Page 166 - KDK
P. 166
toplanması ve açıklanması işlemlerine itiraz hakkının tanınmış ol-
ması ile bu alanda Meclis Adalet Komisyonu, Meclis Ombudsmanı
ve Adalet Bakanı tarafından denetim yapılabilmesine olumlu şekilde
vurgu yapmış olup, konuyla ilgili olarak Kurumumuz tarafından ha-
zırlanan rapor, Başbakanlığa 26/11/2013 tarihli ve 7545 sayılı, Adalet
Bakanlığına 17/1/2014 tarihli ve 170 sayılı, Avrupa Birliği Bakanlı-
ğına 17/1/2014 tarihli ve 169 sayılı ve Türkiye Büyük Millet Meclisi
Başkanlığına 3/3/2014 tarihli ve 1747 sayılı yazılarımız ekinde iletil-
miştir.
E. İnsan Hakları Yönünden Değerlendirme
27) Bilindiği üzere; demokratik ülkelerde bireylerin temel hak ve
özgürlükleri, anayasalar tarafından güvence altına alınmış olup, birey-
lere ait kişisel verilerin korunması da bu kapsamda değerlendirilmek-
tedir. Tüm dünyada kişisel verilerin, belirli veya kimliği belirlenebilir
gerçek veya tüzel kişilere ait tüm bilgileri ifade ettiği kabul edilmek-
tedir. Kişisel verilerin hukuksal güvence altına alınması, temel hak ve
özgürlüklerin korunması açısından önem taşımaktadır. Özellikle bilgi
ve iletişim teknolojilerinde yaşanan gelişmeler sayesinde bilgiye elekt-
ronik ortamda erişimin kolaylaşması, kişisel verilerin korunmasının
önemini artırmıştır. Nitekim günümüzde giderek yaygınlaşan e devlet
uygulamalarıyla kişisel verilerin derleme, sınıflandırma, saklama iş-
lemlerine tabi tutulması ve istendiğinde sunulabilmesi kolaylaşmakta
ve bunun sonucunda özel yaşamla ilgili bu bilgilerin haksız olarak kul-
lanılması riski ortaya çıkmakta olup, gelişen teknoloji, kişisel verilerin
kişinin rızası alınmadan başkalarına açıklanmasına ve bilginin bulun-
duğu yerden başka yerlere aktarılmasına imkân sağlamaktadır.
28) Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi, kişisel verilerin korun-
masına ilişkin verdiği kararlarda, kişisel verilerin özel yaşam alanı için-
de yer aldığını belirtmekte ve kişiye ilişkin verilerin kamu görevlileri
tarafından toplanması, saklanması ve açıklanmasıyla ilgili sorunları
Sözleşmenin 8. maddesi içinde ele almaktadır. Mahkeme bu alanda ya-
pılan başvuruları incelediğinde öncelikle yapılan işlemin ya da alınan
önlemin Sözleşme’nin 8. maddesinde güvence altına alınan özel yaşam
hakkına yönelik bir müdahale oluşturup oluşturmadığını, bir müdaha-
lenin olduğuna kanaat getirmesi durumunda ise bu müdahalenin ulu-
sal yasalara uygunluğunu incelemektedir. Ancak müdahalenin ulusal
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 161