Page 167 - KDK
P. 167

yasalara uygunluğunu yeterli bulmamakta, ayrıca ulusal yasanın hem
            Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesine hem de 13 no.lu paragrafın (c)
            bendinde açıklanan 108 sayılı Sözleşmeye uygun olup olmadığını de-
            ğerlendirmektedir.

               29) Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi, 6/6/2006 tarihli Segerstedt-
            Wiber ve diğerleri & İsveç davasında; Kurumumuza yapılan şikâyet
            başvurusuna benzer şekilde kişisel verilerin kamusal makamlar ta-
            rafından toplanması ve saklanması konusunu ele almıştır. Mahkeme,
            Gizli Polis kayıtlarında saklanan bilgilerin açık bir şekilde özel yaşam
            alanına giren veriler olduğunu saptamıştır. Ancak, ilk başvurucuya ait
            bombalı saldırı tehdidine ilişkin bilgilerin saklanmasının suçun önlen-
            mesi amacına yönelik olduğunu ve bu nedenle Avrupa İnsan Hakları
            Sözleşmesinin 8. maddesinin ihlalinin söz konusu olmadığını, buna
            karşılık diğer başvurucular hakkında toplanan ve saklanan verilerin
            devletin ulusal güvenliğine yönelik ciddi bir tehdit oluşturduğuna iliş-
            kin yeterli kanıt ortaya konulmadığı için, bu verilerin sürekli bir
            şekilde saklanmasının başvurucuların özel yaşamına yönelik
            orantısız bir müdahale oluşturduğunu kabul etmiştir.
               30) Öte yandan; Avrupa Konseyinin de kişisel verilere ilişkin ver-
            diği pek çok tavsiye kararı bulunmakta olup, burada ayrıntıya gir-
            memekle birlikte somut şikâyet konusuyla doğrudan ilgili olduğunu
            düşündüğümüz iki tavsiye kararının belirtilmesi uygun görülmüş-
            tür: Kamu Makamlarının Elinde Bulunan Kişisel Verilerin Üçüncü Kişilere
            İletilmesine İlişkin Tavsiye Kararı (9/9/1991) ve İstatistiksel Amaçlarla
            Toplanan ve İşlenen Kişisel Verilerin Korunmasına İlişkin Tavsiye Kararı
            (30/9/1997). Her iki tavsiye kararında da kişisel verilerin kamu oto-
            ritelerince kaydedilmesi, saklanması ve paylaşılmasında uyulması ge-
            rekli kural ve ilkelere atıflar yapılmıştır. Tüm bunlar birlikte değerlen-
            dirildiğinde başvuran yönünden insan haklarının ihlale uğradığı sonuç
            ve kanaatine varılmıştır.

               F. İyi Yönetişim İlkeleri Yönünden Değerlendirme
               31)  Bilindiği  üzere;  28/3/2013  tarihli  ve  28601  mükerrer  sayılı
            Resmi Gazete’de yayımlanan Kamu Denetçiliği Uzmanlığı Yönetmeli-
            ğinin “İyi yönetim ilkeleri “başlıklı 6 ncı maddesinde; “Kurum, incele-
            me ve araştırma yaparken idarenin, insan haklarına dayalı adalet an-
            layışı içinde; kanunlara uygunluk, ayrımcılığın önlenmesi, ölçülülük,




           162   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   162   163   164   165   166   167   168   169   170   171   172