Page 717 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-1
P. 717
devletten yaşlılık aylığı alma hakkı gibi bir genel hak mevcut olmadı-
ğını, fakat 1 No’lu Ek Protokolün 1 inci maddesinin ikinci paragrafına
uygun olarak devlet tarafından öngörülen gerekli şartları yerine getir-
dikten sonra ya zorunlu ya da ihtiyari olan prim katkılı sosyal sigorta
planından yararlanma gibi bir mülkiyet hakkı söz konusu olabileceğini
ifade etmiştir.
18. Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi Dördüncü Dairesinin
24/06/2008 tarihli ve 49548/99 sayılı “Sefine BAŞ/Türkiye Da-
vası” Kararı
“İdare mahkemelerinin, başvuranın 15 Eylül 2003’ten geçerli ol-
mak üzere dul aylığına hak kazandığının tespit edilmesinin başvura-
nın mağdur sıfatını ortadan kaldırdığı söylenemez. Bunun olabilmesi
için ileri sürülen ihlalin hem zamanlıca, hem mağdurun bu hakkı kul-
lanamadığı süre göz önüne alınarak telafi yoluna gidilmesi gerekirdi.
AİHM bu çerçevede banka hesabına 200 Euro karşılığında yatırılan
paranın geçen süre zarfında uğranılan maddi kaybın sonuçlarını gi-
dermeye yetmediğine itibar etmektedir. Sadece Devlete yarar sağlayan
söz konusu süre, ilgili dönemde Türkiye’de paranın hızla değer kaybet-
mesi göz önüne alındığında daha da çarpıcıdır… Söz konusu unsurlar
göz önüne alındığında, AİHM, 1 No’lu Ek Protokolün 1 inci maddesi-
nin ihlal edildiğini tespit etmektedir.”
19. Anayasa Mahkemesinin 07/01/2015 tarihli ve 29229 sayı-
lı Resmi Gazetede yayımlanan 25/12/2014 tarihli ve E.2013/111,
K.2014/195 sayılı iptal Kararı “Başvuru kararında, davacının 36 yıl
hizmeti olmasına rağmen 30 yıl hizmet üzerinden emekli ikramiyesi
ödendiği, 6 yıllık hizmetine ilişkin ikramiyenin itiraz konusu ibare ne-
deniyle reddedildiği, işçilerde kıdem tazminatının işe bağladığı tarih-
ten itibaren her geçen tam yıl için 30 günlük ücreti tutarında kıdem
tazminatı ödeneceğinin hükme bağlandığı ve süre sınırlaması öngö-
rülmediği, kıdem tazminatında öngörülmeyen sürenin emekli ikrami-
yesi yönünden öngörülmesinin Anayasanın hukuk devleti ve eşitlik
ilkeleri ile bağdaşmadığı belirtilerek ibarenin, Anayasanın 2 nci ve 10
uncu maddelerine aykırı olduğu ileri sürülmüştür.
6216 sayılı Anayasa Mahkemesinin Kuruluşu ve Yargılama Usulle-
ri Hakkında Kanunun 43 üncü maddesine göre, ilgisi nedeniyle itiraz
konusu ibare Anayasanın 60 ıncı maddesi yönünden de incelenmiştir.
716 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU