Page 338 - KDK-2016-YILLIK-RAPORU
P. 338

KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               gözetim” başlıklı 57 nci Maddesinin ikinci fıkrası incelendiğinde, valiliğin burada
               sayılan koşulların gerçekleşmesi durumunda yetkisinin bağlı olduğu, takdir yetkisinin
               olmadığı anlaşılmakla birlikte idari gözetim kararı alınırken idarenin hiçbir şekilde
               keyfi hareket etmesinin kabul edilemeyeceği değerlendirilmiştir. Bu doğrultuda,
               çakışan menfaatler, diğer ifadeyle ulusal güvenliği korumadaki kamusal yarar ile
               yabancıların bireysel hak ve hürriyetlerinin korunması arasında adil bir dengenin
               oluşturulması, ülke güvenliği nedeniyle alınan tedbirlerin yasal dayanağının olması,
               usul güvencesinin sürecin her aşamasında sağlanması, sürecin kanuna uygun olarak ve
               özenle işletilmesi, alınan idari gözetim kararının belli aralıklarla gözden geçirilmesi,
               “hukuki belirlilik”,  “hukuk güvenliği” ilkeleri gereği ve bireyin kamu otoritesinin
               keyfi uygulamalarından korunabilmesi için idarenin “kamu düzeni, kamu güvenliği
               ve kamu sağlığı açısından tehdit” unsurunu her bir birey için somut gerekçeleriyle
               ortaya koyması ve anlayacağı dilde mutlaka yabancıya tebliğ edilmesi ve bu kararlara
               karşı itiraz yollarının gösterilmesi, ayrıca tutma koşullarının genel kabul görmüş
               standartlara uygun olması, kesinlikle küçültücü, aşağılayıcı ve insanlık dışı muamele
               teşkil etmemesi gerektiği değerlendirilmekte olup idarenin ancak bu şekilde kamu
               yararı ve bireyin hak ve özgürlükleri arasında makul bir dengeyi sağlayabileceği
               sonucuna varılmıştır.

               - Yukarıda açıklanan nedenlerle, yabancıların, “kamu düzeni ve kamu güvenliğine
               tehdit” veya “terör örgütü üyesi şüphelisi” gibi gerekçelerle, haklarında bir mahkeme
               kararı olmaksızın geri gönderme merkezinde “idari gözetim” altında tutulmalarının
               hukuka aykırı olduğu yönündeki iddiaların reddine karar verilmiştir.

               - Sığınmacıların ve mültecilerin “hukuka aykırı olarak sınır dışı edildiklerine”, diğer
               ifadeyle “non-refoulment” prensibinin ihlal edildiğine, ayrıca bazı yabancıların sınır
               dışı kararına karşı idare mahkemesine açtıkları davaları sonuçlanmadan sınır dışı
               edildiklerine ilişkin iddiaların, 6328 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun 17
               nci Maddesinin üçüncü fıkrasının (b) bendi gereğince yargı organlarında görülmekte
               olan uyuşmazlığa ilişkin olması ve anılan Kanunun 5 inci Maddesinin ikinci fıkrasının
               (c) bendi hükmü gereğince yargı yetkisinin kullanılmasına ilişkin kararlara ilişkin
               olduğundan incelenmemesine karar verilmiştir.

               - Aşkale GGM Müdürlüğü tarafından, idari gözetim altında tutulan yabancıların
               avukatlarına vekâlet vermelerinin, vekâletleri olanların ise avukatlarıyla görüşmelerinin
               engellendiği; bu suretle özgürlüklerinden yoksun olan bu yabancıların yasal hakları
               olan adli yardıma erişimlerinin, dava açma ve hak arama hürriyetlerinin ortadan
               kaldırıldığı  yönündeki  iddialar hakkında,  Kamu Denetçiliği  Kurumu  Kanununun
               Uygulanmasına ilişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin 34 üncü Maddesinin
               birinci fıkrasının (ç) bendi gereğince inceleme ve araştırma devam ederken şikâyet
                                                                                                337

                                                                          YILLIK RAPOR 2016
   333   334   335   336   337   338   339   340   341   342   343