Page 207 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-2
P. 207

son itiraz mercii olarak Sosyal Sigorta Yüksek Sağlık Kurulunun fonk-
              siyonuna vurgu yapılmıştır.
                   21. Maluliyet Tespit İşlemleri Yönetmeliğinin tanımlar başlıklı
              4 üncü maddesinde maluliyet kavramı; “5510 sayılı Kanunun 4 üncü
              maddesinin birinci fıkrasının (a) ve (b) bentleri kapsamındaki sigortalılar
              için çalışma gücünün veya iş kazası veya meslek hastalığı sonucu meslekte
              kazanma gücünün en az %60’ını, (c) bendi kapsamındaki sigortalılar için
              çalışma gücünün en az %60’ını veya vazifelerini yapamayacak şekilde mes­
              lekte kazanma gücünü kaybetme hali” şeklinde tanımlanmıştır.
                   22. Özürlülük Ölçütü, Sınıflandırması ve Özürlülere Verilecek Sağ-
              lık Kurulu Raporları Hakkında Yönetmeliğin tanımlar başlıklı 4 üncü
              maddesinde ise “özürlülük” “Doğuştan veya sonradan; bedensel, zihinsel,
              ruhsal, duyusal ve sosyal yeteneklerini çeşitli derecelerde kaybetmesi nede­
              niyle toplumsal yaşama uyum sağlama ve günlük gereksinimlerini karşıla­
              mada güçlükleri olan ve korunma, bakım veya iyileştirme, danışmanlık ve
              destek hizmetlerine ihtiyaç duyan kişi” olarak tanımlanmıştır.
                   23. Anayasamızın Temel Hak ve Hürriyetlerin Korunması başlık-
              lı 40 ıncı maddesinde; Anayasa ile tanınmış hak ve hürriyetleri ihlâl
              edilen herkesin, yetkili makama geciktirilmeden başvurma imkânının
              sağlanmasını isteme hakkına sahip olduğu, Devletin, işlemlerinde, il-
              gili kişilerin hangi kanun yolları ve mercilere başvuracağını ve sürele-
              rini belirtmek zorunda olduğu ifade edilmiştir.
                      B. Şikâyet Konusuna İlişkin Uygulamalar

                 24. Danıştay Vergi Dava Daireleri Genel Kurulunun E. 2009/173 K.
              2012/19 sayılı kararında; “Devletin, işlemlerinde, bireylerin hangi kanun
              yolları ve mercilere başvuracağını ve sürelerini belirtmek zorunda olduğu­
              nu öngören Anayasanın 40’ıncı maddesinin ikinci fıkrasının ayrı bir yasal
              düzenlemenin varlığını gerektirmeyen, doğrudan uygulanabilir nitelik ta­
              şımasından dolayı yasama, yürütme ve yargı organlarının, idare makam­
              larının ve diğer kamu kurum ve kuruluşlarının işlemlerinde, bu işlemlere
              karşı başvurulacak idari veya yargı mercileri ve kanun yolları ile sürelerini
              belirtmesinin zorunlu olduğuna” hükmettiği,

                 25. Danıştay 14. Dairesinin E. 2011/11567 K. 2012/2376 sayılı
              kararında; “…bireylerin yargı ya da idari makamlar önünde anayasal bir
              hak olan “hak arama hürriyetlerini” son derece dağınık mevzuat nedeniyle




            206   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   202   203   204   205   206   207   208   209   210   211   212