Page 185 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 185

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 7.1.5.2 Silah Ruhsatı Talepleri

                 Silah ruhsatı talepli başvurular daha önceki senelerde olduğu gibi KDK’ya iletilmektedir.
                 Bu yöndeki başvurular; özel sektörde yürütülen faaliyet nedeniyle can güvenliği
                                       37
                 endişesiyle talep edildiği  gibi kamu kurum ve kuruluşlarında yürütülen görevin
                 zorluğu ve güvenlik endişesiyle silah ruhsatı talep edebilecek kamu görevlisi arasında
                               38
                 sayılma talebiyle  de olabilmektedir.
                 Silah ruhsatı talepleri;  6136 sayılı Ateşli Silahlar ve Bıçaklar ile Diğer Aletler Hakkında
                 Kanun ve yayımlanan Ateşli Silahlar ve Bıçaklar ile Diğer Aletler Hakkında Yönetmelik
                 hükümleri çerçevesinde incelenmektedir. 6136 sayılı Ateşli Silahlar ve Bıçaklar ile
                 Diğer Aletler Hakkında Kanunun 1'inci maddesinde, ateşli silahlarla mermilerinin ve
                 bıçaklarla salt saldırı ve savunmada kullanılmak üzere özel olarak yapılmış bulunan
                 diğer aletlerin memlekete sokulması, yapılması, satılması, satın alınması, taşınması veya
                 bulundurulması bu kanun hükümlerine tabi olduğu, altıncı maddesinde, ruhsatların
                 renk, şekil, muhtevası ile diğer hususlar yönetmelikte belirleneceği düzenleme altına
                 alınmış aynı Kanunun yedinci maddesinin beşinci fıkrasında ise silah taşımaya yetki
                 veren kimlik kartları ile belgelerin düzenlenmesi ve gerektiğinde yenilenmesi ya da
                 geri alınmasına ilişkin usul ve esaslar Milli Savunma Bakanlığı ve İçişleri Bakanlığınca
                 müştereken hazırlanacak bir yönetmelikte düzenleneceği, silah taşımalarına izin verilen
                 kamu görevlileri belirleme yetkisinin Cumhurbaşkanında olduğu belirtilmiştir.
                 Esasında idarenin kimlere silah ruhsatı verileceğinin tespiti noktasında bir takdir
                 yetkisi bulunmaktadır. Dolayısıyla KDK bu yönde gelen başvurularla ilgili yaptığı
                 incelemelerde, somut olayın özelliğine göre idarelerin takdir yetkisini yerinde kullanıp
                 kullanmadığı değerlendirmesinde bulunmaktadır. Şayet idare takdir yetkisini yerinde
                 kullanmadıysa tavsiye kararlarıyla yaptıkları işlemi düzeltmeleri istenilmekte ya da
                 başvuranın  talebinin  yerinde  olmadığı,  idarenin  takdir  yetkisini  yerinde  kullandığı
                 gerekçesiyle talep reddedilmektedir. 39
                 Diğer yandan şehit çocuğunun sahip olduğu silah için ruhsat harcı alınmasına ilişkin
                 KDK’ya  yapılan  bir  başvuruyla  ilgili  olarak,  idarenin  6136  sayılı  Ateşli  Silahlar  ve
                 Bıçaklar ile Diğer Aletler Hakkında Kanunun 7’nci maddesini yanlış yorumladığı,
                 değerlendirmesini 7’nci maddenin 7’nci fıkrasının üçüncü bendi yerine, 7’nci madenin
                 4’üncü fıkrasına göre yapmasının hukuka uygun olmadığı tespitinde bulunarak, şehit
                 çocuğu başvurana harçlı silah ruhsatı düzenlenmesi gerektiği yönünde verilen görüşün
                 geri alınması ve başvuran tarafından yatırılan silah taşıma ruhsat harcının iadesi
                 hususunda idareye tavsiyede bulunulmuştur.  40




                 37    2021/15710 numaralı başvuru
                 38    2022/989 numaralı başvuru
                 39   2021/15710 numaralı başvuru hakkında verilen 14.03.2022 tarihli Ret Kararı, 2022/989 numaralı
                 başvuru hakkında verilen 07.07.2022 tarihli Ret Kararı
                 40    2022/682 numaralı başvuru hakkında verilen 06.07.2022 tarihli Tavsiye Kararı


             184 2022 YILLIK RAPOR
   180   181   182   183   184   185   186   187   188   189   190