Page 319 - KDK
P. 319
(b) Engelli kişilerin kişilikleri, becerileri ve yaratıcılıkları yanı sıra zihin-
sel ve fiziksel kabiliyetlerinin tam olarak geliştirilmesi;
(c) Engelli kişilerin özgür bir topluma etkin bir şekilde katılabilmeleri-
nin sağlanması.
2. Taraf Devletler, bu hakkın gerçekleştirilmesi için aşağıdakileri sağla-
yacaklardır:
(a) Engelli kişilerin, engelli olmaları nedeniyle genel eğitim sisteminden
dışlanmamaları ve engelli çocukların, engelli olmaları nedeniyle serbest ve
zorunlu temel eğitim veya orta öğretimden mahrum bırakılmamaları;
(b) Engelli kişilerin, kapsamlı, kaliteli ve serbest temel eğitimden ve orta
eğitimden içinde yaşadıkları toplumdaki öteki kişilerle eşit olarak yararla-
nabilmeleri;
(c) Kişinin gereksinimlerinin makul şekilde karşılanması;
(d) Engelli kişilerin, genel eğitim sistemi içinde etkin eğitimlerinin ko-
laylaştırılması için gerekli desteği almaları;
(e) Dahil olma amacı ile uyumlu şekilde akademik ve sosyal gelişimi aza-
mi düzeye çıkaran ortamlarda etkin kişiye yönelik destek önlemlerinin sağ-
lanması. “Şeklinde düzenlemelerin bulunduğu,
Uyum ve Rehabilitasyona ilişkin 26/1. maddesinde;
“1. Taraf Devletler, engelli azami bağımsızlık ve tam fiziksel, zihinsel,
sosyal ve mesleki kabiliyetleri elde etmeleri ve sürdürmeleri ve yaşamın
bütün yönlerine tam olarak dahil olmaları ve katılmaları için aynı statüye
sahip kişilerin desteği dahil olmak üzere etkin ve uygun önlemleri alacak-
tır. Taraf Devletler, bu amaçla özellikle sağlık, istihdam, eğitim ve sosyal
hizmetler alanındaki kapsamlı uyum ve rehabilitasyon hizmetleri ve prog-
ramlarını bu hizmetler ve programların aşağıdaki özelliklere sahip olma-
larını sağlayacak biçimde düzenleyecekler, güçlendireceklerdir. Biçiminde
düzenlemenin bulunduğu
12) Birleşmiş Milletler Çocuk Haklarına Dair Sözleşmenin 23/4
maddesinde;
“Taraf Devletler, uluslararası işbirliği ruhu içinde, özürlü çocukların ko-
ruyucu sıhhi bakımı, tıbbi, psikolojik ve işlevsel tedavileri alanlarına ilişkin
gerekli bilgilerin alışverişi yanında, rehabilitasyon, eğitim ve mesleki eğitim
314 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU