Page 240 - KDK
P. 240

tehlikenin gerçekleşmesini önleyebilecek şekilde tedbir almak-
            ta başarısız olduğunun tespit edilmesi gerektiğini belirtmiştir.
               51. Anayasa Mahkemesi’nin 4/12/2013 tarihli ve 2013/2075
            başvuru numaralı kararı
               Başvurucuların yakınları, Hidro Elektrik Santrali (HES) göleti için-
            de yer alan enerji nakil hattı direklerinde meydana gelen arızanın ona-
            rımına giderken kullandıkları deniz bisikletinin alabora olması sonu-
            cu suya düşmüşler, yaklaşık bir saat yirmi dakika suda kurtarılmayı
            beklemişler ve kendilerine ulaşılamayınca suda kaybolmuşlardır. Baş-
            vurucular yakınlarının, geçirdikleri iş kazasında kurtarma faaliyetle-
            rinden sorumlu olan yetkililerin ihmali nedeni ile hayatlarını kaybet-
            tiklerinden ve ölüm olayında ihmali bulunan sorumluların gerekli izin
            verilmediği için yargılanamadıklarından bahisle Anayasanın ihlal edil-
            diğini ileri sürmüşlerdir. Yargılama sonucunda, kurtarma faaliyetleri-
            nin zamanında yürütülmemesi suretiyle yaşam hakkının ihlali iddiala-
            rının “başvuru yollarının tüketilmemiş olması “nedeniyle kabul edilemez
            olduğuna karar verilmişse de AYM’nin yaşam hakkının korunmasında
            devletin pozitif yükümlülüğünün sınırlarına ilişkin yaptığı tespitler
            açısından kararın önemli bölümleri aşağıda alıntılanmıştır:
               “iii. Kurtarma Faaliyetlerinin Zamanında Yapılmaması Sure-
            tiyle Yaşamı Koruma Yükümlülüğünün İhlali İddiası
               60. Devletin yaşamı koruma görevi, bir kaza sonucu ortaya çıkan ya-
            ralanmalarda bir kişinin yaşamının veya sağlığının tehlikede olduğu ve bu
            durumun yetkili makamlara bildirildiği durumlarda, acil yardım ve kur-
            tarma hizmetlerinin sağlanmasını da kapsamaktadır. Devletin bu konuda
            sahip olduğu yükümlülük, her bir olayın koşullarına bağlı olmak üzere, it-
            faiye, ambulans ve hatta ilgili olayın gerektirdiği durumlarda hava kurtar-
            ma hizmetlerinin sağlıkları ve yaşamları tehlikede olanlara ulaştırılmasını
            kapsayabilecektir. Ayrıca, yaşam hakkını koruma pozitif yükümlülüğünün
            ihlal edilip edilmediği noktasında değerlendirme yapılırken öncelikli olarak
            bu konuda ihdas edilmiş yasal ve idari çerçevenin (mekanizmaların) yeter-
            li olup olmadığı değerlendirilmeli, sonrasında ise mevcut mekanizmaların
            somut olayda etkili bir şekilde kullanılıp kullanılmadığı değerlendirmesine
            yer verilmelidir (benzer yöndeki AİHM kararı için bkz. Furdik/Slovakya, B.
            No: 42994/05, 2/12/2008).






                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  235
   235   236   237   238   239   240   241   242   243   244   245