Page 239 - KDK
P. 239

var olduğu her durumda, kamu makamları bu tehlikenin gerçekleşmesinin
            engellenmesi amacıyla Sözleşme çerçevesinde işlevsel önlemler almakla yü-
            kümlü değillerdir. Pozitif yükümlülüğün ortaya çıkması için; yetkililerce,
            belirli bir kişinin hayatının gerçek ve yakın tehlike içinde olduğunun bilindi-
            ği ya da bilinmesi gerektiği durumların varlığı kabul edildikten sonra; böyle
            bir durum dahilinde, makul ölçüler çerçevesinde ve sahip oldukları yetkiler
            kapsamında bu tehlikenin gerçekleşmesini önleyebilecek şekilde kamu ma-
            kamlarının önlem almakta başarısız oldukları tespit edilmelidir (bkz, diğer
            yetkililer içinde, Keenan / Birleşik Krallık, no. 27229/95, §§ 89-92, AİHM
            2001-III, ve A. ve Diğerleri / Türkiye, no. 30015/96, §§ 44-45, 27 Temmuz
            2004).

               (b) Mevcut davada genel ilkelerin uygulanması
               41. Mahkeme, yukarıda belirtilen ilkeyi (fıkra 36) yeniden vurgulamak-
            ta ve her hayati tehlikenin mevcut olduğu durumda, yetkililerin tehlikenin
            gerçekleşmesini önlemek amacıyla Sözleşme çerçevesinde işlevsel önlemler
            almasını gerektirmeyebileceğini belirtmektedir. Ancak, mevcut davanın ko-
            şulları altında, kötü hava şartları nedeniyle ilköğretim okulunun nadir ola-
            rak erken kapanması düşünüldüğünde; Mahkeme’ye göre, potansiyel risk-
            leri en aza indirmek ve öğrencileri korumak amacıyla okul yetkililerinden
            temel tedbirler alınmasını beklemek mantık dâhilindedir. …
               47. Yukarıdaki bilgiler ışığında Mahkeme, yerel makamların, başvuran-
            ların yedi yaşındaki oğullarının yaşam hakkına gereken titizliği gösterme-
            diği sonucuna varmıştır. ….
               48. Dolayısıyla, Mahkeme, Hükümet’in iç hukuk yollarının tüketilme-
            mesine ilişkin ilk itirazını reddeder ve Sözleşme’nin 2. maddesinin ihlal
            edildiğine karar verir.

               50. Yukarıda bahse konu kararında Mahkeme, Devletin ya-
            şam hakkına ilişkin pozitif yükümlülüğünün insan davranışı-
            nın öngörülemezliği, öncelikler ve kaynaklar gibi değişkenler
            gözetilerek, kamu makamları üzerinde aşırı yük oluşturacak
            şekilde yorumlanmaması gerektiğine vurgu yapmış, belirli
            bir kişinin hayatının gerçek ve yakın bir tehlike içinde oldu-
            ğunun bilindiği veya bilinmesi gerektiği durumda dahi yaşam
            hakkı ihlalinin söz konusu olabilmesi için, Devletin ancak ma-
            kul ölçüler çerçevesinde ve sahip olduğu yetki kapsamında bu





           234   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   234   235   236   237   238   239   240   241   242   243   244