Page 197 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 197

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 denetim faaliyetleri, genel sağlık sigortalılığı, yersiz ve fazla ödemeler, sigortalılık
                 süreleri, prim iadesi gibi konularda yoğunlaştığı görülmektedir.

                 Belirtmek gerekir ki, bu başlık altında yapılan başvurularda esas olarak Sosyal Güvenlik
                 Kurumu ilgili idare olmakla birlikte; ilgilisinin sosyal güvenlik hakkına erişebilmesi için
                 çalıştığı idarenin bir işlem tesis etmesinin gerektiği ya da bir sosyal güvenlik ödemesinin
                 yapılabilmesinin maluliyet, iş göremezlik gibi ilgililerin sağlık durumlarının tespiti
                 için sağlık kuruluşunun tıbbi mütalaasının bulunmasına bağlı olduğu durumlarda, bu
                 kurum ve kuruluşlar da ilgili idare kavramına dâhil edilmektedir. Bu halde, yapılan
                 incelemede ilgili kurum ve kuruluşlarla da Kurumumuz tarafından yazışma, görüşme
                 yapılmaktadır. Bu duruma örnek olarak; engelliliği nedeniyle vergi indiriminden
                 yararlanan sigortalının emekliliğinde engelliliğinin tespiti için Hazine ve Maliye
                 Bakanlığı Merkez Sağlık Kurulunun kararının gerekli olması, kamu görevlilerinin
                 emeklilik işlemlerinde emekliye sevk onayının aranması veya sigortalının malul olup
                 olmadığının tespiti için sağlık kuruluşunun uzman görüşüne başvurulması hususları
                 örnek verilebilir.

                 Buraya kadar  yapılan açıklamalar, Kamu Denetçiliği Kurumunun sosyal güvenlik
                 hakkına  ilişkin  incelemesinin  çerçevesini  oluşturmakta  olup,  2022  yılı  içerisinde
                 inceleme konusu yapılan uyuşmazlıklara ilişkin değerlendirmeler ve tespitlere bundan
                 sonra başlıklar halinde yer verilecektir.
                 7.4.1.1 Emeklilik İşlemlerine Yönelik Uyuşmazlıklar

                 5510 sayılı Kanun’a göre sigortalı olanların emekli aylığına hak kazanma koşulları
                 Kanun hükümlerine, Kanun’un yürürlük tarihinden önce sigortalı olanların emekli
                 aylığına hak kazanma koşulları ise 506, 2925, 1479 ve 2926 sayılı Kanun hükümlerine
                 göre belirlenmektedir.  Yine 5510 sayılı Kanun’un geçici 2’nci maddesinin yedinci
                 fıkrası uyarınca, Kanun’un yürürlüğe girdiği tarihten önce sigortalı olup, Kanun’un
                 yürürlüğe girdiği tarihten sonra aylık talebinde bulunanlardan, farklı sosyal güvenlik
                 kurumlarına tabi olanlara aylık bağlanmasına esas alınacak yasa hükümleri Mülga 2829
                 sayılı Kanun hükümlerine göre tespit olunmaktadır.

                 Bu doğrultuda mülga 2829 sayılı Kanun’un 8’inci maddesinin birinci fıkrasında,
                 birleştirilmiş hizmet süreleri toplamı üzerinden, ilgililere; son yedi yıllık fiili hizmet
                 süresi içinde fiili hizmet süresi fazla olan kurumca, hizmet sürelerinin eşit olması
                 halinde ise eşit hizmet sürelerinden sonuncusunun tabi olduğu kurumca, kendi
                 mevzuatına göre aylık bağlanacağının düzenlendiği görülmektedir. Şu durumda,
                 sigortalılara emekli aylığı bağlanabilmesi için mezkûr düzenlemelere göre tespit edilen
                 aylık bağlama koşullarının yerine getirilmiş olması gereklidir. Dolayısıyla sigortalıların
                 yaşlılık aylığına hak kazanmaları yasaca belirlenen sigortalılık süresi, prim ödeme gün
                 sayısı ve yaş koşullarını sağladıkları tarihte olmaktadır. Bu şartları yerine getirmemiş
                 sigortalıların aylık tahsis talepleri ise reddedilmektedir. Öte yandan 08.09.1999 tarihinde



             196 2022 YILLIK RAPOR
   192   193   194   195   196   197   198   199   200   201   202