Page 325 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 325

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 kişiliğini haiz kuruluşları, kamu iktisadi teşebbüslerini, sermayesinin yüzde ellisinden
                 fazlası kamuya ait kuruluşlar ile bunlara bağlı ortaklıklar ve müesseseleri, kamu kurumu
                 niteliğindeki meslek kuruluşlarını, kamu hizmeti yürüten özel hukuk tüzel kişileri”
                 olarak tanımlandığı, 28.03.2013 tarihli ve 28601 mükerrer sayılı Resmi Gazete’de
                 yayımlanan Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunu’nun Uygulanmasına İlişkin Usul ve
                 Esaslar Hakkında  Yönetmelik’in “Tanımlar” başlıklı 3’üncü maddesi ile “Kurumun
                 Görevi” başlıklı 4’üncü maddesinde de benzer bir düzenlemeye yer verildiği, ayrıca söz
                 konusu Kurumumuz  Yönetmeliği’nin “Ön İncelemenin  Yapılması” başlıklı 19’uncu
                 maddesinde,  başvurunun, inceleme  ve araştırmaya  geçilmeden önce ön incelemeye
                 tabi tutulacağı ve ön incelemede şikâyet başvurusunun Kurumun görev alanına girip
                 girmediğinin inceleneceği; “Ön İnceleme Üzerine  Yapılacak İşlemler ve  Verilecek
                 Kararlar” başlıklı 20’nci maddesinin birinci fıkrasında ise başvurunun ‘idari başvuru
                 yollarının tüketilmesi’ koşulu hariç 19’uncu maddede yer alan şartlardan herhangi
                 birini taşımaması hâlinde İncelenemezlik Kararı verileceğinin hüküm altına alındığı,
                 bu yasal mevzuat uyarınca, Kurumumuz Kanunu’nda tanımlanan idare dışındaki kişi
                 ve kurumların eylem ve işlemlerini inceleme imkânının mevcut olmadığı, böyle bir
                 durumda söz konusu hususun Kurumumuzun görev alanı bağlamında incelenebilmesi
                 için yürütülen hizmetin kamu hizmeti niteliğinde olması gerektiği, kamu hizmeti
                 kavramına ilişkin birçok tanım olmasına karşılık, Anayasa Mahkemesi’nin 17.06.2015
                 tarihli ve E.2014/179, K.2015/54 sayılı kararındaki “Geniş anlamda, Devlet veya diğer
                 kamu tüzel kişileri tarafından ya da bunların gözetim ve denetimleri altında, genel
                 ve ortak gereksinimleri karşılamak, kamu yararını sağlamak için yapılan ve topluma
                 sunulmuş bulunan sürekli ve düzenli etkinlikler olarak tanımlanan kamu hizmeti”
                 şeklinde tanım ile Danıştay 13. Dairesinin 06.02.2013 tarihli ve E.2012/1871,
                 K.2013/276 sayılı kararında ise, “Kamu yararı içermesi ve özel faaliyet olarak gereği gibi
                 sunulmasının mümkün olmaması nedeniyle, yasama organı tarafından özel faaliyetler
                 için söz konusu olmayacak bir ayrıcalıklar ve yükümlülükler rejimine tabi tutulan
                 ve sorumluluğuyla denetimi son tahlilde bir kamu otoritesi tarafından üstlenilen
                 faaliyetler, kamu hizmeti olarak kabul edilmektedir.” ifadeleri dikkate alındığında,
                 bankacılık faaliyetlerinin hukuki niteliği konusunda 5411 sayılı Bankalar Kanunu’nda
                 bankacılık faaliyetinin kamu hizmeti olduğuna dair hükmün yer almadığı, söz konusu
                 faaliyetlerin yürütülmesine yönelik kamusal yetki ve usullere yer verilmediği anlaşılmış
                 olup serbest rekabet alanında özel yarar (kâr elde etme) amacına yönelik faaliyet gösteren
                 bankaların yürüttükleri hizmetin kamu hizmeti niteliği taşımadığı değerlendirilmekte
                 ve bu şekildeki doğrudan bankacılık işlemleri ile ilgili başvurularda başvuran ile banka
                 arasındaki ilişkinin özel hukuk hükümlerine tabi olduğu, bankanın “idare” tanımı
                 içinde yer almaması nedeniyle Kurumumuzun görev alanına girecek şekilde idarenin
                 eylem  ve  işlemi  ile tutum  ve davranışını  içermediği gerekçesi ve  başvuruya  konu
                 sorunun çözümünün özel hukuk ilişkisi kapsamında ele alınması gerektiği tespiti ile
                 İncelenemezlik Kararları verilmektedir.





             324 2022 YILLIK RAPOR
   320   321   322   323   324   325   326   327   328   329   330