Page 436 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 436

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               Yine psikolojik tacize maruz kalan bireylerin; bıktırma, yıldırma, dışlanma,
               kurumun hizmetlerinden yoksun bırakılma, aşağılanma, izin ve görevlendirilmelerde
               yararlandırılmama,  zorla tayin gibi psikolojik tacize neden olabilecek tutum ve
               davranışlara  maruz kalabilmekte oldukları, bir olguya işyerinde psikolojik taciz diye
               bakabilmek için davranışların ayda birkaç kez tekrarlanması, birbiri ardına birtakım
               evreler içinde geçmiş olması, uzun süre devam etmesi ve davranış tarzlarının kişiye
               kötü muamele şeklinde olması gerektiği, en azından, kasıtlılık, süreklilik ve sistemlilik
               niteliklerini  taşıması  gerektiği belirtilmiş, mobbing’e neden olabilecek idari işlemler
               ise geçici görevlendirme (görev yeri değişikliği), mesleğin (unvanın) gerektirdiği
               görevleri vermeme, atama (atamama) özlük haklarının yerine getirilmemesi, disiplin
               soruşturması açılması olarak sayılmıştır. [Bkz,  Türkiye Büyük Millet Meclisi Kadın
               Erkek Fırsat Eşitliği Komisyonu İşyerinde Psikolojik  Taciz (Mobbing) ve Çözüm
               Önerileri Komisyon Raporu (Nisan 2011)]
               Anayasa Mahkemesinin 10.03.2016 tarihli ve 2013/6235 başvuru numaralı kararında;
               “Kural olarak psikolojik tacize maruz kaldığını ileri süren başvurucu1arın bu iddialarını
               yeterli ve ikna edici açıklamalar ve delillerle ispat etmeleri gerekir. Bununla beraber, psikolojik
               tacizi kanıtlamak kolay değildir. Bu yüzden, başvurucuların kendilerine yönelik sistematik
               ve süreklilik arz eden şekilde psikolojik tacize yol açan muamele yapıldığını hukuka uygun
               her türlü delille ispatlamaları mümkündür. Bunun ispatlanması durumunda, bu şekildeki
               muamelenin var olmadığını veya haklı sebeplere dayandığını ispat yükü muameleyi
               gerçekleştiren kamu makamlarına geçecektir.” değerlendirmelerine yer verilmiştir.

               İzmir BİM Altıncı İdare Dava Dairesinin 2020/164-2020/364 numaralı kararında
               ise; “…Bu bakımdan idarelerin yetkili merci ya da personelinin; statü hukukundan
               kaynaklanan hiyerarşik yetkilerini kullanırken ve görevlerini yerine getirirken; hizmetin
               niteliği  ve  gerekleri  bakımından yetkili  ve  görevli  oldukları  konularda, hizmetin
               niteliği, gerekleri ve işleyişinin gerektirdiği kabul edilebilir amaçlarla ve yetki kuralının
               öngördüğü konularda tesis ettikleri işlemlerde ya da işyeri uygulamalarında salt “amaç
               ve  neden”  yönünden  hukuksal  sakatlıkların;  salt  ilgililerinin  öznel  değerlendirmeleri
               nedeniyle doğurduğu algı ve manevi zararların “işyerinde psikolojik taciz” olarak kabul
               edilmesine hukuksal olanak bulunmamaktadır…” denilmiştir.

               Kurumumuza yapılan başvurularda başvuranlar; bazen tek bir idari işlem veya eylem
               temelinde, bazen de birden çok idari işlem veya eylem temelinde haklarında tesis edilen
               idari işlem veya eylemlerin mobbing kavramının “sistemlilik, süreklilik, kasıtlı yapılması,
               kişiyi yıldırma, pasifize etme ve işten uzaklaştırma amacında olması, mağdurun mesleki
               durumunda zarar ortaya çıkması vb.” unsurları yönünde incelenmesini talep etmekte
               ancak başvuruların büyük çoğunluğunda Kurumumuza başvuru için zorunlu tutulan
               idari başvuru yollarının tüketilmediği görüldüğünden dolayı bahse konu başvurular
               hakkında Gönderme Kararı verilmektedir.





                                                                        2022 YILLIK RAPOR  435
   431   432   433   434   435   436   437   438   439   440   441