Page 319 - KDK
P. 319

(b) Engelli kişilerin kişilikleri, becerileri ve yaratıcılıkları yanı sıra zihin-
            sel ve fiziksel kabiliyetlerinin tam olarak geliştirilmesi;
               (c) Engelli kişilerin özgür bir topluma etkin bir şekilde katılabilmeleri-
            nin sağlanması.
                2. Taraf Devletler, bu hakkın gerçekleştirilmesi için aşağıdakileri sağla-
            yacaklardır:
               (a) Engelli kişilerin, engelli olmaları nedeniyle genel eğitim sisteminden
            dışlanmamaları ve engelli çocukların, engelli olmaları nedeniyle serbest ve
            zorunlu temel eğitim veya orta öğretimden mahrum bırakılmamaları;
               (b) Engelli kişilerin, kapsamlı, kaliteli ve serbest temel eğitimden ve orta
            eğitimden içinde yaşadıkları toplumdaki öteki kişilerle eşit olarak yararla-
            nabilmeleri;
               (c) Kişinin gereksinimlerinin makul şekilde karşılanması;
               (d) Engelli kişilerin, genel eğitim sistemi içinde etkin eğitimlerinin ko-
            laylaştırılması için gerekli desteği almaları;
               (e) Dahil olma amacı ile uyumlu şekilde akademik ve sosyal gelişimi aza-
            mi düzeye çıkaran ortamlarda etkin kişiye yönelik destek önlemlerinin sağ-
            lanması. “Şeklinde düzenlemelerin bulunduğu,
               Uyum ve Rehabilitasyona ilişkin 26/1. maddesinde;

                “1. Taraf Devletler, engelli azami bağımsızlık ve tam fiziksel, zihinsel,
            sosyal ve mesleki kabiliyetleri elde etmeleri ve sürdürmeleri ve yaşamın
            bütün yönlerine tam olarak dahil olmaları ve katılmaları için aynı statüye
            sahip kişilerin desteği dahil olmak üzere etkin ve uygun önlemleri alacak-
            tır. Taraf Devletler, bu amaçla özellikle sağlık, istihdam, eğitim ve sosyal
            hizmetler alanındaki kapsamlı uyum ve rehabilitasyon hizmetleri ve prog-
            ramlarını bu hizmetler ve programların aşağıdaki özelliklere sahip olma-
            larını sağlayacak biçimde düzenleyecekler, güçlendireceklerdir.  Biçiminde
            düzenlemenin bulunduğu
               12)  Birleşmiş  Milletler  Çocuk  Haklarına  Dair  Sözleşmenin  23/4
            maddesinde;

               “Taraf Devletler, uluslararası işbirliği ruhu içinde, özürlü çocukların ko-
            ruyucu sıhhi bakımı, tıbbi, psikolojik ve işlevsel tedavileri alanlarına ilişkin
            gerekli bilgilerin alışverişi yanında, rehabilitasyon, eğitim ve mesleki eğitim




           314   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   314   315   316   317   318   319   320   321   322   323   324