Page 445 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 445

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 Buna karşın belediyeler tarafından okul, yol, meydan, park, otopark, çocuk bahçesi,
                 yeşil alan, ibadet yeri, karakol ve mezarlık alanı gibi alanlara ayrılan ancak yıllardır
                 ilgili idarelerce (belediyelerce) kamulaştırma yapılmaması ya da aynı nitelikte (trampa)
                 yer gösterilmemesi nedeniyle yıllardır arsa ve arazisi üzerinde tasarrufta bulunamayan,
                 diğer bir ifadeyle, mülkiyet haklarını mevzuatın izin verdiği düzeyde kullanamayan
                 kişilerin yaşadığı söz konusu mağduriyetler yıllara sirayet etmekte, hatta çözümsüz
                 kalmaktadır. 285
                 Bu nedenle, geçmiş yıllardan bu yana Kamu Denetçiliği Kurumuna yapılan bu tür
                 başvuruların sayısı dikkate alındığında, okul, yol, meydan, park, otopark, çocuk bahçesi,
                 yeşil alan, ibadet yeri, karakol ve mezarlık alanı gibi alanlara ayrılan ancak kamulaştırma
                 işlemleri tamamlanmamış veya kamulaştırması hiç yapılmamış ya da aynı nitelikte
                 (trampa) yer gösterilmemiş arsa ya da arazi sahiplerinin mağduriyetlerinin yıllarca
                 çözümsüz kalmasının önüne geçmek ve uluslararası ve ulusal düzenlemelerle güvence
                 altına alınmış olan mülkiyet haklarını bir an evvel kullanabilmelerini sağlayabilmek
                 adına 2942 sayılı Kamulaştırma Kanunu’nun Geçici 6’ncı maddesi benzeri güncellenmiş
                 bir yasal düzenleme yapılmasına ihtiyaç bulunduğu değerlendirilmektedir. 286
                 7.14.2 Ruhsat İş ve İşlemleri ile Yapı Kayıt Belgesi
                 Ruhsat iş ve işlemlerine ilişkin olarak Kurumumuza sıklıkla şikâyet konusu yapılan ve
                 ikisi imar mevzuatı kapsamında, diğeri ise bu kapsamın dışında olan ve düzenleme görevi
                 öncelikle belediyeler ile il özel idarelerine ait olan üç önemli belge bulunmaktadır. Bu
                 belgelerden birincisi, imara uygun bir yapının/binanın inşaatına başlanması için resmi
                 kurumlardan alınması gereken izin belgesi mahiyetindeki  “Yapı Ruhsatı”, ikincisi,
                 inşası tamamlanmış bir yapının/binanın, kullanılabilmesi için yapı ruhsatının alındığı
                 belediye veya il özel idaresinden alınan bir izin belgesi olan   “Yapı  Kullanma İzni
                 (İskân) Belgesi”, üçüncüsü ise, iş yerlerinin açılıp faaliyet gösterebilmeleri için İşyeri
                 Açma ve Çalışma Ruhsatlarına İlişkin Yönetmelik kapsamındaki verilen izni ifade eden
                 “İş Yeri Açma ve Çalışma Ruhsatı”dır.
                 7.14.2.1 Yapı Ruhsatı (İnşaat İzni)
                 Şehirlerin imar yönünden sorunsuz ve düzenli olmaları tüm yapıların imar planlarına
                 uygun bir şekilde inşa edilmeleri ile mümkün olduğundan yapılacak olan yapıların imar
                 planlarına uygunluğu bakımından denetimi gerekmektedir.
                 Ruhsat iş ve işlemleri, imar planlarına uygun olarak kurulmuş olan imar düzenini
                 korumak ve geliştirmek amacıyla, kişi ve toplulukların sahibi oldukları arsa ve araziler
                 üzerinde  yapı  inşa  etme  ve  inşa  edilmiş  yapılarda  değişiklik  ve  eklentiler yapabilme
                 özgürlüklerini denetlenebilmesi ve imar mevzuatına aykırı uygulamalar karşısında

                 285   2021/19929 numaralı başvuru hakkında verilen 17.05.2022 tarihli Tavsiye Kararı
                 286     Konuyla ilgili bugüne kadar yapılmış 2021/19929 şikâyet numaralı ve 22.11.2021 tarihli, 2022/3740
                 şikâyet numaralı ve 9.03.2022 tarihli,  2022/4153 şikâyet numaralı ve 16.03.2022 tarihli, 2022/4828
                 şikâyet numaralı ve 29.03.2022 tarihli, 2021/13573 şikâyet numaralı ve 19.09.2022 tarihli başvurular.


             444 2022 YILLIK RAPOR
   440   441   442   443   444   445   446   447   448   449   450