Page 184 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 184

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               ilkesi gereği kolluk yetkileri çeşitli sınırlamalara ve denetime tabidir ve bu sınırlamaların
               ve denetimin özünde insan hakları kavramı yer almaktadır.
               Ülkemizde idari kolluk, kamu düzenini korumak, bozulan kamu düzenini yeniden
               tesis etmek ve bu maksatla ilgili mevzuat çerçevesinde her türlü tedbiri almakla yetkili
               ve görevlidir. Adli kolluk ise, kamu düzenini bozan ve suç sayılan eylemlerin işlenmesi
               durumunda suç faillerini ve suça ait delilleri araştırıp bulmak ve adli makamlara teslim
               etmekle görevli olan kolluktur.
               Kolluk kuvvetlerinin faaliyetleri kapsamında KDK’ya 2022 yılında; trafik idari
               para cezaları, trafik güvenliği, özel güvenlik görevlisi kimlik kartlarının verilmesi,
               yenilenmesi ve iptali konusundaki iş ve işlemler, silah ruhsatına ilişkin işlemler, sürücü
               belgesiyle ilgili işlemler, fahri trafik müfettişliği, genel asayişin sağlanmasında kolluğun
               faaliyetleri gibi konularda başvurular gelmiştir.
               7.1.5.1 Özel Güvenlik Görevlisi Kimlik Kartı
               Önceki yıllarda olduğu gibi özel güvenlik görevlisi kimlik kartlarının verilmesi talepli
               başvurular KDK’ya gelmektedir.
               Bilindiği üzere, özel güvenlik görevlilerinde aranacak şartlar 5188 sayılı Özel
               Güvenlik Hizmetlerine Dair Kanun ile Özel Güvenlik Hizmetlerine Dair Kanun’un
               Uygulanmasına İlişkin  Yönetmelik’te düzenlenmiştir. Anılan Kanun’un 10’uncu
               maddesinde, “güvenlik soruşturması olumlu olmak” özel güvenlik görevlilerinde aranacak
               şartlar arasında sayılmıştır.  Yine aynı Kanun’un 11’inci maddesinde, özel güvenlik
               görevlisi olarak istihdam edilecekler hakkında valilikçe güvenlik soruşturması ve arşiv
               araştırması yapılacağı, ayrıca güvenlik soruşturması ve arşiv araştırmasının her kimlik
               verilmesi veya ihtiyaç duyulması halinde yenileneceği düzenlenmiştir.

               Öte yandan güvenlik soruşturması ve arşiv araştırmasının; nasıl ve kimler hakkında
               yapılacağına, araştırma konusu edilecek bilgi ve belgelerin neler olduğuna,
               araştırma sonucunda elde edilecek verilerin ne şekilde kullanılacağına ve bu
               bilgilerin değerlendirilmesine ilişkin hususlar 7315 sayılı Güvenlik Soruşturması ve
               Arşiv Araştırması  Kanunu’nda düzenleme altına  alınmıştır. Aynı Kanun’un 7’nci
               maddesinde, güvenlik soruşturması ve arşiv araştırması sonucunda elde edilen verilerin
               değerlendirilmesi amacıyla Değerlendirme Komisyonu kurulacağı ve Değerlendirme
               Komisyonunun kendisine iletilen verilere ilişkin nesnel ve gerekçeli değerlendirmelerini
               yazılı olarak atamaya yetkili amire sunacağı belirtilmiştir. Bu bağlamda güvenlik
               soruşturması ve arşiv araştırması sonucunda elde edilen verilerin olumlu ya da olumsuz
               olarak değerlendirilmesi konusunda, Değerlendirme Komisyonu tarafından takdir
               yetkisinin kullanıldığı anlaşılmaktadır.  Ancak bu takdir yetkisinin hukukun çizdiği
               çerçevede  yerinde kullanılması gerekmektedir. Özellikle takdir yetkisinin yeterli bir
               gerekçe ortaya konulmadan kullanılması hukuka ayrıklığa neden olacaktır. Nitekim
               özel güvenlik görevlisi kimlik kartı ve çalışma izni düzenlenmesi için hakkında yapılan
               güvenlik soruşturması ve arşiv araştırması sonucunun olumlu olarak değerlendirilmesi
               talepli başvuruyla ilgili olarak KDK yaptığı incelemelerde takdir yetkisinin yerinde
               kullanılmadığına vurgu yaparak idareye tavsiyede bulunmuştur. 36

               36    2022/7313 numaralı başvuru hakkında verilen 21.10.2022 tarihli Tavsiye Kararı
                                                                        2022 YILLIK RAPOR  183
   179   180   181   182   183   184   185   186   187   188   189