerin bağımsızlığı ve hâkimlik
teminatı esaslarına göre görev yaparlar. Hiçbir organ, makam, merci veya kişi, yargı
yetkisinin kullanılmasında mahkemelere ve hâkimlere emir ve talimat veremez, genelge
gönderemez, tavsiye ve telkinde bulunamaz.” hükümleri yer almaktadır.
Anılan Kanun maddelerinde nafakaya hangi durumlarda hükmedileceği, nafakanın
hangi koşullarda kaldırılmasının istenebileceği düzenlenmiş olup; bu hususun
nafaka alacaklısının gereksinimi, nafaka borçlusunun ödeme gücü doğrultusunda
değerlendirilerek hükme bağlanmasının hâkimin takdir yetkisine bırakıldığı görülmüştür.
Diğer taraftan yasa koyucu Anayasa’da belirtilen istisnalar dışında istediği alanda ve istediği
içerikte kanun çıkarabilmektedir. “Yasama yetkisinin genelliği” olarak adlandırılan söz
41 2022/5024 numaralı başvuru hakkında verilen 02.04.2022 tarihli İncelenemezlik Kararı
2022 YILLIK RAPOR 187