Page 257 - KDK
P. 257

bilgi edinme hakkı temel bir hak olarak kabul edilmektedir. (Bakı-
            nız, Ayhan DÖNER, “Şeffaf Devlette Bilgi Edinme Hakkı ve Sınırları”,
            XII Levha, İstanbul 2010, s.89 ve Ramazan ŞENGÜL, “Avrupa Konse-
            yi Belgelere Erişim Özgürlüğü Sözleşmesi Karşısında Türkiye’de Bil-
            gi Edinme Hakkı”, Amme İdaresi Dergisi, Cilt 47, Sayı 3, Eylül 2014,
            s.91-110)
               21. Ülkemizde ise, Bilgi Edinme Hakkı Kanunu’nun 1 inci madde-
            siyle Kanun’un amacının demokratik ve şeffaf yönetimin gereği olan
            eşitlik, tarafsızlık ve açıklık ilkelerine uygun olarak kişilerin bilgi edin-
            me hakkını kullanmalarına ilişkin usul ve esasları düzenlemek olduğu,
            14 üncü maddesiyle de, bilgi edinme başvurularına ilişkin itirazları in-
            celeyerek kurum ve kuruluşların bilgi edinme hakkının kullanılmasına
            yönelik kararlar vermek üzere BEDK’in oluşturulduğu hüküm altına
            alınmıştır (Bakınız: 12. paragraf).
               22. Bilgi Edinme Hakkı Kanunu’nun “itiraz usulü “başlığını taşı-
            yan 13 üncü maddesi uyarınca, bilgi edinme istemi reddedilen baş-
            vuru sahibi, yargı yoluna başvurmadan önce kararın tebliğinden iti-
            baren onbeş gün içinde Kurul’a itiraz edebilir (Bakınız: 12. paragraf).
            Maddede geçen “itiraz edebilir “ifadesi, bu itirazın idari ve ihtiyari bir
            itiraz olduğunu göstermektedir. Bu düzenleme ile başvuru sahibine
            seçimlik bir hak tanınmaktadır. Bilgi edinme talebi reddedilen başvu-
            ru sahibi, idarenin kararına karşı Kurul’a itirazda bulunabileceği gibi,
            Kurul’a itiraz etmeden doğrudan doğruya idari yargıda dava açabile-
            cektir. Kurul’a itiraz başvuru sahibine bir seçimlik hak olarak tanındı-
            ğından mahkemelerin doğrudan kendilerine açılan davaları, öncelikle
            Kurul’a itiraz edilmediği ve bu durumun da idari merci tecavüzüne yol
            açtığı şeklinde nitelendirip reddetmeleri mümkün gözükmemektedir.
            Görüldüğü üzere, ihtiyari bir başvuru olarak öngörüldüğü anlaşılan
            itirazda, başvurusu kısmen veya tamamen reddedilen ya da hiç cevap-
            landırılmayan başvuru sahiplerinin elinde birden fazla alternatif bu-
            lunmaktadır (Bakınız, Harun YILMAZ “Bilgi Edinme Hakkı Kanunu
            Kapsamında İtiraz Usulü “İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi
            Özel Sayı Cilt:2, 2015 s.977-979 ve BEDK’nin 14/01/2016 tarihli ve
            2016/78 sayılı kararı).

               23. Başvurucu, söz konusu kararların BEDK tarafından reddi üze-
            rine Bilgi Edinme Değerlendirme Kurulunun Çalışma Usul ve Esasları





           252   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   252   253   254   255   256   257   258   259   260   261   262