Page 506 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 506

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               arasında özel şirketler tarafından işletilen otoyollardan ödeme yapılmadan geçiş
               yapıldığında, geçiş ücretinin 4 katı tutarındaki cezanın icra takibi yoluyla tahsil edilmesi
               de Kurumumuza sıklıkla şikâyet edilen konular arasında bulunmaktadır.
               Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından işletilen otoyollarda geçiş ihlali yapıldığında
               idari para cezasına ilişkin idarenin tebliğ yükümlülüğü mevcut iken özel şirketler
               tarafından işletilen otoyol ve köprülerde işletmecilerin yasal olarak böyle bir yükümlülüğü
               bulunmamaktaydı. Kurumumuza yapılan başvurularda özellikle icra takibi yoluyla tahsilat
               yoluna gidildiğinde 4 kat ceza yanında gecikme faizi, icra giderleri ve avukat ücreti de
               ödemek zorunda kalınması ve ödemesiz (ihlalli) geçiş sayısı arttığında bu tutarların yüksek
               meblağlara ulaşması şikâyet konusu edilmiştir. Özel şirketlerin para cezası uygulama
               yetkisi Anayasa Mahkemesinde dava konusu edilmiş olup yasal düzenleme Anayasa’ya
               uygun bulunmuştu. Ancak Kamu Denetçiliği Kurumu hukuk denetiminin yanı sıra
               hakkaniyet denetimi de yaptığından, işletmeci şirketler tarafından vatandaşlarımıza
               bilgilendirme yapılmadan doğrudan icra takibi başlatılmasının mağduriyet oluşturduğu
               tespitini yapmıştır.  Bununla ilgili yetkili idarelerle toplantılar gerçekleştirmiş ve
               yoğunlaşan  başvurular  hakkında  bilgi  vermiştir.  Tavsiye kararlarında, işletmeci
               şirketlere teknolojik imkânlardan da faydalanılması suretiyle makul süre içerisinde
               bildirimde bulunma yükümlülüğü getirilmesine yönelik çalışma yapılmasına karar
               verilmiştir. Tavsiye Kararlarında iyi yönetim ilkelerinden “Makul sürede karar verme”
               ve “Kararın geciktirilmesinin bildirilmesi” ilkelerine uygun olarak mümkün olan en
               kısa sürede tebliğ edilmesine, geçiş ücreti ve idari para cezasına ilişkin takip işlemleri
               gerçekleştirilmeden önce takdire göre mesaj/bildirim/yazı/ihtar gönderilerek kişinin
               bilgilendirilmesine,  ikincil mevzuatlarda yapılacak düzenlemeler ile  15 günlük
               yasal süresi geçerek kesinleşen trafik cezalarına ilişkin tebligat işlemlerine 30 iş
               günü içerisinde başlanması gerektiğine yönelik ek tedbirler alınması, hususlarında
               "Karayolları Genel Müdürlüğüne  Tavsiyede Bulunulmasına" 391   ifadelerine yer
               verilmiştir. Ayrıca söz konusu kararlarda işletmeci şirketlere, "teknolojik imkânlardan
               da faydalanılması suretiyle geçiş ihlali yapan kişilere takdir edilecek makul bir sürede
               uygun görülecek usullerle bilgilendirmede bulunma yükümlülüğü getirilmesine yönelik
               çalışma yürütülmesi" tavsiyesinde bulunulmuş, özellikle icra takibi öncesi  bildirim
               yükümlülüğü getirilmesinin geçiş ihlaline bağlı para cezalarının öngörülemez tutarlara
               ulaşmasının önüne geçilebilmesi için önemli bir ihtiyaç olduğu vurgulanmıştır.
               01/07/2022  tarihinde  6001  sayılı  yasanın  30’uncu  maddesinde  yasa  değişikliği
               yapılmıştır.   Yasa değişikliği ile beşinci fıkrada şirketler tarafından 4 kat ceza
               uygulanmadan en az 15 gün önce, ödemesiz geçişten sonraki 30 günlük süre içerisinde
               kısa mesaj (SMS), e-posta, ihbarname, e-devlet bildirimi vb. yöntemlerinden en
               az biriyle vatandaşlarımıza bilgi verilmesi yasal  yükümlülük  haline  getirilmiştir.
               Tavsiye Kararlarımızda ifadeler, beşinci fıkrada yer alan ifadeler ile birebir aynıdır.
               Kurumumuz  makul süre ve 30 iş günü ifadesini kullanmış olup, yasada yapılan

               391    2021/10544 numaralı başvuru hakkında verilen 08.11.2021 tarihli, 2021/9143 numaralı başvuru
               hakkında verilen 25.08.2021 tarihli Kısmen Tavsiye Kısmen Ret Kararları


                                                                        2022 YILLIK RAPOR  505
   501   502   503   504   505   506   507   508   509   510   511