Page 444 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 444
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
ifrazı ve tevhidi işlemlerinin gerçekleştirilmemesi 276 , uygulama imar planının, nazım
imar planına uygun hale getirilmemesi, imar planında değişiklik yapılmaması 277 , mevcut
imar planın iptal edilmesi 278 veya edilmemesi, imara aykırılıklarının giderilmesi, 279
taşınmazına imar hakkı verilmemesi, verilen imar kotlarının hatalı olması, 280 yapı
yaklaşma sınırı verilmesi 281 ya da yapı yaklaşma sınırının (çekme mesafesinin) ihlali, imar
uygulamalarına ilişkin olarak mahkemelerce verilen kararların yerine getirilmemesi 282
gibi belediyelerin uygulaması nedeniyle taşınmazları üzerinde tasarrufta bulunamayan,
diğer bir ifadeyle, mülkiyet haklarını mevzuatın izin verdiği düzeyde kullanamadığını
ya da mülkiyet hakkının ihlal edildiğini iddia eden şikâyetçilerden çok sayıda başvuru
gelmekte ve bu başvurular 3194 sayılı İmar Kanunu başta olmak üzere ilgili mevzuat
kapsamında Kurumumuzca ele alınmaktadır.
İmar uygulamalarının gerçekleştirildiği yerdeki arsa ve arazi sahiplerinin hem mülkiyet
hakkını sınırlaması hem de maddi ve manevi yönden onları kalıcı olarak etkiliyor
olması, imar uygulamalarının hukuka ve hakkaniyete uygun bir şekilde yapılmasının
önemini daha da artırmaktadır. Aksi halde, hukuka ve hakkaniyete uygun bir şekilde
gerçekleştirilmeyen imar uygulamaları, uygulamadan etkilenen arsa ve arazi sahipleri
nezdinde mağduriyete ve sonucunda uygulamayı yapan idareler ile arsa ve arazi sahipleri
arasında uyuşmazlığa yol açmaktadır.
Bu noktada, Kamu Denetçiliği Kurumu, özellikle belediyelerin kişilerin mülkiyet
hakkını sınırlayan arsa ve arazi sahiplerini maddi ve manevi yönden kalıcı olarak
etkileyen uygulamalarından kaynaklı haklı mağduriyetleri, öncelikle uzlaşı yoluyla
(dostane bir şekilde) çözmeleri için belediyelerle gerek yazılı gerekse de sözlü
olarak iletişime geçmekte, 283 uzlaşının gerçekleşmemesi halinde ve şikâyetçinin
haklı olduğunun tespiti halinde iyi yönetim ilkelerinden olan yetkinin kötüye
kullanılmaması ve makul sürede karar verme ilkeleri vurgulanarak mağduriyetlerin
çözümü için belediyelere tavsiye ve önerilerde bulunmaktadır. 284
276 2021/19386 numaralı başvuru hakkında verilen 25.04.2022 tarihli Tavsiye Kararı
277 2022/3316 numaralı başvuru hakkında verilen 31.08.2022 tarihli, 2022/5100 numaralı başvuru hak-
kında verilen 30.09.2022 tarihli Kısmen Tavsiye Kısmen Ret Kararı
278 2021/18375 numaralı başvuru hakkında verilen 15.04.2022 tarihli Ret Kararı
279 2022/1212 numaralı başvuru hakkında verilen 19.07.2022 tarihli Ret Kararı, 2022/6200 numaralı
başvuru hakkında verilen 10.10.2022 Tavsiye Kararı
280 2021/119798 numaralı başvuru hakkında verilen 29.04.2022 tarihli Ret Kararı
281 2021/19691 numaralı başvuru hakkında verilen 17.03.2022 tarihli Ret Kararı
282 2022/5736 numaralı başvuru hakkında verilen 11.10.2022 tarihli Ret Kararı
283 2021/16586 numaralı başvuru hakkında verilen 28.01.2022 tarihli, 2021/18113 numaralı başvuru
hakkında verilen 1.03.2021 tarihli, 2021/19498 numaralı başvuru hakkında verilen 10.5.2022 tarihli,
2022/11044 numaralı başvuru hakkında verilen 29.08.2022 tarihli ve 2022/8030 numaralı başvuru
hakkında verilen 19.09.2022 tarihli Dostane Çözüm Kararları, 2022/7379 numaralı başvuru hakkında
verilen 8.07.2022 tarihli ve 2022/14404 numaralı başvuru hakkında verilen 24.10.2022 tarihli Gönderme
Kararları
284 2021/19929 numaralı başvuru hakkında verilen 17.05.2022 tarihli ve 2022/3665 numaralı başvuru hakkında
verilen 18.08.2022 tarihli Tavsiye Kararları, 2022/4871 numaralı başvuru hakkında verilen 15.09.2022 tarihli ve
2022/5100 numaralı başvuru hakkında verilen 30.09.2022 tarihli Kısmen Tavsiye Kısmen Ret Kararları
2022 YILLIK RAPOR 443