Page 31 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-1
P. 31

j) Yargıtay 21. Hukuk Dairesi’nin E:2004/2815 K:2004/5904 nu-
              maralı kararı,
                 k) Yargıtay 21. Hukuk Dairesi’nin E:2007/20128 K:2008/16082
              numaralı kararı,
                  l) Yargıtay Hukuk Genel Kurulu’nun E:2011/10-311 K:2011/322
              numaralı içtihatları incelenmiş ve konu açısından değerlendirmeye
              alınmıştır.
                  25. Bu kapsamda, Yargıtay 10. Hukuk Dairesi’nin E:2009/17858
              K:2010/4907,      E:2010/14527      K:2010/12003,      E:2010/6817
              K:2010/14991  ve E:2011/270  K:2011/8973  numaralı kararlarında
              özetle; “ .. .maddi hukukun her zaman, hayatın değişen sosyal akışı içinde
              gelişen tüm olayları ve ayrıntıları kurallaştırma gücüne sahip olmadığını
              dikkate alıp, çıkarlar dengesi ve adalet duygularını gözeterek toplumun ge-
              reksinmelerini karşılamakla yükümlü bulunan yargı organları, sigortalıla-
              rın lehine hükümler içeren düzenlemelerin yürürlüğe girdiği durumlarda,
              kanun koyucunun amacını da gözönünde bulundurarak, söze oranla öze
              üstünlük tanıyan bir yorumla sonuca varmalıdır.

                  26. Konuyla ilgili olarak 5510 sayılı Kanunda değişiklik yapan 5754
              sayılı Kanuna ilişkin TBMM alt komisyon raporunda bu değişiklik hakkın-
              da, “Ücretsiz doğum ya da analık izin sürelerinin de borçlanılacak süreler-
              den sayıldığı, bu sürelerde kadın çalışanların doğum ve çocuk bakımı gibi
              özel bir durum nedeniyle izin kullandığı, bunun sonucunda doğum yapan
              kadının sosyal güvenlik alanındaki bir hakkı kullanmasından dolayı emekli-
              likle ilgili sürelerini tamamlamak için ortaya çıkan bir maliyete katlanmak
              zorunda kalacağı, oysa çocuk bakımının aynı zamanda toplumsal olarak
              devletin de üstlenmesi gereken bir sorumluluk olduğu...”görüşlerine yer ve-
              rilmiştir.
                   27. Bu yaklaşım, cinsiyeti sebebiyle sosyal güvenlik şemsiyesinde farklı
              muamele görmesi gereken ve başta yaşlılık aylığı olmak üzere çeşitli sos-
              yal güvenlik hakları yönünden de bu şekilde değerlendirilen kadınlar için
              karşı cinsle eşitliği sağlayıcı bir bakış açısı getirecektir. Böylelikle, prim ya-
              tırma imkanı bulunamadığı halde yasa koyucunun çeşitli saiklerle sigorta-
              lılık imkanı sunmak ve prim süresine eklemek istediği bu gibi dönemlerin
              telafisine yönelik getirilen borçlanma müessesesinin amacı da gerçekleşmiş
              olacaktır. Aksine bir yorum, kanunda bu yönde bir sınırlamanın olmadığı
              da gözetildiğinde, sosyal güvenlik hakkına aykırılık oluşturacaktır. Hukuk



             30   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36