Page 34 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 34
6. YÖNETİM VE İÇ KONTROL SİSTEMİ
Kamu Denetçiliği Kurumu; 29/06/2012 tarihli ve 28338
sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren
6328 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunu ile
idarenin her türlü eylem ve işlemleri ile tutum ve
davranışlarını; insan haklarına dayalı adalet anlayışı
içinde, hukuka ve hakkaniyete uygunluk yönlerinden
incelemek, araştırmak ve öneride bulunmak üzere
Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına bağlı kamu
tüzel kişiliğini haiz ve özel bütçeli bir Kamu Kurumu
olarak kurulmuştur.
Başdenetçilik ve Genel Sekreterlik birimlerinden oluşan Kurumumuz, Başdenetçi tarafından
yönetilmekte ve temsil edilmektedir.
Başdenetçi, Kuruma gelen şikâyetleri incelemek, araştırmak ve idareye önerilerde bulunmak,
Kanunun uygulanmasına ilişkin yönetmelikleri, yıllık raporu veya yıllık raporu beklemeksizin gerek
gördüğü konularda özel rapor hazırlamak ve raporları kamuoyuna duyurmak, yokluğunda kendisine
vekâlet edecek denetçiyi belirlemek, birisi kadın ve çocuk hakları alanında görevlendirilmek üzere
denetçiler arasındaki iş bölümünü düzenlemek ve Genel Sekreteri ile diğer personeli atamakla görevli
ve yetkilidir.
Kurumumuz Genel Sekreterliğine Kanunla; Kurumun büro işlemini yürütmek, personelin şahsi
dosyalarını tutmak, Kurumun arşiv hizmetlerini yürütmek, 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu
Malî Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile 22/12/2005 tarihli ve 5436 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve
Kontrol Kanunu ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması
Hakkında Kanunun 15’inci maddesi ve diğer mevzuatla mali hizmetler birimi ve strateji geliştirme
birimlerine verilen görevleri yapmak, personelin izin ve emeklilik işlemlerini yürütmek, Kurumda
çalışan personelin özlük işleri ile sağlık ve sosyal hizmet faaliyetlerini yürütmek, Kurumun görev
alanıyla ilgili hususlarda bilişim sisteminin kullanılmasını sağlamak, Kanunlarla verilen veya
Başdenetçilik tarafından verilen diğer işleri yapmak gibi görevler verilmiştir.
Faaliyetlerin daha etkin ve verimli yürütülmesini sağlamak üzere, Kamu Başdenetçiliği Makamı
tarafından onaylanarak yürürlüğe giren çalışma usul ve esaslarını düzenleyen yönergelere istinaden,
Kamu Denetçilikleri bünyesinde Koordinatörlükler, Genel Sekreterlik bünyesinde ise Birim ve
Bürolar oluşturulmuştur. Genel Sekreterlik bünyesinde oluşturulan birim ve bürolarda sorumlular,
Kamu Denetçiliklerinde ise koordinatörler görevlendirilmiştir.
Kurumumuz, 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’na ekli II sayılı cetvelde yer alan
özel bütçeli bir idare olup, bünyesinde Başdenetçilik ve Genel Sekreterlik olmak üzere iki harcama
birimi bulunmaktadır. Bu birimlerin harcama yetkililiği görevi Genel Sekreter tarafından
yürütülmektedir. Söz konusu Kanunun 55’inci maddesinde İç Kontrol; “İdarenin amaçlarına,
belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak faaliyetlerin etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde
yürütülmesini, varlık ve kaynakların korunmasını, muhasebe kayıtlarının doğru ve tam olarak
tutulmasını, malî bilgi ve yönetim bilgisinin zamanında ve güvenilir olarak üretilmesini sağlamak
üzere idare tarafından oluşturulan organizasyon, yöntem ve süreçle iç denetimi kapsayan malî ve
diğer kontroller bütünüdür.” şeklinde tanımlanmış, 56’ncı maddesinde ise iç kontrolün amacının;
Kamu gelir, gider, varlık ve yükümlülüklerinin etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde yönetilmesini,
33