Page 500 - KDK
P. 500
üzerinden o zamanki Sovyetler Birliği’ne ait yayınları reklam amaçlı
yayınlamak isteyen firmanın, yayınlarının izne bağlanmasını 10’uncu
madde yönünden bilgi alma hakkının ihlali olarak değerlendirmiştir.
Gizli olarak nitelenen bir bilginin yayınladığı derginin toplatılmasına
ilişkin 09/02/1995 Vereniging Weekblad Bluf Hollanda kararının bil-
ginin geniş bir kitleye ulaştıktan sonra verildiği için anlamsızlaştığı
düşüncesiyle 10’uncu madde yönünden ihlal bulmuştur ( a.g.e, s.8 9).
21/3) AİHM’ nin son dönemdeki yaklaşımı ise, devletin
elindeki bilgileri verme yönünde pozitif yükümlülüğünün de
bulunduğuna ilişkindir. Nitekim, ekolojist bir sivil toplum örgütü-
nün, bir nükleer santralin belge ve planlarına erişim talebinin
reddine ilişkin 10/07/2006 tarihli Sdruzeni Jıhoceske Matky Çek
Cumhuriyeti davasında, Mahkeme, sonucu itibariyle Sözleşme’nin
10’uncu maddesinin ikinci fıkrasındaki sınırlama kapsamında olduğu
gerekçesiyle davayı kabul edilemez bulmasına rağmen, bilgi edinme
talebinin reddi işleminin bilgi alma hakkına müdahale niteli-
ğinde bulunduğunu ilk kez kabul etmiştir (a.g.m, s. 291 294).
C. Kamu Denetçisi Mehmet Elkatmış’ın Kamu Başdenetçi-
si’ne Önerisi
22) Kamu Denetçisi tarafından; şikayetçinin her iki sınavda so-
rulan soruların tamamının, şahsına ait optik cevap formlarının ve
sınavların doğru cevap anahtarlarının kendisine pdf. formatında
(elektronik yolla) gönderilmesi talebinin Reddi Yönünde Öneri ile;
şikayetçinin ÖSYM’ye yapmış olduğu bilgi edinme başvurusuna konu
taleplerinden, mevzuat gereği bilgi edinme hakkına istisna niteliği
taşımayanların (2014 Adli ve İdari Yargı Hâkim Adaylığı sınavlarında
70 barajını geçen kişi sayısına, adı geçenin her iki sınavdaki başarı sı-
ralamasına ve her iki sınava başvuran aday sayısına ilişkin bilgilerin)
BEDK kararında da belirtilmiş olduğu üzere, ilgili mevzuata uygun şe-
kilde karşılanması; talep edilen bu bilgilerin Kurumumuza değil, doğ-
rudan başvuru sahibine bildirilmesi; ayrıca, başvuru sahiplerine veri-
len yanıtların daha açık, anlaşılır ve gerekçeli olması, birden fazla bilgi
talebi içeren bilgi edinme başvurularında her bir sorunun içeriğine,
verilen resmi yanıtta yer verilmesi ve karara karşı başvuru yollarının,
itiraz merciin ve itiraz sürelerinin gösterilmesi suretiyle bilgi edinme
başvurusunun etkin ve doğru sonuçlandırılabilmesi adına 4982 sayılı
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 495