Page 313 - KDK-2016-YILLIK-RAPORU
P. 313

KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               yirmi sekiz yıldır ikamet ettiğini, bu binanın riskli yapı olması nedeniyle, tüm kat
               maliklerince karar alındığını, riskli yapı olan bu binanın yıkılacak olması dolayısıyla,
               müteahhidin de binanın bir an önce tahliye edilmesi gerektiğini söylemesi üzerine,
               yıkıma konu olan ve yıllardır oturduğu bu eve çok yakın başka bir apartmanda ev
               kiraladığını, eşyalarının bir kısmını bu binaya taşıdığını, bir kısmının ise yıkıma
               konu olan evde kaldığını, yine müteahhidin söylemine uygun olarak yıkıma konu
               olan evdeki su, elektrik ve doğalgaz aboneliklerini iptal ettirdiğini,    6306 sayılı
               Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanunun 5 inci ve aynı
               Kanunun Uygulama Yönetmeliğinin 16 ncı maddesi doğrultusunda, kendisine kira
               yardımında bulunulması için Kahramanmaraş Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğüne
               başvurduğunda ise, yıkılacak olan binanın riskli yapı olduğunu belirten rapor
               onaylanmadan  önce bu binadan ayrıldığından bahisle  kendisine kira yardımında
               bulunulamayacağının belirtildiğini; ancak adı geçen Kanun ve  Yönetmelikte, kira
               yardımında bulunulması için riskli yapı ruhsatının onaylanması şartının aranmadığını,
               ilaveten,  kendisinin  riskli  yapı  ruhsatının  onaylanması  için  idareye  başvurmasını
               müteakiben evini tahliye ettiğini, keza evin tahliyesinden on yedi gün sonra da
               raporun onaylandığını, bununla birlikte, kendisinden önce fiilen evlerini tahliye eden
               diğer kat maliklerine kira yardımında bulunulduğunu, bazı kat maliklerinin fiilen
               evlerini tahliye etmelerine rağmen adres kayıt sistemlerinde hala yıkıma konu olan
               binanın adresini  gösterdiklerini, idarenin bu uygulamasının eşitlik ilkesine aykırı
               olduğunu, ifade ederek, mağduriyetinin giderilmesini talep etmiştir.

               Kurumumuzca yapılan inceleme ve araştırma sonucunda, kira yardımı ile ilgili
               düzenlemelerde, yalnızca riskli yapı ruhsatı onay tarihinde fiilen binada ikamet
               edenlere kira yardımı yapılacağına veya onay tarihinden önce binayı tahliye edenlere
               kira yardımı yapılmayacağına ilişkin bir düzenlemenin bulunmadığı, dolayısıyla
               idarenin başvuranın talebini reddetme gerekçesinin yasal dayanağının bulunmadığı
               ayrıca böyle bir şartın ileri sürülmesinin  “idari faaliyetlerin belirliliği ilkesine”
               aykırı olduğu, başvuranın riskli olduğu ortaya çıkan yapıyı terk etmesinin hayatın
               olağan akışına uygun olduğu, bu binalarda rapor onay tarihine kadar ikamet etme
               zorunluluğunun aranmasının yaşam hakkını ihlali ile  sonuçlanabileceğinden,
               idarenin başvuranın kira yardımı talebinin reddine ilişkin işleminde hukuka uyarlık
               bulunmadığı sonuç ve kanaatine varılmıştır. İdarenin riskli yapı onay tarihinden
               itibaren başvurana kira yardımında bulunulması ve mağduriyetinin giderilmesi için
               makul sürede işlem tesisi için Kahramanmaraş Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğüne
     312
               tavsiyede bulunulmasına karar verilmiştir.
               Bu kapsamda, 04/08/2016 tarihli söz konusu  Tavsiye Kararına ilişkin Çevre
               ve Şehircilik Bakanlığı Altyapı ve Kentsel Dönüşüm Hizmetleri Genel



               YILLIK RAPOR 2016
   308   309   310   311   312   313   314   315   316   317   318