Page 450 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 450

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               gerekli işlem yapılmak üzere ilgili belediyeye bildirilir. Belirlenen imara aykırı uygulama,
               ilgili  belediye  tarafından  üç ay  içinde giderilmediği  takdirde,  büyükşehir  belediyesi
               03.05.1985 tarihli ve 3194 sayılı İmar Kanunu’nun 32 ve 42’nci maddelerinde belirtilen
               yetkilerini kullanma hakkını haizdir…” hükmüyle, bu konuda büyükşehir belediyeleri
               de ek olarak görevlendirilmiştir. Yani sadece ilgili belediyesi değil, büyükşehir belediyesi
               ve Bakanlık da yıkım kararlarının yerine getirilmesinde görevli bulunmaktadır. Ancak
               tüm bu düzenlemelere rağmen yıkım kararlarının uygulanmasında sürecin uzatıldığı
               görülmektedir.

               Kamu Denetçiliği Kurumumuz ise, yıkım kararlarının mahiyeti gereği hemen
               uygulanmasının  mümkün  olmaması  karşısında  ilgili  idarenin  olumlu  tutumunu
               göz önünde tutarak Dostane Çözüm Kararı verebilmektedir. Zira ciddi bir maliyeti
               bulunan yıkım sürecinin belli oranda zamana yayılması mümkündür. Bununla
               birlikte, söz konusu sürecin belirsiz bir şekilde uzamasının hukuki öngörülebilirlikle
               bağdaşması da mümkün değildir. Uzun bir süreç geçmesine rağmen sonuç alınamaması
               durumunda Kurum, sürecin tamamlanmasına yönelik önerilerde bulunabilmektedir.
               Nitekim 2021/17930 numaralı başvuru hakkında 08.03.2022 tarihinde verilen Tavsiye
               Kararında, “… 2019 yılı Şubat ayında başladığı anlaşılan uyuşmazlık konusu hakkında
               şikâyetçinin başvuruları üzerine Kurumumuzca gerçekleştirilen dostane çözüm girişimleri
               kapsamında; İzmir  Valiliği Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü ile Gaziemir Belediye
               Başkanlığı’ndan alınan cevabi yazılar kapsamında Dostane Çözüm Kararları verildiği
               ancak, uyuşmazlık konusu hakkında gelinen aşamada şikâyetçi talebinin tam olarak
               karşılanamadığı,  bununla  birlikte  idarenin  22.12.2021  tarihli  cevabi  yazısında,
               “2022 yılı başında tekrar ihale edileceği” bilgisi dışında söz konusu yıkım ihalesi
               ve yıkım işlemi sürecine ilişkin herhangi bir bilgiye yer verilmediği hususu dikkate
               alındığında hukuk güvenliği ve öngörülebilirliğin sağlanması amacıyla bahse
               konu yıkım ihalesi ve yıkım işlemleri hakkındaki idari işlemlerin tamamlanması
               ve sürecinin hızlandırılması gerektiği değerlendirilmiştir”  tespitleri yapılarak
               ilgili belediyeye ‘hukuk güvenliği’ ve ‘hukuki belirlilik’ ilkeleri kapsamında alınan
               kararlara ilişkin işlemlerin tamamlanması ve buna ilişkin idari sürecin hızlandırılması
               yönünde öneride bulunulmuştur.

               7.14.4 Altyapı Hizmetleri ve Belediyeler

               Belediyelerce yapılan hizmetler, sadece çevreyi güzelleştirmeye yönelik hizmetlerden
               ibaret olmayıp mahalli idarelerin kişilere etkin bir üstyapı ile birlikte etkin bir altyapı
               hizmeti vermeleri yaşanabilir bir şehir oluşturmak açısından büyük önem taşımaktadır.

               Belediyeler, Anayasa’nın 65’inci maddesinde yer verilen “Devlet, sosyal ve ekonomik
               alanlarda Anayasa ile belirlenen görevlerini, bu görevlerin amaçlarına uygun öncelikleri
               gözeterek malî kaynaklarının yeterliliği ölçüsünde yerine getirir” hükmü kapsamında
               hizmet vermektedir.




                                                                        2022 YILLIK RAPOR  449
   445   446   447   448   449   450   451   452   453   454   455