Page 443 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 443

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 denetimin yanı sıra hakkaniyet denetimiyle de şikâyet başvurularını inceleyen Kamu
                 Denetçiliği Kurumu, yerel yönetimin kendine özgü dinamiklerini gözeterek vatandaş
                 odaklı hizmet anlayışının mahalli idarelere yerleştirilmesi yönünde kararlar vermiş,
                 vermeye de devam etmektedir.

                 İmar planları, parselasyon işlemleri, toplu taşıma hizmetleri, yol yapımı gibi toplumun
                 genelini ilgilendiren konular kadar, yapı ruhsatı/yapı kullanma izni düzenleme, otopark
                 yeri gösterme gibi tek bir bireyi ilgilendirebilecek hususlarda da Kamu Denetçiliği
                 Kurumu mahalli idarelerle gerek yazılı gerekse de sözlü olarak iletişime geçmekte,
                 başvurulara ilişkin olarak inceleme ve araştırma yapmakta ve gerektiği hallerde mahalli
                 idarelere tavsiye ve önerilerde bulunmaktadır. Kamu Denetçiliği Kurumunca protokol
                 yapılan  Türkiye Belediyeler Birliği vasıtasıyla belediye yetkililerine başvuruların
                 yaygınlaştığı konularda bilgilendirme yapılarak vatandaş mağduriyetinin azaltılması
                 için çaba gösterilmektedir. Bu noktada mahalli idarelerle kurulan bu iletişim, yapılan
                 inceleme ve araştırma ile verilen tavsiye ve öneriler sonucunda şikâyet sahiplerinin bu
                 alandaki pek çok başvurusu uzlaşı (dostane) yoluyla çözüme kavuşturulmaktadır.
                 Aşağıda 2022 yılında mahalli idarelerce yürütülen hizmetler konusundaki sorun
                 alanlarına, sorun alanı ile ilgili Kurumumuzca yapılan tespitlere ve sorun alanının
                 çözümü noktasında Kamu Denetçiliği Kurumunun verdiği tavsiye ve önerilere yer
                 verilmiştir.
                 7.14.1 Mülkiyet Hakkı ile Belediyelerin İmar İşlem ve Uygulamaları

                 Anayasa ve Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi (AİHS) tarafından güvence altına alınmış
                 olan mülkiyet hakkıyla belediyelerin yaptığı imar işlemleri ve uygulamaları arasında
                 yakın bir ilişki bulunmaktadır.

                 Anayasa’nın  35’inci  maddesinde  ve  AİHS’nin  Ek  1 No.lu  Protokolü’nün  1’inci
                 maddesinde düzenlenen mülkiyet hakkı ile kişiye, başkasının hakkına zarar vermemek
                 ve kamu yararı gibi yasaların öngördüğü sınırlamalara ve uluslararası hukukun genel
                 ilkelerine uygun olarak malının ve mülkünün dokunulmazlığına saygı gösterilmesini
                 isteme ve sahibi olduğu mal ve mülkü dilediği gibi kullanma, ürünlerinden yararlanma
                 ve tasarrufta bulunma hakkı verilmektedir.

                 Mülkiyet hakkının yasaların öngördüğü çerçevede sınırlanmasına, belediyelerin 3194
                 sayılı İmar Kanunu’nun 18’inci maddesi ile devamı maddeleri kapsamında yaptığı
                 arazi ve arsa düzenlemesi, parselasyon, ortaklandırma, yer bölümleme gibi işlem ve
                 uygulamaları en belirgin örnektir. Öyle ki bu işlem ve eylemler kişilerin mülkiyet
                 hakkını geri dönülemez şekilde kalıcı olarak etkilemektedir.

                 Kurumumuza geçmiş yıllarda olduğu gibi 2022 yılında da özellikle imar uygulaması
                 sonucunda imar planında okul, yol, meydan, park, otopark, çocuk bahçesi, yeşil alan,
                 ibadet yeri, karakol ve mezarlık alanı gibi alanlara ayrılan ancak yıllardır ilgili idarelerce
                 kamulaştırma yapılmaması ya da aynı nitelikte (trampa) yer gösterilmemesi, parsellerin



             442 2022 YILLIK RAPOR
   438   439   440   441   442   443   444   445   446   447   448