Page 497 - KDK
P. 497

Öte yandan, çeşitli tedbirler alınarak veya yöntemler kul-
            lanılarak, sorulacak soruların ölçme kalitesini düşürmemek
            veya kamuoyunun bilgisine sunulmuş, dolayısıyla tüm adayla-
            rın eşit şekilde bilgi sahibi olduğu soruların bir kısmının veya
            benzerlerinin yıllar içinde yeniden sorulması mümkün bulun-
            maktayken anılan hakların sınırlandırılması yönteminin ter-
            cih edilmesi, kurala konu sınırlamanın demokratik bir hukuk
            devletinde alınması gerekli zorunlu tedbirler kapsamında kal-
            madığını göstermektedir.
               Bu yönleriyle dava konusu kuralda ulaşılmak istenen kamu
            yararı ile bilgi edinme hakkı ve hak arama özgürlüğü arasın-
            daki makul dengenin kurulamadığı ve kurala konu sınırlayıcı
            önlemin zorunlu bir toplumsal ihtiyaçtan kaynaklanmadığı,
            dolayısıyla kuralın bilgi edinme hakkının ve hak arama özgür-
            lüğünün  ölçüsüzce sınırlandırılmasına neden olduğu anlaşıl-
            maktadır. Açıklanan nedenlerle dava konusu kural, Anayasa’nın 2.,
            13., 36. ve 74. maddelerine aykırıdır...”gerekçelerine dayanarak bu
            hükmün iptaliyle, bu fıkranın uygulanmasından doğacak, sonradan
            giderilmesi güç veya olanaksız durum ve zararların önlenmesi ve iptal
            kararının sonuçsuz kalmaması için kararın Resmi Gazete’de yayımla-
            nacağı güne kadar, söz konusu fıkranın yürürlüğünün durdurulması-
            na karar vermiştir.

               20) Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu’nun 2005/3292
            Esas ve 2008/1633 Karar sayılı ve 12/06/2008 tarihli kararın-
            da,  “...4982 sayılı Yasanın hükümleri birlikte değerlendirildiğinde,
            idari aşamada dahi kişilerin bilgi ve belgelere erişmelerinin bir
            hak olarak kabul edilmek suretiyle yasal güvenceye kavuştu-
            rulduğu, bu hakkın ancak Yasada belirtilen hallerde sınırlana-
            bileceği anlaşılmakla; bilgi edinme hakkı demokratik ve şeffaf
            bir yönetimin gereği olarak kabul edilmektedir “ifadelerine yer
            verilmiştir.

               21) Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi (AİHM)  bilgi edinme
            hakkının ihlal edildiği iddiası ile önüne ilk gelen 26/03/1987 tarih-
            li Leander/İSVEÇ davasında özetle; askeri bir deniz üssü yakınında
            bulunan müzedeki görevine, işe başladıktan sonra hakkında yapılan
            güvenlik soruşturması sonucunda sakıncalı bulunarak son verilen





           492   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   492   493   494   495   496   497   498   499   500   501   502