Page 164 - KDK
P. 164

Bakanlığı tarafından çıkarılacak  yönetmelikle  düzenlenir. “şeklinde-
            ki hükmün gelecekte Anayasa’ya aykırılığı iddiasıyla iptali için dava
            açılması halinde, 17 no.lu paragrafta açıklanan benzer konuda-
            ki  Anayasa  Mahkemesi  kararında  vurgu  yapılan  gerekçelerle
            bu maddenin de iptalinin söz konusu olabileceği, bu durumda
            Adalet Bakanlığınca bu maddeye dayanılarak çıkarılan Yönet-
            meliğin de hukuka aykırı hale geleceği düşünülmektedir.

               c. Kişisel verilerin korunmasına ilişkin olarak ulusal mahke-
            me kararlarında vurgu yapılan hususlar:

               25/5) 17 no.lu paragrafta açıklanan Anayasa Mahkemesi kararının
            iptal gerekçesinde, kişisel veri kavramının, belirli veya kimliği belir-
            lenebilir olmak şartıyla, bir kişiye ilişkin bütün bilgileri ifade ettiği,
            kişiyi doğrudan veya dolaylı olarak belirlenebilir kılan tüm verilerin ki-
            şisel veri kapsamında kaldığı ve günümüzde kişisel verilerin en üst se-
            viyede korunmasının zorunlu olduğu belirtildikten sonra Anayasa’nın
            20/3 maddesinin son cümlesindeki “Kişisel verilerin korunmasına
            ilişkin esas ve usuller kanunla düzenlenir. “hükmü gerğince “kişisel
            verilerin korunması hakkı”nın kamu makamlarının keyfi müdahaleleri-
            ne karşı koruma altına alındığı ve “yasama yetkisinin devredilemezliği
            ilkesi “gereğince, Anayasa’nın açıkça kanunla düzenlenmesini öngör-
            düğü konularda yürütme organına doğrudan ve ilk elden düzenleyici
            işlem yapma yetkisi verilemeyeceği hususlarına vurgu yapılmıştır. Bu
            karar sonrasında kişisel verilerin; idareler tarafından çıkarılan
            tüzük, yönetmelik ve genelge gibi düzenleyici işlemlere artık
            konu edilemeyeceği açıktır.
               25/6) 18 no.lu paragrafta belirtilen Danıştay kararında ise, idare ta-
            rafından personelin parmak izi tarama sistemi ile mesai kontrolünün
            yapılması uygulaması değerlendirilirken, Anayasa’da en temel hak ve
            hürriyetler içerisinde sayılan “özel hayatın gizliliği “ilkesi kapsamındaki
            bahse konu kişisel veriler ile kurumca mesai kontrolüyle amaçlanan
            “kamu yararı “arasında, Anayasa’nın 13 üncü maddesindeki “ölçülülük
            “ilkesine aykırı şekilde ve yasal dayanaktan yoksun olarak idare lehi-
            ne orantısız bir eylem ve işlem bulunduğuna vurgu yapılmıştır.

               25/7) 19 no.lu paragrafta açıklanan Yargıtay kararında ise “özel ha-
            yat “kavramı ayrıntılı şekilde tarif edilmiş olup, kişilerle ilgili normal
            şartlarda  herkesin  bilmediği  veya  bilmemesi  gereken  bilgiler




                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  159
   159   160   161   162   163   164   165   166   167   168   169