Page 436 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 436
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Yine psikolojik tacize maruz kalan bireylerin; bıktırma, yıldırma, dışlanma,
kurumun hizmetlerinden yoksun bırakılma, aşağılanma, izin ve görevlendirilmelerde
yararlandırılmama, zorla tayin gibi psikolojik tacize neden olabilecek tutum ve
davranışlara maruz kalabilmekte oldukları, bir olguya işyerinde psikolojik taciz diye
bakabilmek için davranışların ayda birkaç kez tekrarlanması, birbiri ardına birtakım
evreler içinde geçmiş olması, uzun süre devam etmesi ve davranış tarzlarının kişiye
kötü muamele şeklinde olması gerektiği, en azından, kasıtlılık, süreklilik ve sistemlilik
niteliklerini taşıması gerektiği belirtilmiş, mobbing’e neden olabilecek idari işlemler
ise geçici görevlendirme (görev yeri değişikliği), mesleğin (unvanın) gerektirdiği
görevleri vermeme, atama (atamama) özlük haklarının yerine getirilmemesi, disiplin
soruşturması açılması olarak sayılmıştır. [Bkz, Türkiye Büyük Millet Meclisi Kadın
Erkek Fırsat Eşitliği Komisyonu İşyerinde Psikolojik Taciz (Mobbing) ve Çözüm
Önerileri Komisyon Raporu (Nisan 2011)]
Anayasa Mahkemesinin 10.03.2016 tarihli ve 2013/6235 başvuru numaralı kararında;
“Kural olarak psikolojik tacize maruz kaldığını ileri süren başvurucu1arın bu iddialarını
yeterli ve ikna edici açıklamalar ve delillerle ispat etmeleri gerekir. Bununla beraber, psikolojik
tacizi kanıtlamak kolay değildir. Bu yüzden, başvurucuların kendilerine yönelik sistematik
ve süreklilik arz eden şekilde psikolojik tacize yol açan muamele yapıldığını hukuka uygun
her türlü delille ispatlamaları mümkündür. Bunun ispatlanması durumunda, bu şekildeki
muamelenin var olmadığını veya haklı sebeplere dayandığını ispat yükü muameleyi
gerçekleştiren kamu makamlarına geçecektir.” değerlendirmelerine yer verilmiştir.
İzmir BİM Altıncı İdare Dava Dairesinin 2020/164-2020/364 numaralı kararında
ise; “…Bu bakımdan idarelerin yetkili merci ya da personelinin; statü hukukundan
kaynaklanan hiyerarşik yetkilerini kullanırken ve görevlerini yerine getirirken; hizmetin
niteliği ve gerekleri bakımından yetkili ve görevli oldukları konularda, hizmetin
niteliği, gerekleri ve işleyişinin gerektirdiği kabul edilebilir amaçlarla ve yetki kuralının
öngördüğü konularda tesis ettikleri işlemlerde ya da işyeri uygulamalarında salt “amaç
ve neden” yönünden hukuksal sakatlıkların; salt ilgililerinin öznel değerlendirmeleri
nedeniyle doğurduğu algı ve manevi zararların “işyerinde psikolojik taciz” olarak kabul
edilmesine hukuksal olanak bulunmamaktadır…” denilmiştir.
Kurumumuza yapılan başvurularda başvuranlar; bazen tek bir idari işlem veya eylem
temelinde, bazen de birden çok idari işlem veya eylem temelinde haklarında tesis edilen
idari işlem veya eylemlerin mobbing kavramının “sistemlilik, süreklilik, kasıtlı yapılması,
kişiyi yıldırma, pasifize etme ve işten uzaklaştırma amacında olması, mağdurun mesleki
durumunda zarar ortaya çıkması vb.” unsurları yönünde incelenmesini talep etmekte
ancak başvuruların büyük çoğunluğunda Kurumumuza başvuru için zorunlu tutulan
idari başvuru yollarının tüketilmediği görüldüğünden dolayı bahse konu başvurular
hakkında Gönderme Kararı verilmektedir.
2022 YILLIK RAPOR 435