Page 439 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 439

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 mahalli idarelerin diğer kamu kurum-kuruluşlarından ayrı değerlendirilebilmesi
                 mümkün değildir. Büyükşehir belediyesi, il/ ilçe belediyesi, il özel idaresi veya köy
                 olarak somutlaşan mahalli idareler de, vatandaşlarla ihtilafa düşmekte ve çeşitli yollarla
                 bunların giderilmesi için çaba sarf etmektedir.

                 Mahalli idarelerin vatandaşla olan ihtilaflarının çözümünde, dilekçe üzerinden taleplerin
                 alınması ve bunların değerlendirilmesi gibi geleneksel yöntemlerin yanı sıra farklı adlar
                 altında telefonla veya internet üzerinden taleplerin/şikâyetlerin toplandığı platformlar
                 da kullanılabilmektedir. Burada, özel olarak ilgili yerel yönetimler kendine özgü şikâyet
                 mekanizmaları oluşturabilmektedir. Ayrıca kamu kurum ve kuruluşlarının işleyişiyle
                 ilgili yoğun şikâyet alan Cumhurbaşkanlığı bünyesinde Cumhurbaşkanlığı İletişim
                 Merkezi (CİMER) uygulaması da mevcuttur. CİMER, idarelerin takibi, denetimi ve
                 kendisine hizmet sunulan vatandaşlarla güçlü bir iletişim açısından önemli bir ihbar ve
                 şikâyet mekanizmasıdır. Kamu Denetçiliği Kurumu ise TBMM adına idarenin eylem
                 ve işlemleri ile kamu görevlilerinin tutum ve davranışlarını başvuru üzerine inceleyip
                 haksızlık tespit etmesi durumunda, bu haksızlığı giderici tavsiye kararları üreten bir hak
                 arama mekanizmasıdır. Bu yönleriyle CİMER ve Kamu Denetçiliği Kurumu birbirini
                 tamamlayıcı nitelikte hak arama kurumlarıdır.
                 İşte bu noktada, Kamu Denetçiliği Kurumu, mahalli idarelerle uyuşmazlık içinde
                 olanların alternatif çözüm yolu olarak ortaya çıkmaktadır. Kurum, vatandaşın mahalli
                 idareyle olan sorununa, hukuki denetim marifetiyle mahkeme gibi yaklaşırken
                 hakkaniyet bakışıyla da somut durumun gereklerine uygun bir çözüm bulmaya
                 çalışmaktadır. Özellikle de kamu hizmetinin sunumunda kalitenin artırılması ile kamu
                 yönetiminin daha etkin ve verimli surette işlemesi için önerilerde bulunan Kurumun,
                 mahalli idareler özelinde, yerel yönetimin gereklerini göz önünde tutan, mali imkânlar
                 dâhilinde hizmetin sunumundaki yer ve zaman tercihlerini dikkate alan yaklaşımı ile
                 vatandaş memnuniyetini esas alarak yerel talepleri ülke geneline teşmil eden tutumu
                 dikkate değerdir.

                 Bu doğrultuda, 29.03.2014 tarihinden itibaren mahalli idarelerin eylem ve işlemleri
                 ile tutum ve davranışlarına ilişkin başvuruları inceleyen Kamu Denetçiliği Kurumu,
                 2022 yılı sonuna kadar mahalli idarelerin yürütmekte olduğu hizmetlere ilişkin yaklaşık
                 11.000 civarında başvuru almıştır. Yapılan bu başvurular ağırlıklı olarak;

                 -   Büyükşehir belediyeleri ile diğer belediyelerin meclis kararları ile encümen
                    kararlarının iptali, değiştirilmesi ya da yerine getirilmesi, imar planında sosyal
                    ve  teknik  altyapı  gibi  kullanım  alanlarında  kalan  taşınmazların  ilgili  belediyeler
                    tarafından  yıllardır  kamulaştırılmaması,  imar fonksiyonun değiştirilmemesi  ve
                    takas  edilmemesi,  sahibi  oldukları  taşınmaza  yönelik  belediyece  istenilen  imar
                    fonksiyonu ve emsal değerinin uygun görülmemesi ya da taşınmaz/parsellere
                    yönelik belediye meclis kararı ile onaylanan imar planlarının tadili, 3194 sayılı




             438 2022 YILLIK RAPOR
   434   435   436   437   438   439   440   441   442   443   444