Page 714 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-1
P. 714
içinde, insan haklarına saygılı, Atatürk milliyetçiliğine bağlı, başlan-
gıçta belirtilen temel ilkelere dayanan, demokratik, lâik ve sosyal bir
hukuk Devletidir.”
14.2. “Kanun önünde eşitlik” başlıklı 10 uncu maddesinde;
Herkesin, dil, ırk, renk, cinsiyet, siyasî düşünce, felsefî inanç, din,
mezhep ve benzeri sebeplerle ayırım gözetilmeksizin kanun önünde
eşit olduğu; Devlet organları ve idare makamlarının bütün işlemlerin-
de kanun önünde eşitlik ilkesine uygun olarak hareket etmek zorunda
olduğu hüküm altına alınmıştır.
14.3. “Sosyal Güvenlik Hakkı” başlıklı 60 ıncı maddesinde; “Her-
kes, sosyal güvenlik hakkına sahiptir. Devlet, bu güvenliği sağlayacak
gerekli tedbirleri alır ve teşkilatı kurar.”
14.4. “Devletin İktisadî ve Sosyal Ödevlerinin Sınırları”
başlıklı 65 inci maddesinde; “Devlet, sosyal ve ekonomik alanlar-
da Anayasa ile belirlenen görevlerini, bu görevlerin amaçlarına uygun
öncelikleri gözeterek malî kaynaklarının yeterliliği ölçüsünde yerine
getirir.”
14.5. “Anayasa Mahkemesinin Kararları” başlıklı 153 üncü madde-
sinde; “Anayasa Mahkemesinin kararları kesindir. İptal kararları ge-
rekçesi yazılmadan açıklanamaz.
Anayasa Mahkemesi bir kanun veya kanun hükmünde kararname-
nin tamamını veya bir hükmünü iptal ederken, kanun koyucu gibi ha-
reketle, yeni bir uygulamaya yol açacak biçimde hüküm tesis edemez.
Kanun, kanun hükmünde kararname veya Türkiye Büyük Millet
Meclisi İçtüzüğü ya da bunların hükümleri, iptal kararlarının Resmî
Gazetede yayımlandığı tarihte yürürlükten kalkar. Gereken hallerde
Anayasa Mahkemesi iptal hükmünün yürürlüğe gireceği tarihi ayrıca
kararlaştırabilir. Bu tarih, kararın Resmî Gazetede yayımlandığı gün-
den başlayarak bir yılı geçemez.
İptal kararının yürürlüğe girişinin ertelendiği durumlarda, Türkiye
Büyük Millet Meclisi, iptal kararının ortaya çıkardığı hukukî boşluğu
dolduracak kanun tasarı veya teklifini öncelikle görüşüp karara bağlar.
İptal kararları geriye yürümez.
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 713