Page 239 - KDK
P. 239
var olduğu her durumda, kamu makamları bu tehlikenin gerçekleşmesinin
engellenmesi amacıyla Sözleşme çerçevesinde işlevsel önlemler almakla yü-
kümlü değillerdir. Pozitif yükümlülüğün ortaya çıkması için; yetkililerce,
belirli bir kişinin hayatının gerçek ve yakın tehlike içinde olduğunun bilindi-
ği ya da bilinmesi gerektiği durumların varlığı kabul edildikten sonra; böyle
bir durum dahilinde, makul ölçüler çerçevesinde ve sahip oldukları yetkiler
kapsamında bu tehlikenin gerçekleşmesini önleyebilecek şekilde kamu ma-
kamlarının önlem almakta başarısız oldukları tespit edilmelidir (bkz, diğer
yetkililer içinde, Keenan / Birleşik Krallık, no. 27229/95, §§ 89-92, AİHM
2001-III, ve A. ve Diğerleri / Türkiye, no. 30015/96, §§ 44-45, 27 Temmuz
2004).
(b) Mevcut davada genel ilkelerin uygulanması
41. Mahkeme, yukarıda belirtilen ilkeyi (fıkra 36) yeniden vurgulamak-
ta ve her hayati tehlikenin mevcut olduğu durumda, yetkililerin tehlikenin
gerçekleşmesini önlemek amacıyla Sözleşme çerçevesinde işlevsel önlemler
almasını gerektirmeyebileceğini belirtmektedir. Ancak, mevcut davanın ko-
şulları altında, kötü hava şartları nedeniyle ilköğretim okulunun nadir ola-
rak erken kapanması düşünüldüğünde; Mahkeme’ye göre, potansiyel risk-
leri en aza indirmek ve öğrencileri korumak amacıyla okul yetkililerinden
temel tedbirler alınmasını beklemek mantık dâhilindedir. …
47. Yukarıdaki bilgiler ışığında Mahkeme, yerel makamların, başvuran-
ların yedi yaşındaki oğullarının yaşam hakkına gereken titizliği gösterme-
diği sonucuna varmıştır. ….
48. Dolayısıyla, Mahkeme, Hükümet’in iç hukuk yollarının tüketilme-
mesine ilişkin ilk itirazını reddeder ve Sözleşme’nin 2. maddesinin ihlal
edildiğine karar verir.
50. Yukarıda bahse konu kararında Mahkeme, Devletin ya-
şam hakkına ilişkin pozitif yükümlülüğünün insan davranışı-
nın öngörülemezliği, öncelikler ve kaynaklar gibi değişkenler
gözetilerek, kamu makamları üzerinde aşırı yük oluşturacak
şekilde yorumlanmaması gerektiğine vurgu yapmış, belirli
bir kişinin hayatının gerçek ve yakın bir tehlike içinde oldu-
ğunun bilindiği veya bilinmesi gerektiği durumda dahi yaşam
hakkı ihlalinin söz konusu olabilmesi için, Devletin ancak ma-
kul ölçüler çerçevesinde ve sahip olduğu yetki kapsamında bu
234 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU